نوشته شده توسط : nahal

هندوانه

 
هندوانه منبع غنی ویتامینA (به شکل بتاکاروتن) و ویتامینC می‌باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری‌هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می‌برد. همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی بنام لیکوپن می‌باشد

زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است. هندوانه میوه‌ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می‌شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما نا‌شناخته است. به همین دلیل سعی کرده‌ایم طی این مطلب، فواید بی‌شمار آن را برای شما بیان کنیم. هندوانه منبع غنی ویتامینA (به شکل بتاکاروتن) و ویتامینC می‌باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری‌هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می‌برد. همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی بنام لیکوپن می‌باشد.

یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می‌شود و اثرات ضد اکسیدانی قوی دارد. این آنتی اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که باعث تخریب بسیاری از بافت‌های بدن می‌شوند. 
 
*اثرات تخریبی رادیکال‌های آزاد در بدن شامل موارد زیر است:

۱- باعث اکسیده شدن کلسترول می‌شوند، در نتیجه کلسترول به دیواره رگ‌های خونی می‌چسبد و می‌تواند باعث بروز حملات قلبی و سکته شود.

۲- باعث انقباض و بسته شدن راههای تنفسی و درنتیجه تشدید حملات آسم می‌شوند.

۳- باعث افزایش التهابات ناشی از استئوآرتریت۱ و آرتریت روماتوئید۲ می‌شوند، در نتیجه تخریب مفاصل را در این شرایط بیشتر می‌کنند.

۴- باعث آسیب سلول‌های دیواره روده و تبدیل آن‌ها به سلول‌های سرطانی می‌شوند. 
خوشبختانه ویتامینC و بتا کاروتن بعنوان آنتی اکسیدان‌های قوی (که هر دو در هندوانه به مقدار فراوان وجود دارند)، رادیکال‌های آزاد را به دام انداخته و از اثرات مخرب آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند.

در تعدادی از مطالعات علمی ثابت شده است که دریافت بالای ویتامینC و بتاکاروتن، خطربروز بیماری‌های قلبی، اسپاسم راه‌های تنفسی در بیماری آسم و سرطان روده را کاهش می‌دهد و نیز شدت علائم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کم می‌کند. یک لیوان هندوانه ۲۰درصد نیاز روزانه به ویتامینC و ۱۴ در صد نیاز روزانه به ویتامینA را تامین می‌کند. هندوانه از لحاظ ویتامین‌های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB۱، B۶، B۵ (اسید پانتوتنیک)، بیوتین (یک نوع ویتامینB) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می‌توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.

هندوانه دارای آب فراوان و انرژی کمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه‌ها، مواد مغذی بیشتری در هر کالری دارد که نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامتی بدن است.

لیکوپن آنتی اکسیدان قوی است که در گوجه فرنگی بخصوص محصولات پخته آن، هندوانه و انبه به مقدار فراوان وجود دارد و جذب آن از محصولات پخته گوجه فرنگی مثل سس و رب گوجه فرنگی که مقدار کمی روغن مثل روغن زیتون داشته باشند، به خوبی صورت می‌گیرد. مطالعات زیادی در مورد لیکوپن و اثرات ضد سرطانی آن انجام شده است و نشان داده بر خلاف سایر رنگدانه‌های غذاهای گیاهی که فقط در حیوانات موثر بوده‌اند، لیکوپن در مطالعات انسانی هم دارای اثرات ضد سرطانی بوده است. این سرطان‌ها شامل: سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ بوده است



:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


1. زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی
هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

2. خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.

3. حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد
طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند؛ همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود. اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.

1256266786.gif نکته: بهترین ماده جهت شستشو و ضدعفونی سبزی، سرکه و نمک دریا می باشد.

4. خوردن زیاد عدسی
عدس غذایی سودا زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می کنند. در طب سنتی بر مصرف نخود بسیار تاکید شده است. نخود دارای خاصیت سم زدایی، افزایش توان جنسی، افزایش حافظه، تقویت قلب، خون سازی، استخوان سازی، جلوگیری از سفید شدن موها و ده ها خاصیت دیگر ذکر شده است.
نکته ای در رابطه با مصرف نخود: جهت کاهش مشکل نفخ معده در زمان مصرف نخود، بهتر است آن را 12 ساعت قبل از طبخ خیس کرده و سپس آب آن را دور بریزید.

5. مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه
مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر می باشد و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می گردد. غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می کنیم، بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر اینصورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کندذهنی می شود. بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) می باشد. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.

1256266786.gif نکته: گردو (و همچنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.

1256266786.gif نکته: بادام نباید با پنیر مصرف گردد. زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می شود.

6. حذف سرکه از غذا
حذف سرکه یکی از ظلم هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن زده شده است. تحت اینکه که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود. در صورتی که رازی، رساله ای تحت عنوان رساله سرکه دارد که هزار خاصیت برای سرکه بیان کرده است. سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل کننده (Carrier) محسوب می شود. حمل کننده ماده ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می رساند.
(نکته: عسل هم یک حمل کننده بسیار مهم به حساب می آید)

طبق تحقیقات، سرکه در کاهش کلسترول، چربی و قند خون، نقش به سزایی دارد. همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است؛ ضدعفونی کننده و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر است.

1256266786.gif نکته: طبیعت سرکه سرد است و افراد بلغمی و سوداوی باید در مصرف آن دقت نمایند. چنانچه افراد سرد مزاج در مصرف سرکه (بدون مصلحات) زیاده روی کنند، ممکن است موجب افت فشارخون و بی حالی گردند. بنابراین افراد سرد مزاج باید سرکه را با عسل و یا شیره خرما مصرف نمایند.

7. تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی
چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد. زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می گردد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


8. وعده غذایی ظهر
از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد. ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود. گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

9. عدم مصرف صحیح آجیل
آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می افزاید. مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.

بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. توصیه می شود 4 مغز را هفته ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد می باشد.
افراد صفراوی بایستی در مصرف آجیل احتیاط کرده و زیاده روی نکنند.

10. عدم مصرف صحیح ادویه جات
باور غلط و مصطلح دیگر مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند. مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طوری کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود.

مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سوداری نا به جای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و ...

11. مصرف میوه همراه با غذا
مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند. جالب است که بدانیم مصرف آن ها به تنهایی از دیدگاه طب سنتی مناسب نیست و مضر شناخته شده است. بهتر است میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند. و در هر وعده غذایی تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید به فصل و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید همزمان از سیب و پرتقال استفاده شود. میوه ها دارای فیبر بوده و مانع از یبوست می شوند. همچنین موادی سرشار از ویتامین محسوب می شوند.

نکته: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است و مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.

12. مصرف نکردن مصلحات غذایی
هر غذایی در طب سنتی دارای چندین مصلح می باشد. مصلح ماده غذایی است که در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود. مصلح هضم غذا را بهتر کرده و خواص و فوائد و میزان اثرگذاری غذا را در بدن و ارگان های مربوطه مضاعف می کند. در تغذیه سنتی ایرانیان، مصرف مصلحات به طور کامل رعایت می شده است. کمتر غذا و میوه ای دیده می شده که بدون مصلح مصرف شود. متاسفانه امروزه اغلب این مصلحات کنار گذاشته شده و همین سبب کاهش کم و کیف در جذب و هضم غذا خواهد شد.

13. استفاده از اقلام و غذاهای وارداتی
اکثر این غذاها یبوست زا هستند و از نظر طب سنتی، یبوست مادر تمام بیماری هاست. همچنین تمامی این غذاها توسط کارخانه ها تولید می گردند و کارخانه ها جهت افزایش زمان ماندگاری محصولات خود به این محصولات مواد نگهدارنده شیمیایی اضافه می کنند. از جمله ماکارونی، پیتزا، پفک، سوسیس، کالباس، بیسکویت ها، شکلات ها و ... تمام این محصولات جای توضیح و بحث بسیار دارد که انشاالله در آینده مطالبی ارائه خواهد شد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


14. ایستاده غذا خوردن
خوردن غذا به صورت ایستاده موجب افزایش سودا در خون شده و ایجاد غلظت در خون می‌کند.

15. مصرف زیاد سالاد الویه
سالاد الویه جزء غذاهای بسیار سرد و بلغم‌زاست. لذا باید با ادویه‌های گرم نظیر فلفل و آویشن، مصرف شود. همچنین استفاده از سس مایونز در این غذا به علت دارا بودن مواد شیمیایی کُربات و سُربات، در خون ایجاد مسمومیت کرده و سرطان‌زا می‌باشد.

16. تندتند غذا خوردن
غذا باید کاملا جویده شده و به آرامی خورده شود. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم‌های گوارشی شده و هضم را مختل می‌کند. فراموش نشود، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نابجا در بدن تولید می‌شود.

17. مصرف غلط ماست با اسفناج
مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است، اما امروزه به وفور مصرف می‌شود. مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردو می‌باشد.



:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

چه ورزشی برای زانو درد خوب است

 

زانو درد را می‌توان به جرات شایع‌ترین درد مفصلی نامید. در كشور ما بخصوص كمتر كسی است كه از میانسالی گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد. برای بسیاری از كسانی كه زانو درد دارند ورزش توصیه می‌شود. اما چه ورزش‌هایی برای زانوهای خراب مفید است.چه ورزشی برای زانو درد خوب است؟ - فیزیوتراپیست وحید صادقی

 

خوب‌ها

 

شنا كردن اولین گزینه پزشكان است. شنا به‌جز شنای كرال پشت، برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا می‌‌توان در قسمت كم عمق استخر قرار گرفته و به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت. این كار موجب می‌‌شود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانو تقویت شود تا وزن اندام‌های فوقانی به زانو وارد نیاید. البته امكان این ورزش همیشه مهیا نیست. دومین گزینه پیاده‌روی است. پیاده‌روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمی‌كند. پیاده‌روی سریع، اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته‌اید، مشكلی ندارد. اما به زانوهای معیوب آسیب می‌رساند. دوچرخه‌سواری نیز بر روی زانوها فشار زیادی وارد نمی‌كند. به‌طور كلی هرگونه فعالیتی كه فشار كمی بر زانوها وارد كند و یا فعالیت‌هایی كه در آنها شما مجبور نیستید به‌سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشكل‌ساز نیستند.

 

بدها

 

هر ورزشی كه مستلزم خم‌كردن شدید زانوها باشد می‌تواند به زانو صدمه بزند. اگر خم كردن به‌همراه بلندكردن وزنه باشند، فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌كند و می‌تواند به زانو آسیب برساند.

 

با این تعریف فعالیت‌های ورزشی كه در آنها خم می‌شوید یا می‌پرید، مثل بسكتبال و فوتبال برای زانوها مضرند. ورزش‌هایی كه در آن حركت‌های خم‌شدن زانوها و فرودآمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می‌شود نیز برای زانوها مضر هستند، تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزش‌ها محسوب می‌شوند. طناب‌زدن جزء موارد استثنایی است كه به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی‌كند.

 

ورزش‌هایی كه در آنها فرد می‌پرد، فرود می‌آید یا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد، فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد می‌كند كه ممكن است منجر به آسیب‌ به رباط‌های زانو و به‌خصوص رباط صلیبی قدامی شوند. حتی مقادیر كم این فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توانند باعث آسیب به غضروف یا منیسك‌های زانو كه از غضروف آن محافظت می‌كنند، بشود. توجه داشته باشید ورزشكاران حرفه‌ای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب دیدگی را كاهش می‌دهند ضمن این‌كه قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را بطور اصولی و مناسب گرم می‌كنند، برای همین است كه میزان آسیب در آنها كمتر است، ورزشكاران آماتوریست كه مثلا فوتبال بازی می‌كنند.

 

ورزش اختصاصی

 

با چند ورزش می‌‌توان عضلات زانو را به طور اختصاصی تقویت كرد. یكی از این ورزش‌ها، این است كه روی زمین بنشینند و پای خود را دراز كنند و به حالتی قرار گیرند كه به مفصل‌‌شان فشاری وارد نیاید. سپس به حالت در جا عضله جلوی ران خود را منقبض كنند و تا 10 شماره به همین حالت نگه دارند. می‌‌توان برای مثال، صبح سه بار، ظهر سه بار و شب هم سه بار این كار را انجام دهید. البته در روزهای ابتدایی بهتر است زیاد به اندام‌های‌شان فشار وارد نیاورید و به تدریج و به صورت هفته‌ای یك بار، شدت یا مدت تمرین را به مقدار 10 تا 20 درصد افزایش دهید. این نوع ورزش برای عضله چهار سر ران یا جلوی ران است. برای پشت ران هم می‌‌توان عضله پشت ران را منقبض كرد و به طور مشابه با تعداد و مدت گفته شده عمل كرد.



:: بازدید از این مطلب : 760
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

TakeDel.Com | بالاترین برگ ایرانیان

هنگامی که می خواهید برای وب سایت خود در گوگل رنکینگ بالاتری دریافت نمایید، برخی از چیزها وجود دارد که شما نیاز دارید به آنها خوب فکر کنید.

 آنچه می خواهیم به شما در این مقاله ارائه کنیم، نه تنها نکاتی برای دریافت رنکینگ بالا در وب سایت است، بلکه مواردی است که باعث افزایش درآمد از طریق وب سایت تان خواهد شد.

- برای مردم بنویسید نه ماشین آلات

در حالی که می دانید محتوا کلید موفقیت در بهینه سازی وب سایت در موتور جستجو است، بسیار حائز اهمیت است که به یاد داشته باشید، در نهایت محتوا را برای افراد تهیه می کنید نه برای ماشین ها، دستگاه ها و ربات های موتور جستجو. مطمئنم که بارها در این مورد بیش از حد نیز شنیده اید که باید محتوایی با کیفیت بالا – قابل خواندن و آموزنده در وب سایت تان ایجاد نمایید.

اگر این کار را انجام دهید مطمئناً خوانندگان خود را بدست آورده و کلیک های آنها را بر روی صفحات وب سایت تان خواهید داشت و اگر این کار را انجام ندهید در واقع انرژی خود را هدر داده اید. اگر به دنبال یک راه حل بلند مدت هستید پس باید به خاطر داشته باشید که در پایان کیفیت بر کمیت پیروز خواهد شد.

چیز دیگری که به شما ارائه می شود این است که اجازهء ایجاد کسب و کار آنلاین را به شما داده و یا بدون هچ تکیه ای بر روی گوگل می توانید ترافیک سایت خود را داشته باشید؛ مانند مطالب ارسالی به وبلاگ ها و مطالب ارسالی به تالارهای گفتگو

- ایجاد ارتباط با مخاطبین

از وب سایت های آموزشی و یا سازمان های غیر انتفاعی بخواهید که با مطالب وب سایت شما لینک ایجاد نمایند. موتورهای جستجو نگاه مناسب و مطلوبی به وب سایت هایی دارند که به منابع معتبری لینک می شوند. ارائه اطلاعات مفید و با کیفیت بالا که باعث جلب نظر وب سایت های قابل اعتماد می شود، باید از ویژگی های وب سایت شما باشد. کلمه کلیدی در اینجا قابل اعتماد بودن و شاید قابل خواندن بودن وب سایت ها باشد.

ما در مورد ارسال مقالات به سایت و یا ارسال آن به دایرکتوری ها صحبت نمی کنیم؛ ما به طور کلی در مورد ایجاد محتوا که سازمان ها و نهاد های مختلف آن مطالب را مفید و ارزشمند بدانند صحبت می کنیم.

- اضافه کردن مطالب به صورت روزانه

وب سایت ها نیاز به این دارند که به طور منظم با مطالب جدید و صفحات جدید به روزرسانی شوند تا کمک زیادی در بهینه سازی آنها در موتورهای جستجو باشد. کلمات کلیدی در اینجا نقش بزرگی را ایفا می نمایند و به وب سایت شما کمک می کنند تا آن را توسعه دهید.

اگر در مورد موضوعات عمومی مطالبی می نویسید، بسیار بسیار ساده در میان سیلی از مطالب عمومی در اینترنت گم خواهید شد.

مطمئناً تمایلی ندارید که وب سایت شما رتبه پائینی در موتورهای جستجو دریافت نماید. مطالب و محتوای وب سایت خود را با ایجاد لینک با وب سایت هایی با رنکینگ بالا به صورت منظم همیشه تازه نگه دارید. درست همانطور که می خواهید سایت های بزرگ، بک لینک های مناسبی با شما داشته باشند، سایت های دیگر نیز تمایل به ایجاد لینک با وب سایت های معتبر دارند.

- آنچه دیگران می دانند را بیاموزید

فراموش نکنید که باید به بررسی رقبای خود در امر سئو بپردازید باید ببینید رقبای شما از چه تکنیک هایی استفاده می کنند تا به رتبه های بالا در موتور جستجو می رسند؛ تا کمکی برای بالا رفتن رنکینگ وب سایت شما باشد. از موفقیت های آنها بیاموزید، روش های موفقیت آمیز آنها در امر سئو سایت را در وب سایت تان گسترش داده و یا منطبق نمایید.

- کمی Html یاد بگیرید

فراموش نکنید که موتورهای جستجو انسان نیستند! باید از Html استفاده کنید تا آنها بتوانند مطالب و محتوای سایت شما را بخوانند و مزیت بیشتری نسبت به رقبای شما برای وب سایت تان در نظر بگیرند. استفاده از دیگر زبان های برنامه نویسی نیز بسیار مفید می باشد و شاید حتی لازم و ضروری باشد اما همیشه html به عنوان Back up به موتورهای جستجو اطلاعات لازم و ضروری وب سایت تان را ارائه خواهد کرد.

- ترکیب تاکتیک ها

هنگامی که بحث بازاریابی، لینک بیلدینگ و تبلیغات و یا هر متد دیگری که شما استفاده می کنید در میان باشد، نیاز به این است که همیشه ترکیبی از این استراتژی ها را در وب سایت تان به کار ببرید. نه تنها باید برای وب سایت تان تبلیغات اینترنتی انجام دهید، بلکه باید از طریق خود وب سایت تان بازاریابی انجام دهید.

آنچه شما می خواهید اتفاق بیافتد این است که افراد زمان بیشتری در وب سایت شما صرف نمایند و بر روی لینک های وب سایت تان کلیک کنند. هر دوی این موارد قابل اندازه گیری هستند. در Bounce rate می توانید آمار میزان ورود افراد به صفحات و خروج بلافاصلهء آنها را بررسی نمایید. بعضی وب سایت ها Bounce rate زیر ۲۰٪ دارند اما در صورتی که به طور متوسط بالای ۳۰٪ باشد در واقع وب سایت شما به خوبی عمل کرده است.

چیزی که دربارهء آن صحبت می کنیم در واقع افزایش سود کلی و موفقیت در وب سایت در طول یک سال است. باید کمی در مورد بهینه سازی صفحات داخلی یا on-page SEO یاد بگیرید؛ برای بهینه سازی بهتر وب سایت شما در موتور جستجو، باید در تگ های عنوان در هر مطلبی از کلمات کلیدی در آن استفاده نمایید.

اکثر موتورهای جستجو نسبت به دیگر انواع مطالب اهمیت بیشتری به عنوان می دهند. این موضوع بدان معنی است که استفاده از کلمات کلیدی موثر در تگ عناوین یکی از بهترین روش ها برای دریافت ترافیک وب سایت از طریق موتورهای جستجو است.

- یادگیری شیوه های مناسب لینک بیلدینگ

هنگامی که پیوند لینک به صفحهء اصلی وب شما از دیگر بخش های وب سایت شما برقرار می شود، باید اطمینان حاصل فرمایید که پیوند شما به نام دامنه لینک شود و نه به /index.html/ و یا دیگر چیزهایی که در پایان آدرس قرار دارد.

به جای گیج کردن موتورهای جستجو با داشتن دو یا چند صفحهء اصلی جداگانه مانند /index.html/ ،به موتورهای جستجو در تشخیص نام دامنه تان به عنوان Anchor text کمک کنید تا صفحهء اصلی وب سایت شما در بالاترین رتبه صفحهء نتایج موتور جستجو قرار گیرد.

- استفاده از خدمات رایگان در وب سایت

این امر به خوبی در وب سایت تان کار می کند.وب سایت شما نیاز به چیزهایی برای ارائه به صورت رایگان به مخاطبین دارد. آنچه شما سریع یاد می گیرید آن است که بعد از انجام این کار باید چیزهای رایگان زیادی برای ارائه در وب سایت داشته باشید. بهترین راه برای گرفتن خدمات رایگان در وب سایت، عضویت در سایت ها می باشد. برخی از آنها بسار خوب است اما سایت های عضویتی وجود دارد که واقعاً خدمات با کیفیتی ارائه می کنند.



:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

9 برخورد غلط در رفتار با کودک نوپا را بشناسید
کودکان نوپا، زمانی کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند، که بدانند والدین از آنها چه انتظاری دارند. حال این انتظارات می تواند زمان حمام رفتن یا خوابیدن باشد، یا عواقبی که از یک رفتار بد نصیب شان خواهد شد.

کودکان با کتابچه های راهنما بزرگ نمی شوند. کودکان نوپایی که سرشار از انرژی هستند و مشتاق به تجربه ی هر چیزی که شما به آنها ارائه می دهید، ممکن است در واقع به دنبال فریب والدین خود باشند. حال به نُه اشتباه والدین اشاره می کنیم، که باید سعی کنند در مقابل این کودکان نوپا، مرتکب آنها نشوند.

اشتباه شماره 1 :
کودکان نوپا، زمانی کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند، که بدانند والدین از آنها چه انتظاری دارند. حال این انتظارات می تواند زمان حمام رفتن یا خوابیدن باشد، یا عواقبی که از یک رفتار بد نصیب شان خواهد شد. هر چه این انتظارات سازگارتر و قابل پیش بینی تر باشند، کودک نوپای شما به احتمال بیشتر، انعطاف پذیرتر و دلپذیر تر خواهد بود.

این اشتباه را تصحیح کنید: تا جایی که برای تان مقدور است، کودک را با خط مشی منظم تربیت کنید و با نظم با او برخورد کنید. اگر والدین ( یا دیگر مراقبان )، با یکدیگر موافق و یکدل نباشند، سازگاری می تواند به یک چالش تبدیل شود. اگر کودکی غذای خود را روی زمین بریزد یا در زمان تعیین شده نخوابند، نمی دانیم که چه نوع عکس العملی، بهترین عکس العمل می باشد؟!!!

اشتباه شماره  2 :
تمرکز بر روابط خانوادگی بسیار لذت بخش و باب میل است  اما برخی والدین در انجام این کار افراط می کنند. دکتر توماس فالِن، روان شناس بالینی می گوید : " کودکان، سپری کردن اوقات را با یکی از والدین، بسیار دوست دارند. اختصاص دادن زمانی برای کودکان به طور مجزا، برای والدین نیز بسیار سرگرم کننده می باشد؛ زیرا مجبور نیستند تا با رقابت و هم چشمی دو کودک با یکدیگر کلنجار روند".


این اشتباه را تصحیح کنید : روش مناسب برای سپری کردن زمان با یک کودک نوپا، چه روشی است؟ فالِن، این طور پاسخ می دهد: "بسیار ساده است؛ روی زمین بنشینید و با او بازی کنید. هنگامی که می خواهد بخوابد، برای او قصه بگویید یا کتابی را که دوست دارد، برایش بخوانید".

اشتباه شماره  3 :
بیش از حد کمک کردن برخی از والدین در انجام هر کاری به کودکان هم می تواند مشکل ساز باشد؛ هنگامی که کودک برای انجام دادن کاری بسیار کوچک دچار مشکل می شوند، والدین با سرعت به آنها نزدیک شده و کارشان را انجام می دهند.

مادر یا پدر محترم، قبل از انجام این کار لحظه ای فکر کنید: اگر بخواهید برای هر کاری، از جمله پوشیدن یک لباس، یا حل کردن یک پازل، به کودک کمک کنید، در واقع این پیام را به او می دهید، که تو هیچ کاری را نمی توانی انجام دهی- به عبارت دیگر، تو کودکی بی کفایت و نا لایق هستی. بِتسی براون، نویسنده ی کتاب تو رئیس من نیستی، این طور می گوید: "والدینی که در انجام هر کاری به کودک کمک می کنند و سعی می کنند تا بر خرابکاری های خود و اشتباهاتش به طور غیر منطقی سرپوش بگذارند، در واقع در تربیت کردن کودکانی متکی به خود، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد".

این اشتباه را تصحیح کنید: براون می گوید: "باید به کودکان خود یاد دهیم که چالش ها را تحمل کرده و با آنها مبارزه نمایند. البتّه، تشویق و تمجید، اصلاً کار اشتباهی نیست. او را تشویق کنید. بگویید، تو می توانی از پس این کار بر آیی".

اشتباه شماره 4 :
بیش از حد صحبت کردن با کودکان نوپا، معمولاً ایده ی فوق العاده ای محسوب می شود. اما نه هنگامی که این کودکان رفتار نامناسبی از خود نشان می دهند. تصور کنید که مادری به کودک 2 ساله اش که کلوچه می خواهد، جواب منفی می دهد. کودک به خاطر این نه، هیاهو به پا کرده و سر و صدا راه می اندازد.

مادر برای کودک توضیح می دهد، که الان زمان خوردن شام است. کودک به هر صورتی تلاش می کند تا کلوچه را به دست آورد؛ از سوی دیگر، مادر هم تلاش دارد که کلوچه را به کودک ندهد. حال مادر بار دیگر تلاش می کند تا علت ندادن کلوچه را به کودکی که گریه می کند، توضیح دهد. این کار باعث کلنجار رفتن دو طرف با یکدیگر، و در نهایت سرخوردگی مادر و کودک شود. فالِن می گوید: "صحبت کردن می تواند منجر به الگویی شود که ما آن را الگوی صحبت کردن- متقاعد کردن- بحث کردن- فریاد زدن- کتک زدن، می نامیم. کودکان، بزرگسالانی در بدن کودکانه نیستند. آنها افرادی منطقی نیستند، و نمی توانند آنچه را که شما برایشان می گویید و توضیح می دهید، جذب کرده و برای خود تجزیه و تحلیل نمایند".

این اشتباه را تصحیح کنید: روش هوشمندانه برای مطرح کردن این قانون، چیست؟ فالِن می گوید: هنگامی که به کودک خود می گویید، تا کاری را انجام دهد، درباره  آن صحبت نکنید و تماس چشمی برقرار نسازید. اگر کودک نافرمانی کرد، به صورت کلامی به او هشدار دهید، یا آنکه تا عدد سه بشمارید. اگر کودک باز هم تعلل نمود و کاری را که گفتید، انجام نداد، به او زمان دهید یا منتظر پیامد فوری این کار باشید؛ اما هرگز توضیح ندهید.

اشتباه شماره 5 :
فقط غذاهایی را درست کنید، که کودک دوست دارد. آیا کودک نوپای شما فقط مرغ کباب شده و سیب زمینی سرخ کرده، می خورد؟ آیا او تنها شیرینی را دوست دارد؟ اگر رژیم غذایی کودک، تنها بر مبنای غذاهایی باشد که او دوست دارد، در برابر غذاهای دیگر از خود مقاومت نشان خواهد داد. بسیاری از والدین، بسیار دیر متوجه این موضوع می شود.


این اشتباه را تصحیح کنید : کودک تان را تشویق کنید تا مانند بچه ای خوب رفتار کند. آلتمَن می گوید: "درصد زیادی از کودکان تمایل زیادی برای امتحان کردن غذاهای جدید دارند؛ البته اگر ببینند مامان و بابا از خوردن این غذاها لذت می برند. اگر با خوردن یک لقمه عقب کشیدند، کمی از غذا را در ظرف شان بگذارید. برخی کودکان قبل از پذیرفتن یک غذا، باید چند بار آن را امتحان کنند". اگر کودک نوپای شما با ناخونک زدن غذا می خورد، خیلی نگران نباشید؛ بیشتر کودکان همین طور هستند". "بچه ها دوست دارند با غذا کلنجار رفته و با آن بجنگند؛ اگر بخواهید به خاطر این رفتار آنها داد و فریاد راه اندازید، مطمئن باشید فقط مشکل را پیچیده تر می کنید".
اما پیشنهاد او : تا زمانی که چیزی در بشقاب کودک برای خوردن وجود دارد، نگران نباشید. به خود اجازه ندهید تا تبدیل به آشپز همیشگی او تبدیل شوید.

اشتباه شماره 6 :
خلاص شدن از تختخواب بچه ( گهواره ) ، گاهی برای پدر و مادران معضل می شود . این تختخواب ها سبب می شوند تا عادات خوب، در کودک تقویت شود. کودکی که به سرعت درون تخت واقعی قرار گیرد، با مشکلات عدیده ای در خوابیدن و در تختخواب ماندن، روبه رو می شود. و ممکن است در نهایت شما را بیدار نموده و بخواهند کنار شما بخوابند.

آلتمَن می گوید: "برخی مادران خود را فرسوده می کنند، زیرا هر شب کنار کودکان خود می نشینند تا او بخوابد. آنها نمی دانند که علت این الگو، خود آنها می باشند".

این اشتباه را تصحیح کنید : چه زمانی باید از تختخواب بچه ( گهواره ) رها شویم؟ هنگامی که کودک خود از این تخت خسته شد و از شما خواست تا آن را عوض کنید؛ یا زمانی که شروع به بالا رفتن از آن کردند. برای بیشتر کودکان سنین 2 تا 3 سالگی بهترین زمان می باشد. یا زمانی که قد کودک حدود 90 سانتی متر شد.

اشتباه شماره  7 :
آموزش توالت رفتن را زود شروع کنید.
برخی از والدین، زمانی که می خواهند به کودک نوپای خود توالت رفتن را یاد دهند، این کار را با گول زدن او شروع می کنند. و اگر کودک کمی از الگویی که والدین برایش چیده اند، منحرف شود، با تنبیهی سخت مواجه خواهد شد. این امر می تواند منجر به جنگ قدرت بین والدین و کودک شود.

این اشتباه را تصحیح کنید : آلتمن می گوید: " کودکان توالت رفتن را یاد می گیرند، زمانی که از آمادگی کافی برای یادگیری برخوردار باشند. نباید در این کار، عجله کنیم". اما می توانید مقدمات این کار را آماده کنید. توالت را به کودک نوپای خود نشان دهید. استفاده از آن را برای او توضیح دهید. اگر کودک به سن 4 سالگی برسد و هنوز هم پوشک باشد، آن وقت چه؟ آلتمن می گوید: "نگران نباشید؛ هیچ کودکی تا به امروز، با پوشک وارد دانشگاه نشده است".

 اشتباه شماره  8 :
به کودک اجازه دهید تا زمان زیادی را پای تلویزیون بنشیند. کودکان نوپایی که زمان زیادی را صرف دیدن تلویزیون می کند، بعداً با مشکلات عدیده ای در یادگیری مواجه خواهند شد. مطالعات نشان داده است کودکان زیر دو سال، قادر به درک آنچه که در صفحات تلویزیون و مانیتور می بینند، نیستند.


این اشتباه را تصحیح کنید: کودکان نوپای خود را با خواندن، و کارهای خلاقانه ی دیگر، سرگرم کنید. با کودک خود صحبت کنید و او را تشویق کنید تا علاوه بر حرف زدن، گوش هم بدهد. آلتمن می گوید: "هر چه بیشتر کودک خود را از تلویزیون دور نگه دارید، بسیار بهتر است".

اشتباه شماره  9 :
تلاش برای متوقف ساختن خشم برخی از والدینی که  نگران هستند کودک غیر قابل کنترل شود ، سبب می شود تا آنها والدینی ناکارا و بی کفایت به نظر آیند. اما همه ی کودکان، گاهی اوقات خشمگین می شوند. هنگامی که کودکی خشمگین شود، صحبت کردن با او کاری بی فایده می باشد. حتی اگر این اتفاق در خیابان و محلی عمومی بیافتد. بروان می گوید: "هنگامی که در مکان عمومی هستید و باید با کودک خود سر و کله بزنید، احساس می کنید که تحت قضاوت قرار گرفته اید. در این زمان آدم احساس می کند لامپی بر سرش قرار دارد که اعلام می کند، تو والدی بی کفایت و نالایق هستی".


 این اشتباه را تصحیح کنید: والدین باید به یاد داشته باشند که کودک و نظراتش اهمیت بسیار بیشتری نسبت به نظرات افراد دیگر دارد، بخصوص غریبه ها. اگر مردم، خیره به شما نگاه کنند یا مشاوره ای ناخواسته ارائه دهند، به سادگی لبخند بزنید و چیزی شبیه به این بگویید: اووه، خدای من؛ چیزی شبیه به این اتفاق را به یاد می آورید؟ سپس کودک منتظر را بردارید و به مکانی خلوت و دور از انظار عمومی بروید. تا بدین ترتیب بتوانید خشم کودک را کنترل کرده و او را آرام کنید. می توانید کودک را در آغوش گرفته و بقیه ی روز را با او سپری کنید.



:: بازدید از این مطلب : 674
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : شنبه 23 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

انحراف بینی چیست؟ www.taknaz.ir

انحراف بینی

انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد می‌گذارد، بحث حائز اهمیت و  مهمی به شمار می‌آید.

وقتی در مورد انحراف بینی صحبت می‌کنیم، اولین مسأله‌ای که به ذهن ما خطور می‌کند گرفتگی بینی می‌باشد که این مسأله تا حدود بسیار زیادی درست می‌باشد. اگرچه مهم‌ترین مسأله در انحراف بینی گرفتگی بینی می‌باشد ولیکن باید مد نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگری از جمله سردرد و عفونت سینوس‌ها گردد. در عین حال ممکن است که کسی انحراف بینی داشته باشد ولی با مشکل خاصی هم  روبه‌رو نباشد.

انحراف تیغه بینی در اکثر افراد دیده می‌شود. با این حال نمی‌توان اظهار کرد که تمامی این موارد از اهمیت کلینیکی بر خوردار هستند واگر کسی  دچار انحراف تیغه بینی باشد الزاما باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.

 

ساختار اصلی تیغه بینی چگونه است؟

انحراف بینی-پیش از هر چیز جهت آشنایی با این بیماری لازم است تا با ساختار تیغه بینی آشنا شویم. تیغه بینی تیغه‌ای است بسیار نازک که در قسمت‌های مختلف ضخامت آن بین 1 تا 2 میلیمتر می‌باشد که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند و قاعدتا باید دقیقا در حد وسط بینی قرار بگیرد ولی همانطور که ذکر آن به میان آمد انحراف جزیی آن به طرفین الزاما با مشکل خاصی همراه نخواهد بود.تیغه بینی از لحاظ ساختمانی دارای دو قسمت می باشد، یکی قسمت جلویی که ساختاری غضروفی دارد و دیگری قسمت پشتی و بالایی که از استخوان تشکیل شده است. غضروف بافتی است نیمه سخت که از قوام و پایداری خوبی برخوردار می‌باشد و دارای حالتی ایستایی می‌باشد اما در مقایسه با استخوان به مراتب نرم‌تر و انعطاف پذیرتر می‌باشد و به راحتی قابل بریده شدن است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که قسمت جلویی و پایینی بینی از غضروف تشکیل شده این است که حالت ارتجاعی داشته باشد و بینی بتواند به طرفین حرکت بکند و خداوند این قسمت از بینی را اینگونه خلق کرده که بینی صرفا یک عضو کاملا ثابت نباشد و بتواند به طرفین حرکت مختصری داشته باشد. از دیگر دلایل غضروفی بودن قسمت پایین بینی این است که چون این قسمت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد در صورت وارد آمدن ضربه به این قسمت دچار شکستگی نشود. این در حالی است که قسمت استخوانی که سخت‌تر می‌باشد در صورت وارد شدن ضربه شکننده‌تر است. لازم به ذکر است که بر روی این دو قسمت تیغه، یک پوشش مخاطی نازک قرار دارد که علی‌رغم نازک بودن از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد، هم از لحاظ خون رسانی به تیغه بینی و هم از این لحاظ که این پوشش در تنظیم درجه حرارت دمی و کیفیت تنفسی و بویایی مهم می‌باشد.

 

چه وظیفه‌ای بر عهده تیغه بینی می باشد؟

انحراف بینی-از لحاظ عملکرد وظیفه تیغه بینی تنها همان جدا کردن دو قسمت بینی از یکدیگر می‌باشد. یکی از محاسن این که دو قسمت بینی جدا از هم می‌باشند این است که بیماری‌ها و میکروب‌ها به راحتی از یک سمت به سمت دیگر قابل انتقال نخواهند بود. از دیگر محاسن جدا شدن فضای داخل بینی به دو قسمت کوچکتر این است که اگر این فضا از یک حدی بزرگتر باشد ممکن است هوا در هنگام ورود به داخل بینی دچار چرخش شود و مشکلاتی را برای عمل تنفس ایجاد کند. با باریک‌تر شدن فضای ورودی هوا به درون یک محفظه در صورت ثابت بودن فشار مکنده هوا سرعت بالاتر می‌رود و امکان ایجاد گردابه هوا کاهش می‌یابد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تیغه بینی وظیفه تنظیم هوای وردی به بینی را برعهده دارد. از دیگر اثرات وجود تیغه بینی می‌توان به نگه داشتن شکل ظاهری بینی اشاره کرد. درافرادی که تیغه بینی آنها در اثر ضربه دچار شکستگی شده است می‌توان به راحتی مشاهده کرد که در اثر آسیب دیدگی این عضو، بینی شکل ظاهری خود را از دست داده و دچار افتادگی شده و به اصطلاح حالت کوفتگی پیدا می‌کند.

بخش‌های دیگری هم در تیغه بینی وجود دارد، از آن جمله می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که در صورت تحریک باعث بروز سردردهای شدید می‌شوند و در برخی از مواقع دلیلی هستند برای آغاز میگرن.

انحراف بینی چیست؟ www.taknaz.ir

انحراف بینی

 

چه عواملی باعث انحراف بینی می‌شوند یا بر آن موثرند؟

*یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در انحراف بینی عوامل تکاملی و ارثی می‌باشند. عامل تکاملی و ارثی در انحراف بینی بدان معنا می‌باشد که در هنگام جنینی به خاطر اختلافاتی که در جثه و اندام پدر و مادر وجود دارد و همین طور به خاطر اختلافات ژنتیکی، تیغه در هنگامی که می‌خواهد رشد پیدا کند به خاطر این عدم تشابه که ازسمت پدر و مادر به ارث می‌برد به صورت نامتقارن در دو طرف بینی رشد می‌کند علاوه بر اینکه رشد تیغه و گوشت و پوست هم  باهم همخوانی لازم را ندارند و در نتیجه تیغه بینی دچار انحراف می‌شود. این نوع انحراف بینی به عنوان انحراف تکاملی هم شناخته می‌شود. این انحراف بینی ممکن است که از ابتدا وجود نداشته باشد و با مرور زمان و رشد نوزاد و بالاتر رفتن سن او کم‌کم نمایان گردد، از این روست که این نوع انحراف بینی را به عنوان انحراف تکاملی نیز می‌شناسند که همان‌طور که ذکر شد دلیل آن اختلاف میزان رشد قسمت‌های مختلف بینی با همدیگر می‌باشد. در برخی موارد افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند به عنوان مثال دارای لوزه سوم بزرگتر از حد معمول هستند ممکن است دچار تغییراتی در ساختار دستگاه تنفسی بشوند، مثلا سقف دهان آنها گودتر بشود و به دلیل اینکه سقف دهان در زیر فضای بینی قرار دارد با گودتر شدن آن به تیغه بینی فشار وارد می‌شود و باعث انحراف تیغه بینی می‌شود. در دیگر موارد کسانی که دچار بیماری‌های فک و صورت هستند ممکن است که دچار انحراف بینی شوند، مثلا کسانی که دارای فک بالایی کوچک‌تری هستند ممکن است که دچار انحراف تیغه بینی بشوند. همین طور کسانی که دچار بیماری لب شکری و یا شکاف کام هستند تقریبا در تمامی موارد به انحراف بینی دچار می‌شوند.

 

*عامل دوم در انحراف تیغه بینی، ضربه می‌باشد. ضربه‌ها در ایجاد انحراف بینی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. برخی از ضربه‌ها در دوران طفولیت و کودکی و یا حتی در زمان تولد نوزاد به بینی وارد می‌شوند که در نتیجه آن تیغه بینی دچار انحراف می‌شود. در خیلی از این موارد حتی با اینکه ضربه‌ها شدید نمی‌باشند ولی باعث انحراف بینی می‌گردند. در موارد دیگر تصادف‌ها و درگیری‌های خیابانی و برخورد جسم سخت به بینی که به هر دلیل می‌تواند باعث شکستگی تیغه و استخوان بینی بشوند. در برخی موارد ممکن است که بینی دچار شکستگی نشود ولی با وارد آمدن ضربه در زیر غضروف خون ریزی ایجاد شود و این خونریزی در صورتی‌که به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد باعث انسداد راه تنفسی، از بین رفتن لایه مخاطی و تغییر شکل ظاهری بینی می‌گردد.

 

عوارض و ناراحتی‌های حاصل از انحراف بینی کدامند؟

عوارض انحراف بینی-از مضرات گرفتگی و انحراف بینی می‌توان به اختلاف کیفیت هوای تنفسی از راه بینی و دهان اشاره کرد که از نظر تمیزی  و درجه حرارت بسیار با هم اختلاف دارند و این می‌تواند عاملی در به‌وجود آوردن ناراحتی‌هایی در دراز مدت برای افرادی که دچار گرفتگی راه تنفسی هستند، گردد. از آن جمله می‌توان به خشکی دهان و مشکلات بویایی اشاره کرد. از طرف دیگر افرادی که دچار گرفتگی راه تنفسی هستند پس از مدتی به دلیل مشکلات تنفسی ممکن است که از نظر روانی دچار ناراحتی‌هایی شوند.

در برخی موارد انحراف بینی می‌تواند بر روی دهانه سینوس‌های فرد تاثیر بگذارد و باعث شود که فرد مستعد سرماخوردگی و سینوزیت‌های مزمن گردد. سردردها هم در پاره‌ای از موارد مربوط به انحراف بینی می‌باشند به گونه‌ای که در موارد متعددی بعد از برطرف کردن مشکل انحراف بینی فرد، مشاهده شده که مشکل سردرد او هم کاملا مرتفع گردیده است.

 

راههای تشخیص انحراف بینی کدامند؟

تشخیص انحراف بینی معمولا با یک معاینه بسیار ساده بینی صورت می‌پذیرد، این معاینه می‌تواند با آندوسکوپ انجام شود زیرا این امکان را به پزشک می‌دهد که تمامی قسمت‌های تیغه بینی را به دقت مشاهده کرده و مورد معاینه قرار دهد. اگر فرد فقط دچار انحراف بینی باشد برای تشخیص آن احتیاج به کار خاص دیگری نمی‌باشد ولی در مواردی با انجام سی تی اسکن هم می‌توان به خوبی مشکلات را مشاهده کرد و اگر شخص به عوارضی همچون سینوزیت گرفتار باشد آن را تشخیص داد.

 

راه درمان انحراف بینی چیست؟

از لحاظ درمانی اگر کسی دچار عوارض انحراف بینی شده باشد نیاز به جراحی دارد. جراحی به این صورت انجام می‌گیرد که کاملا از ناحیه داخل بینی لایه‌های مخاطی محافظ را کنار زده و قسمتی را که دچار مشکل می‌باشد برداشته و یا ترمیم می‌کنند. در بسیاری از موارد در حین برطرف کردن انحراف تیغه بینی لازم است که پزشک توربین‌های بینی را هم مرتب و درست کند. برای مثال وقتی که انحراف بینی به سمت راست وجود دارد توربین‌های حفره سمت چپ به صورت جبرانی بزرگتر شده و می‌توانند در این طرف بینی هم انسداد ایجاد کنند.  

در روش‌های قدیمی جراحی انحراف بینی هنگامی که لایه مخاطی برداشته می‌شد کل محتویات زیر آن یعنی غضروف و استخوان را تخلیه می‌کردند که باعث بروز مشکلاتی از جمله افتادگی نوک و فرورفتگی پشت بینی می‌شد که این روش‌ها امروزه منسوخ شده است.

 

آیا جراحی تیغه بینی خطراتی را برای بیمار در پی دارد؟

عمل جراحی انحراف بینی-معمولا در طی یک عمل جراحی مهمترین عاملی که یک بیمار را تهدید می‌کند اثرات ناشی از بیهوشی می‌باشد. در مورد این عمل می‌توان گفت که خوشبختانه در بسیاری از موارد می‌توان با بی حسی‌های موضعی و یا بیهوشی‌های ساده عمل انحراف بینی را به انجام رساند و خطر خاصی شخص بیمار را تهدید نمی‌کند.

 

سن مناسب برای انجام عمل جراحی بر روی تیغه بینی چه سنی است؟

نکته مهم دیگر در مورد عمل انحراف بینی، سن افرادی است که می‌خواهند مورد عمل قرار بگیرند. اگر فرد دارای مشکل حادی نباشد و به اصطلاح دچار انسداد نسبی باشد، سعی بر این است که تا اتمام سن رشد مورد عمل قرار نگیرد. اما در مواردی که مشکل حاد باشد و شخص دچار گرفتگی شدید باشد، به صلاح است که عمل زودتر انجام شود زیرا خود این گرفتگی در صورتی که شدید باشد، می‌تواند برای کودکان اشکالاتی را در شکل ظاهری صورت ایجاد کند. علاوه بر آن ممکن است که شخص دچار اختلالات ریوی بشود.

 

آیا بعد از عمل جراحی بر روی تیغه بینی به مراقبت‌های ویژه ای نیاز است؟

بعد از عمل انحراف بینی ممکن است که داخل بینی توسط پدهای خاصی پانسمان بشود که این پدها فقط جلوی خونریزی را می‌گیرند و برای تنفس بیمارمشکلی ایجاد نخواهند کرد. بیمار معمولا بعد از عمل انحراف بینی احتیاج به یک تا دو روز استراحت دارد و معمولا اگر چیزی درون بینی او قرار گرفته باشد بعد از دو روز خارج خواهد شد و او قادر خواهد بود که به زندگی عادی خود برگردد



:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : شنبه 23 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
 
راز بی حالی و خواب آلودگی در فصل بهار
دكتر ایرج خسرونیا متخصص داخلی  گفت:‌ در فصل بهار افراد دچار كسالت، بی حوصلگی و خواب آلودگی فراوان می شوند.

وی اظهار داشت: در فصل بهار شاهد گردافشانی گل ها و درختان هستیم وجود ریز گردهای معلق در فضا و پلن های درختان ایجاد آلرژی می كند.

خسرونیا افزود: تغییر در درجه حرارت باعث كندتر شدن فعالیت در افراد می شود.

وی با بیان اینك گرده افشانی تا خرداد ماه ادامه دارد، اذعان كرد: از آنجائیكه طول روز بیشتر است استراحت در افراد كمتر می شود و میزان فعالیت در افراد گسترش پیدا می كند و خستگی در افراد دوچندان می شود.

وی خاطرنشان كرد:‌ مجموعه عوامل ذكر شده ایجاد ریزگردها، طولانی بودن روز، استراحت كمتر و فعالیت بیشتر همه و همه باعث خواب آلودگی افراد می شود كه این وضعیت تا خرداد ماه ادامه دارد.


:: بازدید از این مطلب : 845
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
راه حلی برای رهایی از دندان  درد
اما زمانی که برای اولین لحظات با درد دندان مواجه می شوید، معمولا درد شما را خیس عرق می کند.
دندان دردها انواع گوناگون دارند. شما مایع سرد یا گرمی می خورید و ناگهان از درد منقلب می‌شوید یا حتی شیرینی ها شما را برای لحظاتی دچار دندان درد می کنند.
 
برخی از مردم هم به خاطر مشکلات سینوسشان دندان درد می گیرند و آن زمانی است که تنها دندان های بالای آنان درد می گیرد.
ساییده شدن دندان هم گاهی اوقات شما را به دندان درد می اندازد که در این صورت معمولا حساس شدن دندان برایتان مشکل ساز شده و باعث درد می شود.

برخی از انواع این دردها احتیاج به رسیدگی فوری دارند. دردهایی که شما را نیمه های شب از خواب بیدار می کنند و یا حتی کارایی روزانه شما را در طول روز به حد صفر می رسانند آن دسته از مشکلاتی هستند که باعث می‌شوند شما سریعا با دکترتان تماس بگیرید و تقاضای کمک کنید که معمولا ممکن است حتی به خاطر رسیدن چرک به عصب دندان رخ داده باشد.

اما قبل از آنکه شما بتوانید خود را به مطب دکترتان برسانید تا کمکی به شما بکند چه خواهید کرد؟
از شدت درد فریاد می زنید یا اینکه گریه می کنید و احساس می کنید روز بعدی برای زندگیتان وجود ندارد.
 
آرام باشید، چند راه برای آرام کردن دردتان تا رسیدن به دکتر به شما پیشنهاد می کنیم:
- دو قرص ایپوبروفن با هم بخورید. در میان مسکن های قوی این دارو برای دندان مناسب تر است.

- از اسپری های بی حسی استفاده کنید. آنها می توانند برای مدتی روی اعصاب دندانتان تاثیر بگذارند تا بتوانید خود را به دکتر برسانید. آنها در داروخانه ها در دسترس شما هستند.

- کمپرس یخ بگذارید. روی گونه خود مقداری یخ که داخل یک کیسه است بگذارید، کمک‌تان می کند.

- نگه داشتن آب یخ در دهانتان ممکن است کمکتان کند اما اگر می بینید باعث درد بیشتر و حساس شدن دردتان می شود از آن صرفنظر کنید.

- سرتان را بالا نگه دارید. با اینکار از فشار وارده به دندانتان کاسته می شود.

- دهانتان را بشویید. گاهی اوقات گیر کردن عذا بین دندانهایتان می تواند به اندازه خرابی دندان دردناک واقع شود.

- به هیچ عنوان سرد، گرم و یا شیرینی ها را وارد دهانتان نکنید.

- با تکه ای از آدامس دندانتان را بپوشانید.

به شدت دوری کنید هیچ کمکی به شما نمی کنند:
- آسپرین را روی دندانتان نگذارید. اگر می خواهید حالتان بهتر شود آن را با آب بخورید. گذاشتن آن روی لثه می تواند آن را زخم کند که خوب شدن آن ۳ یا ۴ روز طول می کشد.

- اگر درد از بین رفت شما خوب نشده اید. تصور نکنید با قطع شدن درد مشکل از میان رفته است. آن را جدی بگیرید و سریعا به دکتر مراجعه کنید.


:: بازدید از این مطلب : 559
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
چه کنیم تا بوی بد عرق ندهیم ؟
هنوز به تابستان بیش از یک ماه مانده است، اما مردم طوری از عرق خیس می شوند که به نظر می رسد با لباس هایشان زیر دوش آب ایستاده اند.

عرق کردن نه تنها بد نیست بلکه فایده هم دارد، اما جزء ناخوشایندش بوی بد بدن به عنوان عارضه جانبی عرق کردن است که هیچ عطری حریفش نمی شود.

هرچند عرق کردن در واقع بویی ندارد، اما ممکن است عرق در تماس با باکتری های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد کند. انسان ها به دلایل گوناگونی همچون قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب، ورزش کردن، مضطرب شدن و... عرق می کنند و نه تنها این عارضه بد نیست بلکه به عنوان نشانه ای از سلامت محسوب می شود، اما اگر می خواهید بدانید چه طور باید بوی بد ناشی از عرق کردن را رفع کرد،مطلب زیر را بخوانید.

چطور عرق می کنیم؟
عملکرد اصلی تعریق خنک کردن دمای بدن به منظور ثابت نگه داشتن آن تا حداکثر 37 درجه است، فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت کردن یا وجود تب فعال می شود. توانایی تعریق به انسان امکان می دهد که در شرایط آب و هوای متفاوت زندگی کند.

بدن ما دو نوع عرق «آپوکراین» و «اکرین» ترشح می کند. عرق اکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد.

این نوع عرق در همه قسمت های بدن به طور یکنواخت ترشح می شود و بی بو است. آپوکراین نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها و پاها ایجاد می شود.

این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوکراین هم مثل اکرین کاملا بی بو است و چربی و پروتئین دارد. باکتری هایی روی بدن ما وجود دارند که از عرق آپوکراین تغذیه می کنند و وقتی این عرق را مصرف می کنند همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند از او سر می زند. به طوری که غذا را دفع می کند و این بوی زننده و منزجرکننده از این موضوع ناشی می شود.

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟
درست حمام نکردن : یکی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد عرق این است که به میزان کافی حمام نمی کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباس ها نیز در این مساله موثر است.

عرق کردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد و دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد، این روزها استرس عامل رایج تری است. توقعات بالا، برنامه های فشرده کاری و... اضطرابی بیش از حد طبیعی بر بدن وارد می کنند که باعث عرق کردن بیشتر می شود. عرق کودکان معمولا بوی بد نمی گیرد به این علت که آپوکراین ترشح نمی کنند، از این رو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکراین نیز ترشح می شود.

تغذیه : خوردن بعضی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد، غذاهای تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن دارد. سیر، زیره و کاری نمونه هایی از این غذاها هستند. کمبود روی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

چه باید کرد؟
حمام بیشتر: حمام کردن و شستشوی بموقع لباس ها می تواند شروع خوبی باشد.

تغذیه مناسب: کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غده ترشح کننده آپوکراین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده اکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکراین می شود.

استفاده از دئودورانت ها و ضدعرق های استاندارد نیز می تواند حداقل 20 درصد از میزان تعریق یک ناحیه را بکاهد. به طور کلی هدف از کاربرد مواد ضدعرق و بو بر افزایش بهداشت فردی است.

اکثر دئودورانت ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند، اما دئودورانت هایی هستند که با این عناصر مقابله می کنند. موثرترین دئودورانت ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند که در هر دوی این عناصر برای مقابله با باکتری ها تولیدکننده عرق را مسدود می کنند و باکتری ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت ها اگرچه به علت داشتن اسانس پوست را خوشبو می کنند ولی در میزان تعریق نقشی ندارند، بنابراین در کنار آنها به مواد ضدعرق نیز نیاز است. این قبیل محصولات جنبه دارویی دارند و میزان تعریق بدن را کاهش می دهند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، در صورتی که بهداشت فردی و شستشوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد، کاربرد این مواد بخصوص اسپری های خوشبوکننده نه تنها کار ساز نبوده بلکه بوی ترکیبی حاصل از آن بسیار آزاردهنده تر خواهد شد.
 
ضمن این که امکان استفاده از این اسپری ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی وجود ندارد. اگر بوی عرق بدن با هیچ کدام از روش های بالا از بین نرفت، بدانید که راه های دیگری نیز برای رفع آنها وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است. موارد بسیار شدید احتمالا از بیماری های خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان قرار بگیرند


:: بازدید از این مطلب : 524
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


 

 
داشتن دندان هایی زیبا، مرتب و سفید آرزوی همه است اما کدربودن دندان ها به خصوص هنگام خنده، باعث ناخرسندی است.
 


 

هفت صبح: داشتن دندان هایی زیبا، مرتب و سفید آرزوی همه است اما کدربودن دندان ها به خصوص هنگام خنده، باعث ناخرسندی است. بد نیست بدانید رنگ دندان ها هم مانند رنگ مو و رنگ پوست به وسیله ژنتیک تعیین می شود. با وجود ترک کردن برخی عادت ها باعث می شود سفیدی طبیعی دندان ها تا بیشترین حد ممکن حفظ شود. سوال اینجاست که چه چیزی دندان ها را زرد می کند و چطور می توانیم دندان هایمان را سفید نگه داریم. حتما می دانید که مینا، به دندان سفیدی می دهد و یک مینای نازک می تواند دندان ها را متمایل به زرد کند.

 


 


سیگار متهم اول پرونده زردشدن دندان هاست زیرا نیکوتین زردرنگ است و با گذشت زمان سطح دندان ها را به این رنگ تغییر می دهد. البته زردکننده های دندان در برخی خوراکی ها نیز وجود دارند. به عنوان نمونه قهوه و جای و خوراکی های پررنگ مانند میوه های قرمز و برخی نوشیدنی های چنین تاثیری می گذارند.

خوردن بیش از حد خوراکی های ترش مانند مرکبات نیز مینای دندان را فرسوده می کند و در یک کلام عادات غذایی نادرست دندان ها را زرد می کند. برخی آنتی بیوتیک ها و داروها نیز رنگ دندان را تغییر می دهند و می توانند بر رنگی شدن دندان ها اثر بگذارند.

به همین دلیل به خانم های باردار و بچه هایی که هنوز دندان های دائمی شان شکل نگرفته توصیه می شود مصرف آنتی بیوتیک های خانواده تتراسایکلین را کاهش دهند.

آموکسی سیلین هم می تواند دندان ها را زرد کند. البته این رنگی شدن با مسواک زدن برطرف می شود.

پلاک های دندانی نیز زرد رنگند و رعایت بهداشت دهان و دندان با دوبار مسواک زدن در روز به علاوه جرم گیری دندان ها توسط دندانپزشک می تواند تاثیر زیادی در سفید ماندن دندان ها داشته باشد.

دو دقیقه کامل برای مسواک زدن وقت بگذارید. برعکس تصور بسیاری، محکم تر مسواک زدن یا مدت بیشتر، نتیجه بهتری عایدتان نمی کند و تنها به مینای دندان تان آسیب می زند.

اگر عادت دارید دندان های تان را بلافاصله بعد از میل کردن غذا مسواک کنید، باید در ابتدا حمله های اسیدی را با جویدن آدامس یا نوشیدن یک لیوان آب کاهش دهید. زیرا مینای دندان توسط اسیدها حساس شده است. بنابراین فراموش نکنید آسیب زیادی به مینای دندان وارد می شود اگر دندان ها بلافاصله بعد از غذا مسواک کنید!



:: بازدید از این مطلب : 665
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
راه حلی موثر برای برطرف کردن بوی بد دهان
به نوشته سایت «CNN» ، «پلی فنولز» نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، ترکیبات موجود در دهان را که به بوی بد دهان، پوسیدگی و حتی سرطان دهان منجر می شود، از بین می برد.
 
چای سبز از بروز سرطان، بیماری قلبی، پارکینسون و آلزایمر پیشگیری می کند و کلسترول را کاهش می دهد. سال هاست که از این گیاه در کشورهای چین و خاوردور استفاده می شود و به تازگی در اروپا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است.

این چای که نسبت به چای سیاه کافئین کمتری و پلی فنولز بیشتری دارد، بدون شیر و شکر مصرف می شود و در نتیجه کم کالری است.
پلی فنولز موجود در آن خاصیت ضد ویروسی دارد پوسیدگی دندان و التهاب ناشی از ترکیبات زیان بار سیگار بر اثر مصرف این چای کاهش پیدا می کند.


:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
,

یك متخصص مغز و اعصاب گفت: ناركولپسی (میل غیرطبیعی و شدید به خوابیدن) دومین علت شایع خواب آلودگی در طول روز است كه به صورت دوره های راجعه، غیرقابل كنترل و كوتاه مدت خواب است که همراه با توهمات پیش خواب یا پس خواب كاتاپلكسی و فلج خواب تعریف می شود.

دكتر آرش موسی الرضایی اقدم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه شیوع این بیماری 50 تا 25 مورد در هر 100هزار نفر است، اظهار كرد: مردان بطور یكسان درگیر این بیماری می شوند و اوج بروز سنی آن دهه ی دوم وسوم زندگی است با این حال ممکن است قبل از پنج سالگی و بعد از 40 سالگی هم دیده شود.

وی با بیان اینكه بیماری ناركولپسی با پنج علامت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، كاتاپلكسی (خواب روزانه مفرط)، فلج ناشی از خواب، توهمات وپریودهای خواب با شروع REM، مشخص می شوند، افزود: خواب آلودگی بیش از حد در طول روز علامت اصلی و اولیه در ناركولپسی است.

وی ادامه داد: حملات خواب كوتاه مدت كمتر از 15 دقیقه است كه با انجام فعالیت های منوتون و نشسته تشدید می شوند.

دكتر موسی الرضایی با اشاره به اینكه خنده زیاد، ورزش، هیجان، سرخوشی، ترس و خجالت از عوامل برانگیزاننده كاتاپلكسی است گفت: این بیماری ممكن است به صورت فلج نسبی عضلات باشد و خود را به صورت ضعف، كلام مبهم، شل شدن زانوها و افتادگی فك نشان می دهد.

وی ادامه داد: كاتاپلكسی در بیش از 50 درصد بیماران رخ می دهد و به صورت دوره كوتاه مدت ضعف عضلانی یا فلج می باشد معمولا كاهش هوشیاری دیده نمی شود و پس از بهبود حمله، حال بیمار كاملا طبیعی است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: حركات پریودیك پاها، آپنه ی خواب، كوتاه بودن دوره نهفتگی خواب، بیدار شدن مكرر از خواب(افراد مبتلا به این بیماری از بیدار شدن خود آگاه نمی باشند)، مشكلات حافظه، تاری دید، دوبینی، سوسوزدن و افسردگی از سایر علایم ناركولپسی است.

وی تاكید كرد: سیر بیماری مزمن است و دوره های ماژور بهبودی ندارد؛ این اختلال در دوره نوجوانی و اوایل دهه 20 سالگی تظاهر می یابد.

وی تصریح كرد: ارتباط محكم و مهمی بین ناركولپسی و وجود آنتی ژن خاص HLA-DR2 وجود دارد بنابراین این بیماری یك پایه ژنتیكی دارد.

دكتر موسی الرضایی در رابطه با روش های درمان این بیماری گفت: خوابیدن منظم و در زمان مقرر، چرت زدن های منظم روزانه، رعایت کردن نكات ایمنی مثل احتیاط در رانندگی و دوری از وسایل و اجسام تیز، استفاده از داروهای محرك مثل متیل فنیدیت، برنولین، آمفتامین، دكتروآمفتامین و پروتریپتیلین از روش های درمان ناركولپسی است.

این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه خاطرنشان كرد: بیماران كاتاپلكس، فلج ناشی از خواب و توهمات هیپناگوژیك می توانند از داروهای ضد افسردگی ها استفاده كنند.



:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


چطور با آنانكه مشکل‌شخصیتی دارند رابطه برقرار کنیم؟
«داره حالم ازش به‌هم می‌خوره... اصلا انگار نه انگار که آدمای دیگه اهمیتی دارن؛ دقیقا شیفته خودشه و بس»، وای نمی‌دونی چه‌جور آدمیه!
حال می‌کنه که 2ماه تنها بزنه بره توی یه ویلا،

چطور با آنانكه مشکل‌شخصیتی دارند رابطه برقرار کنیم؟
جامعه- سعید بی‌نیاز:
«داره حالم ازش به‌هم می‌خوره... اصلا انگار نه انگار که آدمای دیگه اهمیتی دارن؛ دقیقا شیفته خودشه و بس»، وای نمی‌دونی چه‌جور آدمیه!
حال می‌کنه که 2ماه تنها بزنه بره توی یه ویلا، تک و تنها بمونه بدون اینکه حتی یه آدم هم ببینه. موندم که چه‌جور می‌تونه با این همه تنهایی حال کنه؟»، «میزشو که می‌چینه، یه طرف فقط باید کاغذاش باشن، یه طرف فقط قلما.

اگه این‌جور نباشه انگار دارن دارش می‌زنن. حالا اینکه یه مثاله؛ کل زندگیش مثل همون میزه؛ همه چی همیشه باید در نهایت نظم باشه.»، «دارم ذله می‌شم. این مرد با هر چی که خلاف باشه حال می‌کنه. اگه فردا اعلام کنن که کمک کردن به گداها خلاف قانونه، می‌ره از یه جای دیگه با خلاف پول جور می‌کنه و به هر چی گدا تو شهره پول می‌ده...» و...

شما هم با این‌جور آدم‌ها سر و کار داشته‌اید؟ دلتان می‌خواهد بدانید چطور بهتر می‌شود با این آدم‌ها سر و کله زد؛ آدم‌هایی که مشکلشان مال یک‌روز و یک هفته و یک ماه نیست؛ آدم‌هایی که همیشه مریضند؛ آدم‌هایی که اختلال شخصیت دارند؟ در این شماره فقط به 4 نوع از این بیماری می‌پردازیم. بقیه بماند برای شماره بعد.

اینکه تا به حال در صفحه موفقیت از موضوع مهمی مثل رابطه برقرار کردن با افرادی که مشکلات شخصیتی دارند طفره رفته‌ایم، یک دلیل بیشتر ندارد؛ روان‌شناس‌ها یک ضرب‌المثل اعتراف‌گونه و تلخ بین خودشان دارند با این مضمون که «اختلال شخصیت باتلاق روان‌شناسی است»؛ یعنی علمی که حالا پایش را از گلیم خودش دراز‌تر کرده و دارد روی چاقی و زخم معده و دیابت و حتی سرطان کار می‌کند، وقتی با بیمار اختلال شخصیت مواجه می‌شود، مثل آدمی که توی باتلاق مانده باشد، گیر می‌کند، هی زور می‌زند و طرف درمان نمی‌شود.

سخت‌ترین کاری که ممکن است یک روان‌شناس در طول دوره درمانش با آن مواجه شود، درمان یک اختلال شخصیت عمیق است؛ چرا؟

اختلال شخصیت یعنی چه؟
وقتی یک آدم در طول دوران زندگی‌اش تا شکل‌گیری نسبی شخصیت - یعنی سن قراردادی 18سالگی - طوری بزرگ شود که راه‌های ارتباط برقرار کردنش با دیگران یا راه‌های حل مشکلات‌اش ناجور باشد و با چیزی که همه پذیرفته‌اند متفاوت باشد، می‌گوییم طرف اختلال شخصیت دارد.

این آدم‌ها روش‌های ناسازگارانه‌شان را در همه رفتارهایشان بروز می‌دهند؛ مثلا یک نفر که تا قبل از 18سالگی همه مشکلات‌اش را با خلاف و بزهکاری حل کرده و حتی وقتی که راه‌های مشروع‌تری وجود داشته‌اند، از راه‌های خلاف استفاده کرده است، مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی است.

مشکل عمده آدم‌هایی که اختلال شخصیتی دارند این است که اصلا قبول ندارند بیمار هستند و برای همین، روان‌شناس‌ها چندان کاری نمی‌توانند برایشان انجام دهند. مثلا اگر یک فرد افسرده به راحتی حاضر می‌شود برای تغییر دادن زندگی‌اش با یک روان - درمانگر یا روانپزشک مشورت کند، کسی که اختلال شخصیت و بدگمانی دارد، عمرا حاضر شود به خاطر بدگمانی‌اش پایش را توی یک مکان درمانی بگذارد، چرا؟

همان‌طور که از اسم این بیماری‌ معلوم است، اختلال آن‌قدر عمیق است که کل شخصیت یک بیمار را دربر می‌گیرد. اگر یک افسرده فقط خلقش ناجور است، اگر یک بیمار وسواسی فقط فکرهای اضطراب‌آوری دارد، یک مبتلا به اختلال شخصیت همه رفتارهایش در همه موقعیت‌ها به‌هم ریخته است.

حالا شما چطور می‌توانید به یک نفر بگویید کل شخصیت‌ات را بگذار کنار به این خاطر که بیماری؟ شما خودتان را جای آنها بگذارید؛ قبول می‌کنید که شخصیتی را که با چه جان‌کندنی در طول 18سال زندگی به دست آورده‌اید، بگذارید کنار؟ این قضیه یک مشکل عمده دیگر را هم پیش آورده است؛ این آدم‌ها دارند دور و بر ما می‌پلکند، بدون اینکه احساس بیمار بودن داشته باشند، با ما رابطه برقرار می‌کنند، اعصاب ما را به‌هم می‌ریزند و ما می‌مانیم که چرا طرف این‌جور با ما برخورد کرد.

بهترین راه برای اینکه بدانید کسی که کنار شما نشسته است و رفتارهایش دارد حال شما را به‌هم می‌زند، از کدام نوع اختلال شخصیتی رنج می‌برد، این است که آخرین کلمه نام بلند‌بالای بیماری را بخوانید و ببینید آیا این صفت در همه رفتارهای طرف وجود دارد یا نه؛ مثلا اگر می‌گوییم «اختلال شخصیت وسواسی»، باید ببینیم آیا طرف این منظم بودن افراطی را در همه زمان‌ها و مکان‌های زندگی‌اش نشان می‌دهد یا نه.

یادتان باشد که به هر کسی برچسب اختلال شخصیت نزنید. خیلی از ما ممکن است بنا به دلایلی در بعضی از موقعیت‌ها بدگمان شویم، عشوه‌گری کنیم، تنهایی افراطی را دوست داشته باشیم، بیش از حد منظم شویم، آزار دیدن از دیگران را دوست داشته باشیم اما کل شخصیت‌مان سالم باشد. خلاصه اینکه یک نفر را مبتلا به اختلال شخصیت دانستن «نه کاری است خرد»، یادتان باشد!

اتوبوسی به نام توهم
اختلال شخصیت ضداجتماعی
این آدم‌ها فت و فراوان دور و برمان ریخته‌اند؛ کسانی که با خلاف - از آفتابه دزدی گرفته تا قتل، بله قتل! - حال می‌کنند؛ آدم‌هایی که در خیابان چراغ قرمز را رد می‌کنند، در خانه زنشان را کتک می‌زنند، در محل کار خلاف‌های مالی بزرگ می‌کنند و با دوستان که می‌نشینند، دود و دمی راه می‌اندازند و ... جالب اینکه این آدم‌ها در نظر اول جذاب و باهوش می‌آیند و به راحتی می‌توانند خودشان را در جمع جا کنند.

جدیدا مغز این آدم‌ها را که بررسی کرده‌اند، دیده‌اند که بخشی از این سلول‌های خاکستری که مخصوص وجدان است در این آدم‌ها وجود ندارد! اگر با این آدم‌ها هم‌پالکی شده باشید، گیر موجودات خطرناکی افتاده‌اید.

اختلال شخصیت نمایشگر
فیلم «اتوبوسی به نام هوس» را دیده‌اید؟ نقش اول زن این فیلم دقیقا مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی است. افرادی مثل این زن، عاشق عشوه‌گری، آرایش شدید و اغوای دیگران هستند. البته آنها هیچ‌وقت دم به تله نمی‌دهند؛ یعنی اصلا به قصد رابطه جدی این کار را نمی‌کنند. آنها فقط با این نمایش دادن خودشان حال می‌کنند و نه چیز دیگر. حتما تا به حال دست‌تان آمده است که این اختلال در اکثر مواقع مال زن‌هاست.

اختلال شخصیت وابسته
خدا نصیبتان نکند؛ کنه‌ترین نوع اختلال شخصیت! می‌چسبند به روانتان و تمام انرژی‌تان را می‌گیرند. آنها کاملا به شما وابسته‌اند. البته قبلا هم احتمالا به پدرشان، مادرشان، معلم دوره ابتدایی‌شان، استاد آزمایشگاه دانشگاهشان و دوست اینترنتی‌شان وابسته بوده‌اند. شما سوژه فعلی هستید. آنها اعتماد به نفسی از خودشان ندارند و می‌خواهند همه زندگی‌شان را با وصل بودن به شما معنی کنند. اگر حرفی بزنید که کوچک‌ترین معنای دک کردن از آن قابل برداشت باشد، باید بنشینید و فاجعه در حال رخ دادن را تماشا کنید.

اختلال شخصیت بدگمان
حرف زدن در مورد این یک‌کمی احتیاط می‌خواهد چون ممکن است همه شما در اطرافتان، آدم‌هایی که توی یک دوره یا در حد خفیف بدگمان بوده‌اند را دیده باشید. برعکس ممکن است کسانی را دیده باشید که از یک اختلال شدید روانی به نام اسکیزوفرنی رنج می‌برده‌اند و بدگمانی یکی از هذیان‌هایشان بوده است. به هر حال این آدم‌ها به هر کس و هر چیزی سوءظن بی‌مورد دارند؛ به کوچک‌ترین چیزی که نشانه‌ای از خیانت دارد یا آنها فکر می‌کنند که این نشانه را دارد، حساسیت شدید دارند، به دیگران به شدت حسادت می‌کنند و فکر می‌کنند که همه آدم‌های دنیا در پی شیطنت هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود.

اختلال شخصیت خودشیفته
«انگار از دماغ فیل افتاده‌اند.» شخصیت‌های خودشیفته باور دارند که از دماغ فیل افتاده‌اند و فکر می‌کنند تمام عالم باید جمع شوند و برایشان هورا بکشند. آنها فکر می‌کنند بهترین قیافه، بهترین انتخاب لباس، بهترین همسر، بهترین محل کار و بهترین مدرک تحصیلی در دنیا مال آنهاست. یک خودشیفته اگر خودش را هم بکشد نمی‌تواند خودش را جای یک آدم دیگر بگذارد؛ مخصوصا اگر طرف مقابلش مشکلی داشته باشد. البته ته این خودبزرگ‌بینی یک حقارت بزرگ خوابیده است. به قول یکی از اساتید «آدم هر چه تو خالی‌تر باشد پرادعا‌تر است».

آیا شما طعمه‌اید؟
تسلیم نشوید. شاید همین دو کلمه کافی باشد. این آدم‌ها عاشق دور زدن افرادی مثل شما هستند. اگر خودتان را مطیع نشان دهید، آنها به هدفشان رسیده‌اند. اما اگر موقتا هم‌تیپ خودشان شوید، دستشان می‌آید که خیلی هم نمی‌توانند جولان دهند. اول اینكه یادتان باشد اگر حال این‌جور آدم‌ها را گرفتید و حال کردید، ضداجتماعی بودنتان را ادامه ندهید و دوم هم اینکه خیلی در این حال‌گیری زیاده‌روی نکنید؛ یادتان هست که صفت‌هایی مثل «خطرناک» و «قاتل» و... شوخی نیست!

شما باید یک مرد موفق و احتمالا خوش‌تیپ باشید؛ یعنی یک نسخه مارلون براندوی «اتوبوسی به نام هوس». گول این عشوه‌ها را نخورید. شما فقط در مقابل یک نمایش قرار گرفته‌اید. کافی است که از این نمایشگر یک کمک مرامی بخواهید و زیرکی‌اش را در طفره رفتن از این کمک تماشا کنید. اصلا شما انتخاب شده‌اید که تماشا کنید!

اوایل رابطه با این نوع افراد احتمالا خیلی حال می‌کنید. بالاخره یکی دارد به شما اظهار وابستگی می‌کند و شما را همه چیز و خودش را هیچ چیز می‌خواند؛ می‌شود با عشق اشتباهش گرفت، نه؟ ولی این فقط مال اوایل است. کم‌کم این آدم خودش را به همه زندگی‌تان تحمیل می‌کند و شما مجبور می‌شوید ساعت 2نیمه شب به تلفن‌های طولانی‌‌اش گوش دهید یا ای‌میل‌های هزار خطی‌اش را بخوانید. در مقابل وابستگی این آدم‌ها جدی‌تر باشید، تعارف نکنید و از آنها بخواهید که گاهی نقش شما را بازی کنند.

اگر طرف همسرتان است، تسلیت می‌گوییم، شما در بد دامی افتاده‌اید! البته اگر حسادت‌های معمول دوره زناشویی را با این اختلال اشتباه نگرفته باشید. در پی اثبات بی‌گناه بودن دیگران برای این افراد نباشید؛ فقط می‌توانید از او بخواهید که بیشتر به رفتارهای خودش برسد و تلاش خودش را بکند. جز این کار تقریبا بی‌نتیجه، کاری نمی‌توانید انجام دهید.

محل نگذارید. از این آدم‌ها هر چه بیشتر تعریف کنید و هر چه بیشتر تحویلشان بگیرید، با بادکنک گنده‌تری روبه‌رو می‌شوید که هم کنترل کردنش و هم اگر خدا خواست و روزی این بادکنک ترکید، جمع کردنش برای شما سخت‌تر می‌شود. همین که آنها گمان کنند خوشگل‌ترین آدم دنیا را در آینه می‌بینند، کافی است؛ شما این دروغ را تایید نکنید، اصراری هم به ردش نداشته باشید!

  •  


:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

روانشناسی افراد از روی لباس
 

لباس های تنگ: ی که لباس های تنگ می پوشند عموماً افرادی مغرور، زود رنج، جذاب، شایسته و معقول اند.

لباس های گشاد: افرادی که لباس های گشاد می پوشند افرادی بخشنده هستند که به هیچ وجه حسود نبوده و دوستان زیادی دارند. آن ها فداکار و صادق نیز هستند.

لباس های تیره: افرادی که لباس های تیره می پوشند عموماً افرادی خودخواه و خونسرد بوده و به ندرت عصبانی می شوند و سلیقه ی خوبی در انتخاب لباس دارند.

لباس های روشن: افرادی که لباس های روشن می پوشند افرادی فداکار، صادق، مهربان شوخ طبع و عاشق صلح و صفا و آرامش هستند.

سبز:

انتخاب رنگ سبز برای لباس معمولاً نشان دهنده آن است که صاحبان آن, شخصیتی قوی و اراده ای بالا دارند. در تصمیم گیری ها خیلی محکم عمل کرده و تا حدی خود رأی و مغرورند. این افراد اعتماد به نفس بالایی دارند و در کمک به دیگران پیشقدم می شوند.

آبی:

اکثر آبی پوش ها دارای نگاهی عمیق بوده و شخصیتی حساس وشفاف دارند .این افراد به راحتی فکر و نظر خود را به دیگران منتقل می کنند و به همین نسبت شجاعت و جرأت ویژه ای هم از خودشان نشان می دهند. آنها زندگی را زیبا دیده و بیشترین تلاش را برای استفاده بهینه از آن می کنند.

مشکی:

بیشتر اوقات انتخاب رنگ مشکی نشان دهنده آن است که این افراد انسان هایی رؤیایی هستند که در فضایی شاعرانه زندگی می کنند و در عین حال بسیار دست و دلبازند و تلاش می کنند با هر آنچه دارند به کمک دیگران رفته و گرهی از مشکلات آنها باز کنند. آنها بسیار اجتماعی، ظریف و ساده پسند هستند.

قهوه ای:

این افراد سمبل مهربانی و محبت هستند. برخی روان شناسان می گویند رنگ قهوه ای هر چه تیره تر باشد مهر و محبت صاحبش بیشتر است. این افراد بسیار خونسردند و تقریباً هر چه را می خواهند به راحتی تصاحب می کنند. آنها در بدترین شرایط می توانند بهترین تصمیم ها را اتخاذ کنند.

خاکستری:

انتخاب رنگ خاکستری نشان دهنده این نکته است که این افراد معمولاً شخصییتی آرام، با اعتماد به نفس بالا دارند. هر چند روان شناسان می گویند افرادی که دل در گرو رنگ خاکستری دارند , دو دسته هستند: یا شخصیتی عصبی و انقلابی دارند و یا همیشه به دنبال آرامش می گردند. آنها در مجموع انسان هایی سر سخت و سنگین دل هستند. اگر موفق شدی در آن ها نفوذ کنی برای همیشه در دلشان جای خواهی داشت.

سفید:

افرادی که لباس های سفید را دوست دارند انسان های خوش قلبی هستند و همیشه به دنبال دوست می گردند. این افراد معمولاً از کودکی روی پای خود بزرگ شده و دوست ندارند به دیگران تکیه کنند. در موقعیت های کاری, همیشه در حال ساختن نردبانی برای بالا رفتن از آن هستند, چرا که معتقدند از هر فرصتی باید استفاده کرد.

رنگ های روشن:

انتخاب این نوع رنگ ها, نشان دهنده این است که این افراد بشدت سرشار از انرژی مثبت بوده و عشق و بالندگی را به اطراف خود پخش می کنند. دیدار با این افراد، اگر چه ممکن است همیشه خوشایند نباشد، اما گرفتن انرژی مثبت و سازنده از آنها می تواند بقیه روز را برای شما زیبا، دلچسب و قابل تحمل تر سازد.

  •  


:: بازدید از این مطلب : 931
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

با این روش ها به همسر خود بگویید دوستش دارید
 

با این روش ها به همسر خود بگویید دوستش دارید.

▪ مال من باش ؟
هنوز هم به مانند روزهای مدرسه گذاشتن یادداشت های عاشقانه به مناسبت روز والنتاین دلگرم کننده است . در روز والنتاین اگر که به دوست صمیمی و یا دلداه اتان بگویید که نگرانش هستید هرگز ضرری نخواهد داشت .

▪ یک هدیه دست ساز برای او درست کنید.
در روز والنتاین با یک هدیه غیر منتظره از دوست تان پذیرایی کنید . برای غافلگیر کردن دوستتان می توانید از بیسکوییت شانسی های که خودتان در خانه پخته اید و در آنها هدایایی شخصی قرار داده اید استفاده کنید . یا می توانید هدایا را در داخل شکلاتها قرار داده و در زیر قلب های شکلاتی مخفیشان کنید .

▪ برایش یک آهنگ بسازید
اگر دوستتان به موسیقی علاقه دارد با هم به کنسرت بروید . هم چنین می توانید گلچینی از آهنگهای مورد علاقه اش را بر روی یک سی دی رایت کرده و به او هدیه دهید یا اینکه با هم به کافه ای که موسیقی زنده پخش می کند بروید.

▪ راهی برای نفوذ به دل وی پیدا کنید
دعوت از او برای صرف یک ناهار ویژه و یا یک شام دلچسب و یا ارسال پیتزا با شمع های تزیینی به در خانه همگی راهی برای خوشحال کردن یک دوست می باشد. بطور کلی صرف غذا یک راه نفوذ به دل افراد مورد علاقه می باشد .

▪ به سفر بروید
در صورتی که بودجه لازم برای چیدن برنامه یک سفر را دارید و از لحاظ هزینه مشکلی ندارید یک راه رماتیک چشم انتظار شماست . می توانید با همسر خود به یک منطقه گرمسیری و یا شهری که شما را به مقصد رویایی اتان می برد بروید .
 

  •  


:: بازدید از این مطلب : 541
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

شخصیت‌شناسى میوه‌ها :آناناسى‌ هستى یا پرتقالى؟
 

میوه‌ها جزو آن دسته از خوراكی‌هایی هستند كه كمتر كسی می‌تواند از خوردن آن‌ها چشم‌پوشی كند با این حال هر میوه خاصی محبوب آدم خاصی است؛ یكی پرتقال را دوست دارد و دیگری سیب را. یكی موز را می‌پسندد و دیگری گیلاس را ترجیح می‌دهد.

خب، طبیعی است كه ذائقه آدم‌ها متفاوت است و همین تفاوت، سلیقه‌ها را هم مختلف می‌كند اما در پس این تفاوت عقیده ماجرای دیگری نهفته است؛ ماجرایی كه حكایت از شخصیت و ذات آدم‌ها دارد. در واقع شما میوه‌ای را انتخاب می‌كنید كه با شخصیت‌تان سازگار است. بنابراین نوع میوه‌ای كه دوست دارید می‌تواند بیانگر آن چیزی باشد كه هستید. اگر باورتان نمی‌شود این مطلب را تا انتها مطالعه كنید.


آناناس


آناناس‌خورها بدانند كه همیشه در شتابند. آن‌هایی كه میوه محبوب‌شان آناناس است بسیار سریع تصمیم می‌گیرند و خیلی سریع‌تر از آن عمل می‌كنند.

به راحتی شغل‌شان را عوض می‌كنند و خیلی راحت تن به ریسك‌های بزرگ می‌دهند. آدم‌هایی كه آناناس، میوه مورد علاقه‌شان است از یك توانایی استثنایی در مدیریت بهره می‌برند. هیچ كاری روی دست این آدم‌ها نمی‌ماند.


نارگیل


نارگیل كمیاب و سنگین است و طرفداران آن شاید خیلی زیاد نباشند اما همان عده‌ای هم كه نارگیل را بیش از بقیه میوه‌ها دوست دارند افرادی جدی، با فكر و باشعور هستند. این افراد از روابط اجتماعی لذت می‌برند. این دست آدم‌ها در برخورد اول خودخواه به نظر می‌رسند

اما واقعا چنین خصوصیتی در آن‌ها وجود ندارد. در زمینه‌های شغلی همواره در رد‌ه‌های بالایی قرار دارند چون همه چیز را به بهترین نحو ممكن پیش می‌برند. این افراد به دلیل آگاه بودن خود در بین دوستان و آشنایان معروف هستند.

موز


شمایی كه موز دوست دارید باید خوشحال باشید! افرادی هستید آرام، گرم و البته با احساس و دوست‌داشتنی. هرچند گاهی به خاطر فقدان اعتماد به نفس و خجالتی بودن رنج می‌برید.

باید حواس‌تان را جمع كنید چون طبع آرام و سكوت ذاتی‌تان هر از گاهی سبب می‌شود تا دیگران از شما سوءاستفاده كنند. ازدواج عاشقانه را ترجیح می‌دهید و در صورتی كه با فرد مورد علاقه‌تان ازدواج كنید روابط شما با او همواره در یك هماهنگی كامل خواهد بود.

انگور


آن‌‌هایی كه انگور را دوست دارند آدم‌هایی هستند مودب و خوش‌رو و هر چند گاهی سریع و خیلی شدید عصبی می‌شوند البته همان‌قدر كه زود و شدید عصبانی می‌شوند به همان سرعت هم آرام خواهند شد. این افراد بسیار مورد علاقه دیگران هستند و در عین حال شعور و علاقه فراوانی به زندگی دارند. در همین راستا هر كاری در زندگی اعم از خوردن و پوشیدن و خرید كردن لذت می‌برند.


سیب


سیب را به بقیه میوه‌ها ترجیح می‌دهید؟ اگر این‌طور است پس آدم رك‌گویی هستید. شاید ذاتا یك مدیر نباشید و از پس مدیریت‌های كلان برنیایید اما می‌توانید یك گروه كوچك و بی‌دردسر را مدیریت كرده و به جایگاه مقبولی برسانید.


در قریب به اتفاق مواقع به سرعت و البته خیلی درست تصمیم می‌گیرید؛ عاشق سفره‌های كوتاه و غیرمنتظره هستید. در عین حال به زندگی خود هم واقعا عشق می‌ورزید، خونگرمی شما زبانزد خاص و عام است.

پرتقال


اگر جزو آن دسته آدم‌هایی هستید كه پرتقال را به بقیه میوه‌ها ترجیح می‌دهید پس باید انسان فوق‌العاده‌ صبوری باشید و البته پرقدرت. صبر زیاد شما باعث می‌شود تا بخواهید كارها را با آرامش و متانت پیش ببرید اما درایت و جسارت هم چاشنی كارتان می‌شود.

سخت‌كوشی و تلاش از دیگر خصیصه‌های شماست اگرچه كمی هم خجالتی هستید اما دوست قابل اعتمادی خواهید بود.البته شما در انتخاب دوست محتاط هستید و خیلی دقت می‌كنید اما وقتی كه دوستان‌تان را انتخاب كردید همه محبت خود را نثار آن‌ها می‌كنید. در عین حال از هرگونه تنش و درگیری به شدت پرهیز می‌كنید.

گلابی


اگر گلابی را به بقیه میوه‌ها ترجیح می‌دهید پس جزو آن دسته آدم‌هایی هستید كه می‌خواهید نتیجه تلاش‌های‌تان را به سرعت ببینید. اگر كاری را شروع كنید قطعا آن را با موفقیت به انجام می‌رسانید. كمی خجالتی هستید و همین باعث می‌شود نتوانید حرف دل‌تان را آن‌طور كه باید به زبان بیاورید. دل دریایی آدم‌ها ملاك رفاقت شما با آن‌هاست.


گیلاس


گیلاس‌خورهای محترم شاید این میوه به دلیل شیرینی‌اش محبوب شماست اما اگر از علاقه‌مندان به گیلاس هستید باید بدانید زندگی همیشه آنقدر كه توقع دارید شیرین نخواهد بود.


فراز و نشیب زندگی شما زیاد است به‌خصوص در زمینه كار اما ذهن‌ خلاق‌تان همواره به دادتان می‌رسد. خانه شخصی‌تان را به لوكس‌ترین هتل‌های دنیا ترجیح می‌دهید و برای همین از هیچ چیز به اندازه در خانه ماندن لذت نمی‌برید.


هلو


اگر هلو را دوست دارید پس از عصاره زندگی لذت می‌برید. آدمی هستید رك‌گو و البته در كنار رك‌گویی منشی دوستانه دارید به خصوص كه از بخشیدن آدم‌ها هیچ كس به پای شما نمی‌رسد. برای دوستی‌های‌تان بی‌نهایت ارزش قائل هستید؛


به شدت مستقل هستید و همین استقلال از شما یك آدم راستگو ساخته است. صبوری هم از دیگر خصوصیات شماست. در ضمن اصلا دوست ندارید احساسات درونی خود را علنی كنید.

  •  


:: بازدید از این مطلب : 627
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

علت سردرد ؟ www.taknaz.ir

یکی از شایعترین دردها در طول زندگی افراد سردرد است که کودکان و بالغین را گرفتار می‌کند.

در این مقاله مطالبی در باره ی علل سردرد، انواع سردرد، علائم هشدار‌دهنده و درمان سردرد جمع‌آوری شده‌است.

ممکن است سردرد به تنهایی وجود داشته باشد و یا همراه با برخی علائم دیگر باشد. ممکن است در مواردی سردرد همراه با گلو درد، سرماخوردگی و یا بیماریهای سینوسی و یا سایر بیماریها نیز باشد.

آیا می‌دانید شما چه نوع سردردی دارید و علت ایجاد آن چیست؟

در واقع علت ایجاد 95% از سردردها، بیماری و یا ناهنجاری ساختاری در بدن نیست. در عوض علت اصلی را باید در شرایط معمول زندگی فرد مانند استرس، خستگی و فرسودگی، کمبود خواب، گرسنگی، تغییرات در سطوح هورمون استروژن، تغییرات آب و هوا و یا وابستگی به کافئین جستجو کرد. خوشبختانه فقط موارد نادری از سردرد وجود دارند که خطرناک هستند.

علل ایجاد سردرد چیست؟

سردرد علتهای مختلفی دارد. برخی سردردها علت ایجادکننده‌ی عمومی‌تری دارند. علل عمومی‌ایجاد سردرد شامل این موارد هستند :

* الکل، کافئین و سایر موادی که وابستگی ایجاد می‌کنند.

* تغییرات در سطوح مواد شیمیایی بدن مانند نوروترنسمیترها.

* سرفه و یا عطسه.

* کم شدن آب بدن.

*مشکلات دندانی یا اعمال دندانپزشکی مانند عصب کشی.

* خوردن غذاها و یا نوشیدن مایعات سرد.

* استرسهای عصبی و عاطفی.

* مواجهه با دود و یا بخار مواد شیمیایی مانند منوکسید کربن.

* خستگی چشم.

* تب.

* قرار گرفتن در ارتفاعات، سطوح پائین اکسیژن می‌تواند موجب سردرد شود.

* فشار خون بالا.

* عفونت سینوسها مانند سینوزیت یا ایجاد آبسه.

* برخی مداخلات پزشکی مانند کشیدن مایع مغزی نخاعی.

* داروها، برخی داروها موجب ایجاد سردرد می‌شوند.

* کشیده شدن عضلات گردن، عضلات بالای تنه یا عضلات شانه.

* عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی.

علل اختصاصی‌تر ایجاد سردرد کدامند؟

برخی سردردها نیز اختصاصی‌تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. مانند سردرد تنشی، سردرد میگرنی و.. .

در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود.

برای مثال اتساع شریانها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصبهای خاص و حساس در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود می‌آید.

هورمونهایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آنجایی که زنان طی دوره‌های ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند، احتمال ایجاد سردرد متوسط تا شدید در زنان دو برابر مردان است و همچنین بیشتر از مردان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می‌شوند.

سردردهایی که بیشترین شیوع را دارند عبارتند از :

سردرد تنشی :

شایعترین نوع سردرد، خطرناک نیست اما مکرراً رخ می‌دهد. سردرد تنشی شایعترین نوع سردرد است و اغلب در اثر استرس و فشارهای عاطفی و عصبی ایجاد می‌شود. بیشتر بالغین این نوع سردرد را تجربه کرده‌اند.

این سردرد دردی ثابت با شدت خفیف تا متوسط دارد که در سرتاسر سر احساس می‌شود، اما در اغلب موارد درد بیشتر در پیشانی و یا در پشت سر احساس می‌شود. سردرد معمولاً با علائم دیگری همراه نیست.

سردرد تنشی ممکن است در بچه‌ها نیز روی دهد اما بیشتر در بین بالغین شایع است. تناوب ایجاد سردرد متفاوت است و معمولا چند ساعت به طول می‌انجامد.

سردرد میگرنی :

در حدود یک سوم از کسانی که سردرد میگرنی دارند اولین سردردها را در سنین نوجوانی تجربه می‌کنند. شدت درد متوسط تا شدید بوده اغلب اوقات با تهوع همراه است و فرد به نور و صدا حساس می‌شود. ممکن است درد در ناحیه‌ی گیجگاه، چشمها یا پشت سر باشد و اغلب اوقات تنها در یک طرف است. درد میگرنی که همراه با علائم هشدار دهنده یا اورا باشد ممکن است پیش از سردرد اختلالات بینایی رخ دهد.

میگرن معمولاً از دوران کودکی تا میانسالی رخ می‌دهد. در بچه ها میگرن در میان پسرها کمی‌شایعتر است اما پس از بلوغ شیوع میگرن در زنان بیشتر می‌شود. حمله‌ی میگرنی یک روز یا بیشتر به طول می‌انجامد. در دوران بارداری و سنین بالا حملات میگرنی کمتر ایجاد می‌شوند.

سردرد مربوط به سینوسها :

یک سردرد خفیف تا متوسط است که عموماً در صورت، پل بینی، یا در گونه‌ها احساس می‌شود و ممکن است همراه با احتقان بینی و یا آبریزش از بینی باشد. در همه‌ی سنین افراد را گرفتار می‌کند و به نظر می‌رسد که افرادی که آلرژی دارند مستعدتر هستند.این سردرد ممکن است ساعتها طول بکشد و اغلب یک سردرد فصلی است.

سردرد مختلط :

در موارد نادری برخی از انواع سردرد وجود دارند که محققان معتقدند سردردهای مختلط بوده و علائمی‌ ما بین سردرد تنشی و میگرن دارند. چنین مواردی وقتی رخ می‌دهند که علائم و درمان این دو سردرد در برخی از افراد به خوبی قابل افتراق نیست. برای مثال سردرد تنشی‌ای که بسیار شدید باشد و درد تیز و ضربان داری داشته باشد بسیار شبیه به سردرد میگرنی است. به علاوه هنگامی‌که سردرد میگرنی متناوباً روی دهد درد آن شبیه به سردرد تنشی احساس خواهد‌شد.

بنابر‌این متخصصان باور دارند که سردردهایی که مداوم روی می‌دهند ممکن است سردرد تنشی باشد که به دنبال سردرد میگرنی رخ داده و یا سردرد میگرنی در زمینه‌ی سردرد تنشی مزمن ایجاد سردرد کرده است. البته مکانیسم ایجاد کننده‌ی این دو نوع سردرد با یکدیگر متفاوت است.

محققان می‌گویند که سردرد تنشی در اثر سفت‌شدن و وارد آمدن فشار به عضلات روی می‌دهند در حالیکه علت سردرد میگرنی اتساع و التهاب عروق است. به هر حال اگر میگرن مکرراً رخ دهد می‌تواند منجر به سفت شدن عضلات شود و آغازگر یک سردرد تنشی همزمان باشد.



:: بازدید از این مطلب : 622
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

علت سردرد ؟ www.taknaz.ir

یکی از شایعترین دردها در طول زندگی افراد سردرد است که کودکان و بالغین را گرفتار می‌کند.

در این مقاله مطالبی در باره ی علل سردرد، انواع سردرد، علائم هشدار‌دهنده و درمان سردرد جمع‌آوری شده‌است.

ممکن است سردرد به تنهایی وجود داشته باشد و یا همراه با برخی علائم دیگر باشد. ممکن است در مواردی سردرد همراه با گلو درد، سرماخوردگی و یا بیماریهای سینوسی و یا سایر بیماریها نیز باشد.

آیا می‌دانید شما چه نوع سردردی دارید و علت ایجاد آن چیست؟

در واقع علت ایجاد 95% از سردردها، بیماری و یا ناهنجاری ساختاری در بدن نیست. در عوض علت اصلی را باید در شرایط معمول زندگی فرد مانند استرس، خستگی و فرسودگی، کمبود خواب، گرسنگی، تغییرات در سطوح هورمون استروژن، تغییرات آب و هوا و یا وابستگی به کافئین جستجو کرد. خوشبختانه فقط موارد نادری از سردرد وجود دارند که خطرناک هستند.

علل ایجاد سردرد چیست؟

سردرد علتهای مختلفی دارد. برخی سردردها علت ایجادکننده‌ی عمومی‌تری دارند. علل عمومی‌ایجاد سردرد شامل این موارد هستند :

* الکل، کافئین و سایر موادی که وابستگی ایجاد می‌کنند.

* تغییرات در سطوح مواد شیمیایی بدن مانند نوروترنسمیترها.

* سرفه و یا عطسه.

* کم شدن آب بدن.

*مشکلات دندانی یا اعمال دندانپزشکی مانند عصب کشی.

* خوردن غذاها و یا نوشیدن مایعات سرد.

* استرسهای عصبی و عاطفی.

* مواجهه با دود و یا بخار مواد شیمیایی مانند منوکسید کربن.

* خستگی چشم.

* تب.

* قرار گرفتن در ارتفاعات، سطوح پائین اکسیژن می‌تواند موجب سردرد شود.

* فشار خون بالا.

* عفونت سینوسها مانند سینوزیت یا ایجاد آبسه.

* برخی مداخلات پزشکی مانند کشیدن مایع مغزی نخاعی.

* داروها، برخی داروها موجب ایجاد سردرد می‌شوند.

* کشیده شدن عضلات گردن، عضلات بالای تنه یا عضلات شانه.

* عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی.

علل اختصاصی‌تر ایجاد سردرد کدامند؟

برخی سردردها نیز اختصاصی‌تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. مانند سردرد تنشی، سردرد میگرنی و.. .

در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود.

برای مثال اتساع شریانها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصبهای خاص و حساس در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود می‌آید.

هورمونهایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آنجایی که زنان طی دوره‌های ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند، احتمال ایجاد سردرد متوسط تا شدید در زنان دو برابر مردان است و همچنین بیشتر از مردان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می‌شوند.

سردردهایی که بیشترین شیوع را دارند عبارتند از :

سردرد تنشی :

شایعترین نوع سردرد، خطرناک نیست اما مکرراً رخ می‌دهد. سردرد تنشی شایعترین نوع سردرد است و اغلب در اثر استرس و فشارهای عاطفی و عصبی ایجاد می‌شود. بیشتر بالغین این نوع سردرد را تجربه کرده‌اند.

این سردرد دردی ثابت با شدت خفیف تا متوسط دارد که در سرتاسر سر احساس می‌شود، اما در اغلب موارد درد بیشتر در پیشانی و یا در پشت سر احساس می‌شود. سردرد معمولاً با علائم دیگری همراه نیست.

سردرد تنشی ممکن است در بچه‌ها نیز روی دهد اما بیشتر در بین بالغین شایع است. تناوب ایجاد سردرد متفاوت است و معمولا چند ساعت به طول می‌انجامد.

سردرد میگرنی :

در حدود یک سوم از کسانی که سردرد میگرنی دارند اولین سردردها را در سنین نوجوانی تجربه می‌کنند. شدت درد متوسط تا شدید بوده اغلب اوقات با تهوع همراه است و فرد به نور و صدا حساس می‌شود. ممکن است درد در ناحیه‌ی گیجگاه، چشمها یا پشت سر باشد و اغلب اوقات تنها در یک طرف است. درد میگرنی که همراه با علائم هشدار دهنده یا اورا باشد ممکن است پیش از سردرد اختلالات بینایی رخ دهد.

میگرن معمولاً از دوران کودکی تا میانسالی رخ می‌دهد. در بچه ها میگرن در میان پسرها کمی‌شایعتر است اما پس از بلوغ شیوع میگرن در زنان بیشتر می‌شود. حمله‌ی میگرنی یک روز یا بیشتر به طول می‌انجامد. در دوران بارداری و سنین بالا حملات میگرنی کمتر ایجاد می‌شوند.

سردرد مربوط به سینوسها :

یک سردرد خفیف تا متوسط است که عموماً در صورت، پل بینی، یا در گونه‌ها احساس می‌شود و ممکن است همراه با احتقان بینی و یا آبریزش از بینی باشد. در همه‌ی سنین افراد را گرفتار می‌کند و به نظر می‌رسد که افرادی که آلرژی دارند مستعدتر هستند.این سردرد ممکن است ساعتها طول بکشد و اغلب یک سردرد فصلی است.

سردرد مختلط :

در موارد نادری برخی از انواع سردرد وجود دارند که محققان معتقدند سردردهای مختلط بوده و علائمی‌ ما بین سردرد تنشی و میگرن دارند. چنین مواردی وقتی رخ می‌دهند که علائم و درمان این دو سردرد در برخی از افراد به خوبی قابل افتراق نیست. برای مثال سردرد تنشی‌ای که بسیار شدید باشد و درد تیز و ضربان داری داشته باشد بسیار شبیه به سردرد میگرنی است. به علاوه هنگامی‌که سردرد میگرنی متناوباً روی دهد درد آن شبیه به سردرد تنشی احساس خواهد‌شد.

بنابر‌این متخصصان باور دارند که سردردهایی که مداوم روی می‌دهند ممکن است سردرد تنشی باشد که به دنبال سردرد میگرنی رخ داده و یا سردرد میگرنی در زمینه‌ی سردرد تنشی مزمن ایجاد سردرد کرده است. البته مکانیسم ایجاد کننده‌ی این دو نوع سردرد با یکدیگر متفاوت است.

محققان می‌گویند که سردرد تنشی در اثر سفت‌شدن و وارد آمدن فشار به عضلات روی می‌دهند در حالیکه علت سردرد میگرنی اتساع و التهاب عروق است. به هر حال اگر میگرن مکرراً رخ دهد می‌تواند منجر به سفت شدن عضلات شود و آغازگر یک سردرد تنشی همزمان باشد.



:: بازدید از این مطلب : 711
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

7 بلایی که خانم ها سر موهای شان می‌آورند
در این پست از مجله پزشکی این هفته به 7 بلایی که خانمها البته بطور ناخواسته بر سر موهایشان می‌آورند و آسیب جبران‌ناپذیری را به موهای خود وارد می‌سازند، اشاره شده است.

1. سشوارکشیدن به موهایی که هنوز از آنها آب می‌چکد:


با این کار، نه تنها حالت دادن به موها دشوار می‌شود بلکه آسیب حرارتی زیادی به موهایتان وارد می‌کنید، زیرا موهای شما باید مدت زیادی زیر سشوار بمانند تا خشک شوند. روش درست این است که سشوار را روی موهای مرطوب، نه موهای خیس، استفاده کنید. بنابراین توصیه می‌شود وقتی از حمام خارج شدید، موهایتان را به مدت پنج دقیقه در حوله بپیچید و بعد از آن پنج دقیقه دیگر هم اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شود. پس از آن می‌توانید از سشوار استفاده کنید.

2. شانه کشیدن بر موهای خیس، از فرق سر تا نوک مو:

درست است که برای موهای خیس، استفاده از شانه راحت‌تر از برس است و خیلی از خانم‌ها در حین استحمام یا پس از آن از شانه‌های دانه درشت استفاده می‌کنند اما اگر شانه را از پوست سر تا نوک مو با فشار بکشید، موهایتان دچار شکستگی می‌شود. بنابراین ابتدا گره‌های مو را تا حد امکان باز کنید و سپس از قسمت‌های انتهایی موها شروع به شانه کشیدن کنید و کم‌کم به قسمت‌های بالاتر (نزدیک به پوست سر) بروید.

3. استفاده از برس نامناسب:


استفاده از برس نامناسب، نه تنها باعث می‌شود که نتوانید مدل موی مطلوبتان را درست کنید بلکه ممکن است مدام در موهای شما گیر بیفتد و آزارتان دهد. به‌طور کلی توصیه می‌شود هرچه موهای شما بلندتر است، از برس‌هایی استفاده کنید که قطر بیشتری دارند. همچنین برای حجم دادن به موهایتان‌، از برس گرد کمک بگیرید و برای صاف کردن موها از برس پارویی شکل استفاده کنید.

4. برس کشیدن مداوم برای درخشش بیشتر مو:


دکتر آمی مک مایکل، استادیار بیماری‌های پوست و مو در دانشگاه ویک فارست آمریکا می‌گوید: "تنها چیزی که شما برای درخشان‌تر شدن موهایتان نیاز دارید، چند بار برس‌کشیدن برای حالت دادن به مو و سپس استفاده از روغن‌های طبیعی است. هر چیزی بیشتر از این غیر ضروری است و می‌‌تواند به شکنندگی موها منجر شود."

5. بستن نادرست موها:


به طور معمول خانم‌ها عادت دارند موهای‌شان را از یک نقطه جمع کنند و ببندند و همین مساله، خطر آسیب ‌موها و شکنندگی آنها را در این ناحیه افزایش می‌دهد. بهتر است محل بستن موهایتان را هر روز تغییر دهید و یا یک سانتی‌متر بالا و پایین کنید. در ضمن استفاده از کش سر‌های یک‌پارچه (بدون درز) آسیب کمتری به موهایتان وارد می‌کند.

6. فراموش کردن پوست سر:

برای رشد موهای سالم، پوست سر شما نیاز به تغذیه مناسب دارد. نباید فراموش شود که یکی از آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که پوست سرتان را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید. این کار باعث بهبود جریان خون در پوست سر شما می‌شود و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به پوست سر می‌رسد.

7. پنهان کردن شوره‌های سر:

تلاش برای پنهان‌کردن شوره‌های سر با کمک کرم‌های آرایشی مرطو‌ب‌کننده، روغن یا پماد فقط یک اقدام موقتی است، در حالی که شوره در واقع نوعی بیماری پوست سر است و باید درمان شود.



:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


شما که تمایل دارید وزنتان را کاهش دهید و یا حداقل آن را کنترل کنید، آیا از روشهای تکراری و بی فایده کاهش وزن خسته شده اید؟ این هشت استراتژی کم کردن وزن ممکن است عجیب به نظر برسند اما در حقیقت کاملاً علمی می باشد. از این ابزارهای ساده استفاده کنید تا بتوانید تناسب اندام خود را حفظ کنید. اگر از چاقی ناخواسته رنج می برید سعی کنید این رازها را برای کاهش وزن موفق، یاد بگیرید و بکار ببندید.


1. با دستی که معمولاً کار می کنید، غذا نخورید
یک مطالعه جدید جالب روش مقابله ساده ای برای بدون توجه خوردن، که اغلب با تماشای تلویزیون یا فیلم همراه می شود، ارائه می کند: فقط دستی را که با آن غذا می خورید، عوض کنید. حالا کمتر می خورید. پژوهشگران یک بسته پاپ کورن تازه یا پاپ کورن یک هفته مانده سرد، مرطوب و اسفنجی را به صورت رندم در دست علاقه مندان به فیلم و تلویزیون دادند. آنها اغلب گفتند در طی تماشای فیلمها پاپ کورن را چه تازه و چه مانده، تا آخرش خوردند. اما در آزمایشی دیگر، دانشمندان دریافتند که وقتی از افراد خواسته شد برای خوردن از دست دیگرشان استفاده کنند، 30 % کمتر خوردند.

2. به آینه نگاه کنید

در حال خوردن، مقابل یک آیینه بنشینید. یک مطالعه جالب نشان داد که وقتی مردم هنگام خوردن خودشان را تماشا می کنند، مصرف غذاهای پر کالری مثل پنیر خامه ای پر چرب به حدود یک سوم کاهش می یابد. احتمالا به علت اینکه وقتی خود را در حال خوردن می بینند رژیم و اهداف سلامتی را به یاد می آورند.

3. محیط غذاخوری را آبی کنید

از ظرفهای آبی، دستمال سفره آبی، رومیزی آبی، حتی نقاشی های آبی در دیوارهای اتاق غذاخوری یا لامپهای آبی استفاده کنید. طبق مطالعه ای در سال 2006 توسط دکتر وال جونز (Val Jones) شرکت کنندگان جشن در اتاق با لامپ آبی، 33% کمتر خوردند. این احتمالا به این علت است که در ذهن ما، رنگ آبی با غذاهای مسموم و کپک زده همراه شده است، پس کمتر می خوریم. زرد و قرمز تاثیر عکس این را دارند، به همین دلیل است که رستورانهای فست فود از رنگهای اشتها آور و محرک استفاده میکنند.

4. بو بکشید

بو کشیدن موز، سیب یا نعنا کمک می کند که وزن پایین بیاید! از 3000 نفر خواسته شد که این کار را در طول مطالعه در بنیاد تحقیقاتی و درمانی Smell & Taste در شیکاگو امتحان کنند. هر چه بیشتر آنها رایحه ها را بو کردند، وزن بیشتری از دست دادند، از جمله آنهایی که بارها رایحه ها را استنشاق کردند، در طول شش ماه مطالعه به طور متوسط 13.5 کیلوگرم وزن از دست دادند. بعضی از شرکت کنندگان تا 8 کیلوگرم در ماه وزن کم کردند. ظاهراً با بو کشیدن مکرر مغز فریب خورده و این احساس به وجود آمده است که ما واقعاً غذا را خورده ایم.

5. از عکسهای مجله های غذا استفاده کنید

نوشته "سالاد با پنیر آبی" در مجله ممکن است به اندازه نشان دادن یک عکس از سالاد پر شده با پنیر خامه ای موثر نباشد. عکسها را نگه دارید و پیش از اینکه شروع به غذاخوردن کنید، به آنها نگاه کنید، این باعث می شود ولعتان نسبت به غذا از بین برود.

6. در سکوت غذا بخورید

پژوهشی نشان داد که خوردن در محیط پر صدا باعث می شود سریعتر غذا بخوریم به طوری که مغز ما گاهی اوقات نمی داند سیر شده ایم تا جایی که بیش از حد غذا می خوریم. این دلیل خوبی است برای اینکه در طول غذا خوردن حتی تلویزیون را خاموش کنیم. یک مطالعه در سال 2009 مشخص کرد که وقتی حواس مردم با تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر در طول نهار خوردن پرت می شود، در مقایسه با افرادی که در هر وعده غذایی حواسشان به غذایشان است، احتمال اینکه بعداً در طی روز میان وعده بخورند، بیشتر می شود.

7. هنگام شام لباسهای تنگ بپوشید

ما تمایل داریم که وقتی که چند کیلو اضافه وزن داریم لباسهای گشادتر و راحت تر بپوشیم، اما پژوهشگران می گویند اگر هنگام غذا خوردن لباسهای تنگ بپوشیم شانس از دست دادن وزن اضافی بیشتر می شود. در این روش، اگر شروع به پر خوری کنیم لباس به ما یادآوری می کند که بیشتر از این نمی توانیم بخوریم، همچنین می توانید در آشپزخانه تان شلوار جین تنگ آویزان کنید تا انگیزه کاهش وزن برای شما باشد.

8. رژیم خمیر دندان بگیرید

به جای دسر شیرین بعد از غذا، دندانهایتان را با خمیردندان با طعم نعناع مسواک کنید. طعم نعناع علائمی به این مفهوم می فرستد که در این وعده غذایی سیر شده اید و به فرونشاندن هوس خوردن کمک می کنند. به علاوه، طعم نعناع به خوبی با اکثر غذاها آمیخته نمی شود و بنابراین غذا طعم خوب خود را از دست می دهد، احساس تمیزی و تازگی دندانها بسیار لذت بخش است و گاز زدن شکلات یا شیرینی ها دیگر ارزش از دست دادن تمیزی دهان و دندان را نخواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

۴ عامل مهم وجود دارند که اگر در فردی هر کدام از آنها وجود داشته باشد به آکنه مبتلا خواهد شد و اولین عامل، ژنتیک است.

 

 

اگر دختر یا پسری از نظر ارثی استعداد ابتلا به آکنه را در والدینش داشته باشد، با هر مراقبتی که انجام دهد باز هم با این مشکل مواجه خواهد شد…

عامل دوم خصوصیت‌‌های ذاتی پوست و غدد چربی یا سباسه آن است. اگر کسی پوست چرب دارد و ترشح غدد چربی پوستش بیش از حد است، باید بداند نسبت به دیگران امکان بروز یا تشدید آکنه در او وجود دارد.پس داشتن رژیم‌غذایی سالم یعنی مصرف غذاهای خانگی، میوه و سبزی‌های تازه و محدودکردن مصرف فست‌فود نباید فراموشش شود. گنجاندن برنامه ورزشی در زندگی این فرد و دوری از عوامل استرس‌زای محیطی هم خیلی موثر است.

عامل سوم که بیشتر در خانم‌ها زمینه ایجاد آکنه است، عوامل هورمونی است. اغلب خانم‌ها حوالی بلوغ و با شروع فعالیت‌های تخمدان‌ها و شروع قاعدگی دچار آکنه می‌شوند. علت این امر، خوب کارنکردن تخمدان‌هاست. این عملکرد بد باعث بالارفتن مقدار آندروژن خون می‌شود که خود باعث بروز آکنه می‌شود. حالا اگر رژیم‌غذایی نادرست، بی‌تحرکی و استرس هم به این کمپلکس اضافه شود میزان آکنه را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

عامل چهارم هم وجود باکتری پروپیونی باکتریوم است که در حالت عادی روی پوست همه ما زندگی می‌کند اما در شرایط خاص می‌تواند به عامل پاتوژن یا بیماری‌زایی تبدیل ‌شود و عامل ایجاد آکنه شود. هدف اینکه برای درمان آکنه از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی استفاده می‌شود هم از بین بردن همین باکتری‌هاست.

بیشتر آقایان جوانی هم که ادعا می‌کنند، سابقه خانوادگی آکنه ندارند ولی با مشکل آکنه صورت مواجه‌اند باید بدانند این مساله به‌دلیل خصوصیت‌های ارثی پوست و نوع موهایشان است. موهای این افراد حالت مجعد است و پس از اصلاح صورت از محل رویش فر می‌خورد و دوباره وارد پوست می‌شود که باعث التهاب آن منطقه پوست می‌شود. این مشکل فولیکولیت نام دارد اما کاملا شبیه آکنه است و درمانش هم درست مانند آکنه است.

 

دلیل اینکه برای برخی مبتلایان به آکنه آزمایش‌های دوره‌ای کبدی درخواست می‌کنیم این است که چون این افراد به دلیل آکنه شدید آکوتان مصرف می‌کنند و از عوارض این دارو آسیب به کبد است، با این بررسی‌ها قصد داریم از بروز عوارض جلوگیری ‌کنیم. در آخر اینکه برخی از داروهای گیاهی که خواص شناخته‌شده‌ای مانند تنظیم هورمون‌های بدن دارند امروزه به شکل صنعتی تولید شده‌اند و ما برای کسانی که به دلیل مشکل هورمونی جوش می‌زنند آنها را تجویز می‌کنیم. حتی در بسیاری کرم‌های درمان‌کننده آکنه هم ترکیب‌های گیاهی فرآوری‌شده صنعتی به کار برده می‌شود که این مساله بیانگر خواص مفید گیاهان در درمان است.
گردآوری :  سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 701
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 در رابطه با روحیه نداشتن برای درس توجهتان را به مطالب زیر جلب می کنیم:
هر رفتاری که انسان انجام می دهد ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم سراسیمه به هر طرفی می رویم تا آب بدست آوریم و رفع عطش کنیم. زیرا نیاز به آب داریم و کم بود آب در بدن ما موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند در نتیجه بر رسیدن به «هدف» یعنی آب همه سعی و تلاش خود را بکار می گیریم اگر شما می خواهید انگیزه مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید در مرحله اول باید هدف خود رامشخص کنید وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید طبعا برای رسیدن به آن هدف احساس می کنید نیازمند به چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن بدست می آید. در نتیجه برای دستیابی به آن چیزها برنامه ریزی می کنید و سپس بر اساس آن برنامه عمل می کنید. بدون تردید شما به خاطر هدفی تلاش کردید تا در کنکور سراسری قبول شوید و به دانشگاه راه پیدا کنید حال که وارد دانشگاه شدید باید توجه داشته باشید که هدف شما چه بود زیرا بعضی از دانشجویان یا هدف نهایی خود را گم می کنند یا اهداف واسطه ای را به عنوان هدف نهایی تلقی می کنند که در هر دو صورت دچار نوعی سردرگمی می شوند و انگیزه ای برای مطالعه ندارند حال آنکه وارد دانشگاه شدن در واقع آغاز راه است و برای طی کردن این راه باید شبانه روز تلاش کرد و از همه امکانات بهره جست تا به هدف رسید. راهکارهای زیر انگیزه شما را برای مطالعه افزایش می دهد سعی کنید با جدیت به آنها عمل کنید. 1. تعیین اهداف (هدف کوتاه مدت _ دراز مدت ، اهداف واسطه ای ، رفتاری و هدف نهایی) 2. برنامه ریزی صحیح برای اوقات شبانه روزی 3. انتخاب دوستانی منظم و با انگیزه و اجتناب از ایجاد رابطه دوستی با افراد بی انگیزه و سردرگم 4. مطالعه کتاب «رمز پیروزی مردان بزرگ» از جعفر سبحانی بسیار مفید است.
مطالعه و کتابخوانى کارى بسیار حساس و مهم است. جانسون در کتاب «هنر کتاب خواندن» مى‏گوید: «3}کتب مى‏توانند در شمار دوستان ما در آیند. ما مى‏توانیم به جست و جوى آن‏ها برویم تا ما را به خودمان بشناسانند. اما این توانایى را نیز دارند که در ما تأثیر کنند و درهاى زندگى را به روى ما بگشایند یا ببندند. مى‏توانند ما را در پناه خود گیرند یا از میان بردارند. از ما پشتیبانى کنند یا منکوبمان سازند. کتاب‏ها چون زبانند که بهترین و در عین حال بدترین چیزها است». {3
T}8نکته در ارزش مطالعه: {T
1. حضرت رسول اکرم(ص) مى‏فرماید: یک ساعت تفکر از شصت سال عبادت برتر است.
2. کاردیل مى‏گوید: آنچه را مى‏توان بعد از بیست‏سال تجربه آموخت، مطالعه صحیح در یک ساعت به ما مى‏آموزد.
3. دکتر مانفرد وسپل در کتاب «چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه‏مند کنم؟» به نکته بسیار زیبایى در ارزش مطالعه اشاره مى‏کند. یادگیرى، آموزش، رشد و تکامل شخصیت حتى در جوامع مدرن، با خواندن و نوشتن مرتبط است. در سده‏هاى اخیر که وسائل صوتى - تصویرى پیشرفته و وسائل الکترونیکى مانند کامپیوتر و امکاناتى چون اینترنت و... یک حرکت دسته جمعى را براى قبضه نمودن جهان آغاز کردند، برخى از متخصصان، خبر از پایان دوره کتاب و کتابخوانى دادند. اما چه در مورد بزرگسالان و چه در مورد کودکان، با وجود افزایش توجه به وسایل ارتباط جمعى مذکور، میزان مطالعه عمومى کاهش نیافته است. این نکته بسیار قابل تأملى است.
4. بارباراکینگ مى‏گوید: نباید مطالعه روزانه را ترک کنیم؛ زیرا بدین وسیله مى‏توانیم از میان ازدحام شتاب آلود زندگى روزمره، لحظه‏اى آرامش به دست آوریم.
5. شکسپیر: کتاب بزرگ‏ترین اختراع بشر است.
6. ریچارد استیل: مطالعه همان اثرى را در وجود آدمى مى‏گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد مى‏کند.
7. مونتسکیو: مطالعه کتاب یعنى تبدیل ساعات سلامت بار به ساعات لذتبخش.
8. همو مى‏گوید: کتاب عمر دوباره است که مى‏توان با مقدارى پول تجربه تمام عمر بزرگ‏ترین عقلاى عالم را تصرف کرد.
T}9 نکته در مکان مطالعه:{T
دکتر فیل ریس در کتاب «500 نکته درباره مطالعه» و دکتر عین الله خادمى در کتاب «مطالعه روشمند» آورده‏اند:
1. برخى افراد ترجیح مى‏دهند در سکوت مطالعه کنند و برخى در سروصدا. بعضى صندلى راحتى را مى‏پسندند و بعضى دراز کشیدن یا نشستن رسمى را. اصلاً وسواس به خرج ندهید و در هر حالتى که راحت‏تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید.
2. اگر مکان مطالعه شما کمى آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ چرا که در این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبى که مطالعه کرده‏اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد.
3. گاهى اوقات از مکان‏هاى استثنایى و هیجان‏انگیز استفاده کنید تا مطلبى که مطالعه مى‏کنید همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلاً در یک شب بارانى با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخى و قدیمى به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید.
4. اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانى که انتخاب مى‏کنید هماهنگى و سنخیت داشته باشد، به افزایش بهره‏ورى شما کمک بسیار مى‏کند. این هماهنگى همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز مى‏شود.
5. قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده‏آل براى مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت‏تر بتوانید آن را بیابید .
6. در مکان مطالعه شما راهى براى خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به بى‏نهایت در افزایش کارآیى مطالعه بسیار سودمند است. حداقل گاه گاهى به سقف اتاق خیره شوید!
7. هیچ‏گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصى مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت بهانه‏اى مى‏یابید که در سایر مکان‏ها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت «مکان مطالعه جایى است که شما هستید».
8. دقت کنید میزان نور، دماى محیط، فرم صندلى و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه‏اى نباشد که شما را خواب آلوده کند.
9. تهویه خوب و هواى پراکسیژن در مکان مطالعه شرطى حیاتى است.
T}10 نکته در روش مطالعه:{T
1. به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمى‏توان از خواص مادرزادى دانست. براى قرائت، بدون شک پرورش خاصى لازم است.
2. بهترین روش کتابخوانى در مجموع روشى است که خواننده در این کار بتواند زیبایى‏هاى چیزى را که مى‏خواند دریابد و به هنگام لزوم معایب آن‏ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست حاصل مى‏گردد.
3. در معانى کلماتى که براى نخستین بار به آن‏ها بر مى‏خورید دقت کنید. بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانى را براى ما کشف مى‏کند. همان زمان بهترین وقت براى رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.
4. امیل فاگه، نویسنده فرانسوى، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم. استقامت لجاجت نیست بلکه نوعى بردبارى است که ذوق ما را مى‏پرورد و درک ما را عمیق مى‏کند.
5. مون تنى، دانشمند شهیر فرانسوى، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانى نظرهایى بسیار بدیع و زیبا دارد. یکى از این عقاید آن است که براى وصول به عمق معناى یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمى داشته باشیم. یک اثر پربها ما را مدت‏ها سعادتمند مى‏سازد. نمى‏توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختى برسیم؛ هر چند در این یک‏بار دقت فوق العاده به کار بریم.
6. همچنین وى معتقد است، اگر بخواهیم از کتابى که خوانده‏ایم نظر صائبى پیدا کنیم باید راجع به آن گفت و گو کنیم. کتب خوب باب گفت‏وگوهاى پرثمر را به روى ما مى‏گشایند. این همان چیزى است که ما آن را مباحثه مى‏نامیم.
7. در کتاب «500 نکته درباره مطالعه» آمده است که یکى از روش‏هاى خوب مطالعه استفاده از یادداشت بردارى است. فقط توجه کنید که به جاى یادداشت، رونویسى نکنید! طرح‏هاى گوناگون بریزید. نکات مهم یادداشت را برجسته‏تر بنویسید. اگر مطلبى را درک نمى‏کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید.
8. در کتاب «روش‏هاى تسریع در خواندن و درک» پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتداى مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید. سپس عنوان‏ها و فهرست اجمالى کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتداى هر عنوان را مطالعه کنید؛ زیرا مهم‏ترین مطالب معمولاً در همین خطوط اولیه هستند. در نهایت سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر اطلاعات خود بیفزایید.
9. از همان زمان مطالعه، براى به کار بستن آنچه مى‏آموزید برنامه‏ریزى کنید. به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم زدن و بذر نپاشیدن است».
10. بیکن جمله زیبایى در این باره دارد: «برخى کتب را باید چشید، بعضى دیگر را باید بلعید و قلیلى را هم باید جوید و هضم کرد!.
T}5 نکته در موضوع مطالعه: {T
1. امام على(ع) جستن دانشى را نیکو مى‏شمارند که موجب اصلاح وجود آدمى گردد. «دانشى که تو را اصلاح نکند گمراهى است.»
2. دکتر آدریل جانسون مى‏گوید: ما وقت نداریم و نمى‏توانیم هر چه را که منتشر مى‏شود بخوانیم. باید انتخاب کنیم؛ ولى اگر در این انتخاب خود را به دست تصادف بسپاریم، ممکن است به راه‏هاى پیموده شده برسیم و اگر در انتخاب خود بینا نباشیم، ممکن است در راهى بیفتیم که دیگران فرسنگ‏ها از آن را پیموده‏اند. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب موضوع مطالعه خود به چکیده مقالات و خلاصه آثار مهم در زمینه علمى که به آن علاقه‏مندیم سرى بزنیم تا جایگاه خود را در موضوع مطلوب خود دریابیم.
3. همچنین او عقیده دارد، هنگام انتخاب یک کتاب ابتدا از خود بپرسیم خصوصیات فکرى ما و طبع کنجکاو و حساس ما که منبع بسیارى از شعف‏ها و حزن‏هاى ما است طالب چیست؟ شعر؟ روان‏شناسى؟ حکمت؟ هنر؟ بدین ترتیب، زمینه‏اى براى کار در موضوعى که بدان علاقه داریم فراهم مى‏آوریم و حدودى براى خود ترسیم مى‏کنیم؛ چه همان طور که گفتیم دانستن همه چیز غیر ممکن است.
4. آندره مورو عقیده دارد، بعد از کتب آسمانى شریف‏ترین و مفیدترین کتاب‏ها بیوگرافى‏ها هستند. به قول رنه دکارت مطالعه یگانه راه آشنایى با بزرگان روزگار است که قرن‏ها پیش از این در دنیا به سر برده‏اند و اکنون زیر خاک منزل دارند.
5. ارل.اف - رسکامون مى‏گوید: چنان که در انتخاب دوست براى خود دقت مى‏کنید، در انتخاب نویسنده نیز براى خواندن خود دقت کنید.
T}12 نکته در کارآیى مطالعه:{T
1. کیفیت مطالعه را بالا ببرید. به روخوانى سطحى در حالت پراکندگى فکر قناعت نکنید. با مفهوم ومعناى مطلب ارتباط برقرار سازید تا آنچه را که مورد نیاز است به خوبى درک کنید.
2. حجم مطالعه حواس شما را پرت نکند. مطالعه بیش‏تر و سریع‏تر تنها بهانه‏هایى براى بیش‏تر دانستن است. پس ابتدا آنچه را مى‏خواهید بدانید و بفهمید برداشت کنید و آن گاه با کلمات «سرعت» و «بیش‏تر» وسوسه شوید.
3.قبل از آن که از موضوع اصلى کتاب منحرف شوید و به مطلب دیگرى بپردازید، قسمت‏هایى را که دوست دارید به خاطر بسپارید، مشخص کنید.
4. حتماً براى مطالعه خود برنامه‏ریزى داشته باشید. این که قصد یادداشت بردارى دارید یا خیر، در مورد چه موضوعى باید تمرکز کنید، چه سؤالاتى در ذهن دارید که در این کتاب جواب آن‏ها را مى‏جویید و... همه باید از قبل برنامه‏ریزى شده باشد.
5. باید کتابى که مطالعه مى‏کنید مختص به خود شما باشد تا به راحتى در آن علامت‏گذارى و نکته نویسى کنید. استفاده از مداد یا ماژیک رنگى به شما امکان مى‏دهد تا در مراجعه مجدد به کتاب بهره بیش‏تر ببرید. هر چند نباید این خطوط رنگى استفاده شما از سایر خطوط کتاب را کاهش دهد.
6. هنگام مطالعه همواره یک قلم در دست داشته باشید؛ زیرا مطالعه آنگاه کارآیى مطلوب مى‏یابد که همراه با مطالعه سؤالات ذهن خود را با آموزه‏هاى کتاب تطبیق دهید و در حاشیه آن یادداشت کنید.
7. میان مطالعه و سایر کارهاى خود تعادلى به وجودآورید که هم از خواندن خسته و دلزده نشوید و هم تجربه و عمل را به بهره‏ورى مطالعه خود بیفزایید.
8. مطالعه پراکنده باموضوعات متنافر و متناقض موجب کاهش بهره‏ورى شما مى‏شود. حتى الامکان در نوع کتابى که براى مطالعه انتخابى مى‏کنید مطالعات قبلى خود را در نظر آورید تا نظم فکرى شما به هم نخورد.
9. اگر بتوانید از هر کتابى که مى‏خوانید نکات مهم و کلیدى آن را خلاصه‏بردارى کنید، بر کارآیى مطالعه شما مى‏افزاید. این راهکار آنگاه ارزشمندتر مى‏شود که خواننده به زبان و عبارات خودش مطالب را یادداشت کند.
10. به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کرده‏اید به بهره‏ورى شما از آنچه مى‏خوانید بسیار مى‏افزاید.
11. گاه مقرر ساختن یک پاداشِ مشروط براى مطالعه حجم خاصى از کتاب به هیجان و لذت مطالعه مى‏افزاید و نوعى اثر تشویقى بر فرد مى‏گذارد. این پاداش‏ها مى‏تواند دیدن یک برنامه تلویزیونى، رفتن به مکانى خاص، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا حتى خوردن یک خوراکى محبوب باشد؛ مشروط بر آن که میزان تعیین شده مطالعه شده باشد!
12. رنگ کاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله چشم با کتاب، نور محیط و سایر شرایط مکانى نیز - همان گونه که مى‏دانید - در کارآیى مطالعه شما کاملاً مؤثر است.
T}8 نکته در تمرکز مطالعه:{T
دکتر خادمى در کتاب «مطالعه روشمند» به نکاتى چند را براى ایجاد تمرکز حواس لازم مى‏داند:
1. علاقه به موضوع مورد مطالعه یکى از علل مهم ایجاد تمرکز و دقت در حین مطالعه است.
2. هماهنگى اراده و تخیل نیز در این رابطه کارساز است؛ به عبارت دیگر، چشمان فرد بر صفحه کتاب و افکار ش در حال پرواز به دور دست‏ها نباشد!
3. برخى مسائل جسمى و روحى نیز مى‏تواند تمرکز فرد را بر هم زند؛ مانند گرسنگى، تشنگى، سردرد یا سایر دردها، نگرانى و اضطراب.
4. برخى مسائل محیطى نیز از عوامل برهم زننده تمرکزند: سروصداى زیاد، نور زیاد یا کم، لباس نامناسب و... .
آقاى حقجو در کتاب «روش‏هاى تسریع در خواندن و درک» چند نکته مهم دیگر را نیز بر این لیست مى‏افزاید:
5. یکى از مهم‏ترین عوامل بر هم خوردن تمرکز عجله و شتاب است. این حالت سطح مطالعه را نازل مى‏کند و تمرکز را بر هم مى‏زند.
6. یکى از مسائل قابل توجه دیگر سنگینى معده و سیرى بیش از حد است. به قول حضرت رسول اکرم(ص) «پرى معده و سیرى زیاد به وجود آورنده حماقت است!» این همان خواندن و نفهمیدن و به عبارتى عدم تمرکز و ارتباط با مفهوم کتاب است.
7. انتخاب زمان مناسب از عوامل ایجاد تمرکز است؛ مثلاً پس از استراحت خصوصاً در صبحگاهان بهترین تمرکز و در ساعات خستگى و کسالت نامناسب‏ترین تمرکز وجود دارد. البته در صبحگاهان لازم است قدرى ورزش کرد تابدن آمادگى لازم را به دست آورد.
8. نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مکان مطالعه همگى از عوامل ایجاد کننده تمرکز مطلوب‏ترند.
9T} نکته در سرعت مطالعه:{T
1. دکتر فیل ریس پیشنهاد مى‏کند، اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتماً ابتدا به فهرست مندرجات کتاب نظرى دقیق بیندازید تا کلیت کتاب را به دست آورید.
2. تند خوانى همیشه مناسب نیست. در مطالبى که به تعمق و تأمل نیاز دارد اصلاً نباید به کار گرفته شود.
3. مغز ما همیشه تندتر از بیان ما کلمات را دریافت مى‏کند. براى افزایش سرعت سعى کنید عادت بلند خوانى کتاب راترک کنید.
4. تمرین کنید، به جاى درک لغت به لغت یک جمله، به درک گروهى لغات عادت کنید.
5. به نظر نویسنده کتاب «تسریع در خواندن و درک» یکى از عوامل کندخوانى برگشت است؛ یعنى آن که فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پیشین بر گرداند. این کار تمرکز فرد را از میان مى‏برد و وقت زیادى را تلف مى‏کند. هنگام مطالعه چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطور بالا و پایین دورى جوید.
6. کسانى که با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال مى‏کنند، باید این عادت را ترک گویند؛ زیرا در تند خوانى فقط چشم کار مى‏کند نه دست و نه زبان.
7. نویسنده کتاب «مطالعه روشمند» بر این باور است که حتى تکان دادن سر هنگام مطالعه از سرعت مطالعه مى‏کاهد. پس بهتر است این گونه بگوییم: در تند خوانى فقط چشم کار مى‏کند نه دست، نه زبان و نه سر. براى دیدن همه صفحه کتاب اصلاً به حرکت سر نیازى نیست. صفحه، خود در دامنه بینایى قرار دارد.
8. ایشان از مشکل دیگرى به نام «خالى خوانى» نام مى‏برد که عبارتست از سرگردانى چشم در حاشیه سفید کتاب یا لابه‏لاى خطوط و یا هر قسمت غیر مفید صفحه. این حالت را دیدن غیر مفید نیز مى‏گویند و موجب کاهش سرعت مطالعه مى‏شود.
9. حتى نوع ورق زدن نیز به صرفه‏جویى در وقت کمک مى‏کند. ورق زدن درست آن است که با دست چپ واز گوشه بالایى صفحه صورت گیرد و چند لحظه قبل از پایان صفحه براى تورق آماده باشد. کسانى که با دست راست و از گوشه پایینى صفحه ورق مى‏زنند، از سرعت و تمرکز خود مى‏کاهند.
T}5 نکته در محافظت از کتاب:{T
در کتاب «هنر کتاب خواندن» به چند نکته جالب توجه اشاره شده است:
1. کتابى که جلد شده باشد، از کتاب بدون جلد بهتر و سالم‏تر باقى مى‏ماند. این احتیاط را فورى و به محض خرید کتاب انجام دهید.
2. کتاب‏هاى خودرا در قفسه‏هاى شیشه‏دار نگه‏دارى کنید تا گرد و غبار هوا کم‏تر به کتاب‏ها آسیب برسانند.
3. اگر چاره‏اى جز استفاده از یک کتابخانه روباز ندارید، حداقل گاه کتاب‏ها را از گرد و غبار پاک کنید و براى کاهش آسیب رسانى حشره بید کتاب‏ها را ورق بزنید و هوا دهید.
4. استفاده از هواکش و تهویه مناسب در محل کتابخانه به عمر مفید کتاب‏هاى شما مى‏افزاید.
5. هنریش هین مى‏گوید: هر کجا کتاب را بسوزانند، روزى انسان‏ها را خواهند سوزاند.
در این دنیاى شتاب زده که با «بحران قرائت» روبه‏رو شده است، دردى از این عمومى‏تر نمى‏توان یافت که مردم کم مى‏خوانند، سریع و شتاب زده مى‏خوانند، بد مى‏خوانند و... . این عبارت را دکتر جانسون در کتاب خویش به کار برده و بسیار ابراز نگرانى کرده است. واقعاً سرنوشت کتاب و کتابخوانى به کجا خواهد کشید؟ او مى‏گوید: «مردم گویى امروز از کتاب مى‏ترسند. این بیمارى متأسفانه عمومى و همه گیر شده و شاید بهتر باشد آن را بیمارى ترس از کوشش نام نهاد.»
این آرزویى کهن و دیرینه بوده است که روزى بشر با تفکر و مطالعه انس گیرد و ساعات عمر خویش را با مطالعه پربرکت سازد؛ شاید حتى پیش‏تر از آن که سقراط بگوید: «جامعه وقتى به سعادت و فرزانگى مى‏رسد که مطالعه کار روزانه‏اش باشد».
ما نیز این گلگشت را با همان آرزو به پایان مى‏بریم و به عنوان حسن ختام سخن دو تن از بزرگ‏ترین نویسندگان جهان و جمله‏اى زیبا از مولاى متقیان على(ع) را زینت بخش نوشتار مى‏سازیم.
امام على(ع): هر کس اهل مطالعه باشد در سایه مطالعه کتب، به آرامشى بسیار والا دست مى‏یابد که هرگز از او سلب نمى‏شود.
ویکتور هوگو: خوشبخت کسى است که به یکى از دو چیز دسترسى دارد: یا کتاب‏هاى خوب و یا دوستانى که اهل مطالعه کتاب باشند.
تولستوى: در دنیا لذتى نیست که با لذت مطالعه برابر باشد.
V}منابع:
هنر کتاب خواندن، آدریل جانسون.
500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس.
مطالعه روشمند، عین الله خادمى.
روش‏هاى تسریع در خواندن و درک، محمد حسین حقجو.
چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه‏مند کنم؟، مانفرد وسپل.
سلسله مقالات (دانش، مطالعه، کتاب)، حسین خنیفر.
4500 سخن از بزرگان، مجید اصلان پرویز.
اندیشه بزرگان، حسین رحمت‏نژاد. {V

برگرفته از پرسمان



:: بازدید از این مطلب : 801
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


چطور فرزندم را به درس خواندن علاقه مند کنم ؟

وقتی موضوع تحصیل بچه ها به میان می آید، پدر و مادران اغلب افراط یا تفریط را پیشه می کنند؛ یا نسبت به این مسئله بی توجه هستند یا بیش از حد نگران.

چگونه می‌توانیم به‌‌طور همزمان به موفقیت و رشد و شکوفایی فرزندانمان کمک کنیم؟ متخصصان به ما کمک می‌کنند تا به شکل درست در این زمینه رفتارکنیم.

● کمک به علاقه کودک به یادگیری

کودک از همان اوان کودکی، میل به یادگیری را نشان می‌دهد؛ بدنش را لمس می‌کند، و بعد اشیایی که در اطرافش وجود دارند را در دستانش می‌گیرد. اولین نقشی که والدین در این زمینه دارند این است که به این کنجکاوی طبیعی کمک کنند. این کمک خیلی زود از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود.

دونالد وینیکوت، متخصص اطفال و روان‌درمانگر انگلیسی از یک بازی که آن‌را «معرفی اشیاء» می‌نامد، صحبت می‌کند: اشیاء را به کودک نشان می‌دهید و در عین حال نام آنها را همراه با لبخند بر زبان می‌آورید، سپس به او اجازه می‌دهید آن‌را در دستانش بگیرد. بعد‌ها وقتی کودک بزرگتر شد مثلا طی سفر یا بازدید از موزه‌ها او را به فرهنگ علاقه‌مند می‌کنید… 
کودک باید ایفاگر نقش بماند و پدر و مادر در تکامل و پیشرفتش از او حمایت کنند.
● نقش معلم را برایش ایفا نکنید
در مهد کودک و دوران ابتدایی، بین نقش والدین و معلم تقریبا تفاوتی وجود ندارد: برای کودک کتاب می‌خوانند، شمردن را به او یاد می‌دهند و او را تشویق می‌کنند نقاشی بکشد… اما لازم است همگام با رشد کودک، نقش والدین و معلمان از یکدیگر مشخص شود. این بدان معنا نیست که خود را از آموزش به کودک منع کنیم بلکه از ایفاکردن نقش معلم خودداری کنیم. چنانچه خواسته شما از فرزندتان بیش از حد باشد و همه چیز حالت تربیتی و آموزشی داشته باشد، قطعا این خطر وجود دارد که او را نسبت به هر گونه یادگیری دلزده کنید.
علاوه بر آن، در رابطه پدر و مادر- فرزندی، رابطه عاطفی از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. پدر یا مادر می‌خواهند آمال و آرزوهای خود یا روند دوران تحصیلی خودشان را در مورد دختر یا پسرشان پیاده کنند. فرزند برای آنکه نسبت به پدر و مادر و معلمش «وفادار»بماند، سعی می‌کند خواسته آنان را عملی کند و در این‌صورت احتمال دارد دچار تعارض شود.
● علاقه
 ‌برای یک کودک، علاقه داشتن به تحصیل او به معنای علاقه داشتن به خود او است.اما زندگی تحصیلی او در کتاب و دفترش خلاصه نمی‌شود. صحبت در مورد مدرسه این فرصت را به او می‌دهد تا در مورد دوستانش، معلمان، فعالیت‌هایش، مشکلاتش، رویاهایی که در مورد شغل آینده‌‌اش در سر دارد و… با او گفت‌ وگو کنید.
● خصوصیات او را بشناسید
از طریق این گفت‌وگوها، پدر و مادر موفق می‌شوند به علائق، نقاط ضعف و قوت فرزندشان پی ببرند. به عبارتی، فرزند خود را همانگونه که هست بشناسند، نه آنگونه که تصور می‌کنند هست یا می‌خواهند باشد. بدین‌ترتیب از تحمیل خواسته‌های شخصی و روند تحصیلی خود به او خودداری می‌کنیم.
● اهداف مشخصی را با او تعیین کنید
موفقیت تحصیلی کودک شامل «قراردادی» است که بین او و والدینش گذاشته می‌شود و بر مبنای اهدافی مشخص و قابل‌دسترس است؛ مثلا «در این ساعت باید کارهایت را انجام داده باشی»، «قبل از اینکه دوباره بهت سر بزنم، باید برنامه‌ای بریزی و نوشتنی‌هایت را نوشته باشی»، «قبل از پایان ۳ماه، در این درس باید پیشرفت کرده باشی» و… موعد مقرری که هریک از طرفین باید آن‌را رعایت کنند کمک می‌کند تا کودک کنترل زمان را یاد بگیرد و کارش را به‌طور سازنده و با انگیزه دنبال کند.
● درس خواندن را برایش معنادارکنید
برای آنکه کودک برای درس خواندن انگیزه داشته باشد و احساس مسئولیت کند باید درک کند که برای پدر و مادرش درس نمی‌خواند بلکه این کار را برای خودش انجام می‌دهد تا به هدفی شخصی دست یابد. همچنین او باید قادر باشد بین زندگی کنونی‌‌اش به‌عنوان دانش‌آموز و زندگی آینده‌‌اش به‌عنوان فردی بزرگسال ارتباط ایجاد کند و از کودکی برنامه یا رؤیای شغل آینده‌‌اش را در ذهن بپروراند.«می‌خواهی یک دامپزشک بشوی؟ درس علوم خیلی برایت مهم است»، «یک خبرنگار بزرگ؟ یادگیری زبان‌های خارجی به تو کمک می‌کند»… البته این بدان معنا نیست که او را دربند برنامه‌ای دست نیافتنی و غیرعینی کنید بلکه به او کمک کنید تا به تلاش‌هایی که مدرسه از او می‌خواهد، معنا ببخشد.
● به او یاد دهید زمان را اداره کند
اغلب بچه‌ها وقتی عادت می‌کنند تکالیفشان را به‌طور نامنظم انجام دهند، عاجز می‌شوند. ازاین رو باید خیلی زود به آنها ریتم منظم کاری داد. وقتی کودک از مدرسه به خانه برمی‌گردد، چه زمانی بیشتر احساس راحتی می‌کند تا تکالیفش را انجام دهد؟ با درنظر گرفتن علائق او و محدودیت‌های خانواده، یک ساعت مشخص را برایش تعیین کنید. بدین‌ترتیب کودکی که از همان کلاس اول هر روز بعد از خوردن عصرانه به خواندن عادت کند، بعد‌ها نیز راحت‌تر می‌تواند وقت بیشتری را به‌‌طور منظم به انجام تکالیف مدرسه‌‌اش اختصاص دهد.
● برای انجام تکالیف محیط مناسبی برایش فراهم کنید
بستگی به انتخاب خود کودک دارد؛ داخل آشپزخانه، داخل اتاقش یا مکانی که همه افراد خانواده دور و بر او هستند… . بعضی از بچه‌ها بیشتر از بچه‌های دیگر نیاز دارند تا با حضور والدینشان احساس حمایت کنند. اما در کل، هر چه کودک بزرگ‌تر شود، برای انجام تکالیفش بیشتر به تنهایی نیازدارد. بنابراین روش درست، آن است که از این استقلال حمایت کنیم: برای آنکه مطمئن شوید تکالیفش را انجام داده او را«نپایید» بلکه نشان دهید که به او اعتماد دارید؛ در عین حال نشان دهید که برای پاسخگویی به سؤالاتش در دسترس و مراقب ادامه روند تحصیلی‌‌اش هستید.
● به جای قضاوت کردن بر او نظارت کنید
در هر حالتی، کودک باید تکالیفش را خودش به تنهایی انجام دهد. چنانچه تکالیفش را «به جای او» انجام دهید، باعث می‌شود همه اعتمادی که به قابلیت‌هایش برای پیشرفت کردن دارد را از دست بدهد و در حالی‌که اجازه نمی‌دهید پیامدهای اشتباهاتش را تجربه کند، او را بی‌مسئولیت بارمی‌آورید. پدر و مادر بنا به درخواست کودک و برای آنکه ببینند تکالیفش را به اتمام رسانده است باید مداخله کنند.
این نظارت فرصتی است تا نقاط ضعف دانش آموز را مشخص کنند و به‌ویژه نشان دهند که شاهد تلاش‌ها و زحمات او هستند. هیچ قضاوتی در مورد او نکنید، نمرات کلاسی‌‌اش کفایت می‌کند. همچنین افکاری از این دست را کنار بگذارید: «تو هیچی نفهمیدی»، «تومی‌تونستی بهتر از اینها کار کنی» و… . به جای گفتن «تو» ترجیحا عباراتی بدون منظور به‌کار برید که او را برای اصلاح خود تشویق می‌کنند؛ مثلا، به جای آنکه بگویید: «تو ۳بار اشتباه کرده‌ای» بگویید: «۳ اشتباه وجود دارد»
و به‌خصوص فراموش نکنید که به ازای هر موفقیت به او تبریک بگویید.
● نقاط قوتش را بازشناسید
اغلب پدر و مادرها در حالی‌که فراموش می‌کنند نقاط قوت فرزندشان را بشناسند، روی نمرات بد او تمرکز می‌کنند. زبان، هنرهای تجسمی، جغرافی، ورزش و…، هیچ درسی نباید بی‌ارزش شمرده شود. همچنین می‌توان از طریق دروسی که فرزندتان بر آنها تسلط دارد، او را به سمت دروسی که در آنها مشکل دارد سوق دهید؛ علاقه او به هنرهای تجسمی فرصتی است تا او را به تاریخ علاقه‌مند کنید. علاقه او به ورزش باعث می‌شود تا در مورد نیرو، زمان و فاصله با او صحبت کنید و اهمیت ریاضی را به او نشان دهید.
● برایش الگو باشید
چرا کودک وقتی از مدرسه به خانه برمی‌گردد باید تکالیفش را انجام دهد درحالی‌که پدر و مادرش وقتی از سر کار به خانه بازمی‌گردند تلویزیون تماشا می‌کنند؟
چرا کودک باید بخواهد برای درس و مدرسه تلاش کند درحالی‌که می‌شنود که پدر و مادرش حرف‌های خوبی در مورد کارشان نمی‌زنند؟
چرا وقتی‌که پدر و مادرش مطالعه نمی‌کنند، کودک باید کتاب بخواند؟
لازم است بین خواسته و توقعی که از فرزندمان داریم و عملی که خود انجام می‌دهیم انسجام وجود داشته باشد. برای آنکه فرزندتان را به درستی طی دوران تحصیلی‌‌اش همراهی کنید، ابتدا باید خودتان در زندگی روزانه برایش یک الگو باشید.
● به جای اینکه نگران شوید درک کنید
کجا مشکل داشته؟
چه چیزی را نفهمیده؟
چه کار کنیم تا دوباره این اشتباهات را تکرار نکند؟

اگر بنا باشد که با دیدن فقط یک نمره بد نگران نشویم، خوب است که در مورد علت‌های آن به روشنی و فورا با کودک و درصورت لزوم با معلمش صحبت کنیم. زیرا اگر مشکلات را به حال خود رها کنیم، احتمال دارد که یا نسبت به کودک خیلی «سختگیر» شویم یا بیش از حد او را به حال خودش رها کنیم. «هیچ کاری نمی‌شه کرد»، «هر کار بکنی، هیچی از ریاضی سرش نمی‌شه»؛ این دو برخورد انگیزه کودک برای درس خواندن را به شدت از بین می‌برد.



:: بازدید از این مطلب : 803
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

عناب درختچه ای است متوسط با برگ های کشیده و ریز که در زمستان برگریز می شود. منشا این گیاه به چین و آسیا بر می گردد، گرچه بعد ها به طور نامعلومی پراکنده شده و امروز در بخش های گسترده ای از نقاط مختلف زمین دیده می شود .

ویژگیهای میوهً عناب
میوه گیاه که همان عناب نامیده می شود خوراکی است.عناب درشکل ظاهر بیش از ۲ یا ۳ سانتیمتر درطول است.وقتی میوه عناب نارس است لغزان وسبز است و طعمی شبیه سیب دارد . هسته آن نیز سخت و مخروطی شکل است.

هنگامی که میوه می رسد به رنگ زنگ زدگی یعنی قرمز تیره برمی گردد.و سپس چروکیده می شود.این میوه در ظاهر شبیه به خرماست بنابراین عناب خرمای قرمز نیز نامیده می شود. عناب ( خرمای چینی ) نیز نامیده می شود .

خواص دارویی عناب
خواص دارویی عناب مدتها ی طولانی است که شناخته شده است. مردمان کشورهایی مانند چین و کره عناب را به عنوان داروی سنتی که مبنای گیاهی دارد بکار می برند. این میوه با خواص تخفیف استرس مطرح شده است.

پودر میوه عناب برای آرامش اعصاب و اضطراب به کار برده می شود. میوه عناب خون را تصفیه وسموم را از سیستم بدن دفع می کند.عناب پوست را روشن میکند ، مانع مشکلات قلبی می شود و احساس آرامش می دهد.خواص آنتی اکسیدان عناب همچنین به جلوگیری از سرطان کمک می کند.

البته به یاد داشته باشید که این میوه علاوه بر اینکه خون را تصفیه میکند موجب ازدیاد ویتامین k میشود یعنی خون را سفت میکند و مصرف زیاد آن برای افرادی که دچاز غلظت خون هستند توصیه نمیشود.

جوشانده برگ عناب اغلب برای تسکین وعصاره آن برای درمان گلودرد به کار می رود.

استفاده از مغز میوه در بریدگی ها و زخمها موجب تسریع در بهبودی آنها می شود .

مخلوط عناب با فلفل و نمک در بیماران مبتلا به سوءهاضمه و حتی بیماری های صفراوی سودمند است . عناب خشک رسیده به عنوان ملین عمل می کند.دانه عناب خاصیت داروی مسکن را دارد . 

اگر با کره خورده شود از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. مصرف آن در دوران بارداری به کاهش دردهای شکمی معروف است. ضمن اینکه در کاهش دردهای روماتیسمی نیز مفید است . عناب به شکل گلچین شده ، خشک شده و آب نباتهایی با اسانس عناب و به عنوان خوراکی یا همراه با چای عصرانه در بریتانیا صرف می شود. در رنگهای سیاه و قرمز موجود است .شکل دود داده عناب طعم آن را افزایش می دهد. شربت شیرین میوه عناب درکشورهای کره ، تایوان و چین به طور عموم در دسترس مردم است.عناب کنسرو شده و همچنین چای با طعم عناب به طرز گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی مناطق نیز میوه عناب برای تهیه سرکه نیز کاربرد دارد. دربرخی قسمتهای جهان مردم شربت عناب را نیز می نوشند. ضمن اینکه در آفریقا از این میوه در تهیه کیک استفاده می شود. اما کاربرد عناب در ایران ، هندوستان و پاکستان بیشتر به صورت میوه خشک شده است .



:: بازدید از این مطلب : 812
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

هشت راز افراد باریک اندام همه ما یک دوست باریک اندام داریم-همان دوستی که هرگز دچار وسوسه سبد نان نمیشود و وقتی میگوید "من یک تکه کوچک برمیدارم"، واقعا همین کار را میکند. واقعا او چطور میتواند؟


تحقیقات نشان میدهد که افراد باریک اندام اصولا مانند باقی افراد به غذا فکر نمیکنند. دکتر دیوی کاتز (David Katz)استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه ییل (Yale) میگوید: " افراد باریک با غذا رابطه راحت و بدون مشکلی دارند."




"از طرف دیگر، افرادی که اضافه وزن دارند مدام به غذا فکر میکنند. آنها تمام اوقات به مقدار و تعداد دفعات غذا خوردن خود توجه میکنند و در نتیجه، زمان صرف غذا از مشغولیات دائمی ذهن و مغز آنهاست."

در اینجا، متخصصین کاهش وزن به بررسی ذهن اسرار آمیز افراد "ذاتا" باریک اندام پرداخته و به شما میگویند که آنها چگونه رفتار کرده و شما چگونه میتوانید مانند آنان باشید.

1. آنها سیرشدن را به پر شدن معده ترجیح میدهند
به گفته جیل فلمینگ (Jill Fleming) نویسنده کتاب "لاغرها بشقابشان را پاک نمیکنند"، اگر برای پر شدن معده مقیاس از 1 تا 10 را در نظر بگیریم، باریکها در حدود درجه 6 و 7 دست از خوردن میکشند. اما باقی افراد-از جمله من و شما- تا درجه 8 و 10 هم پیش میروند. شاید دلیل اینکار اشتباه گرفتن حس "پر" بودن با سیر شدن است و ما تصور میکنیم اگر زود دست از خوردن بکشیم، خود را از غذاها محروم ساخته ایم. یا شاید عادت داریم بدون توجه به اینکه نیاز بدنمان چقدر است، هرچه در مقابلمان باشد تمام کنیم.

از لاغرها تقلید کنیم: هنگام صرف وعده بعدی غذایتان، در میانه غذا خوردن قاشق و چنگال را کنار بگذارید و با استفاده از مقیاس 1 تا 10 پری معده، درجه پری خود را بسنجید. یک بار دیگر هنگامی که حدود 5 لقمه از غذایتان باقی مانده اینکار ا انجام دهید. هدف از این کار افزایش آگاهی شما از میزان سیری در طی صرف غذاست و از طرف دیگر، این مکثها، موجب میشود که احساس سیری فرصتی برای خودنمایی یافته و شما زودتر از قبل سیری را حس کنید.

2. آنها دریافته اند که گرسنگی یک مورد اورژانس نیست
بسیاری از ما که مدام با کیلوهای اضافه درگیریم، گرسنگی را به عنوان شرایطی درنظر میگیریم که باید به سرعت برطرف شود.به گفته دکتر جودیت بک (Judith Beck) " اگر از گرسنگی وحشت داشته باشید، مدام برای پرهیز از آن به خوردن میپردازیم." افراد باریک گرسنگی را تحمل میکنند زیرا میدانند که حمله های گرسنگی همواره می آیند و میروند، پس از اقدام فوری خودداری میکنند.

برای تقلید از آنها یک روز پر مشغله را برای به تاخیر انداختن یکی دو ساعته ناهار انتخاب کنید یا غذای میان وعده بعد از ظهر را حذف کنید. خواهید دید که هنوز هم میتوانید به خوبی از عهده کارهایتان برآیید. پس در دفعات بعدی که ناله گرسنگی معده را شنیدید، در راه افتادن به سوی یخچال خودداری خواهید کرد.

3. آنها از غذا برای تسکین غصه های خود استفاده نمیکنند
مساله این نیست که زنان باریک اندام نسبت به خوردن احساسی ایمن هستند، اما آنها میتوانند این حالت را تشخیص داده و از خوردن دست بکشند.

چه کنیم که مانند آنها باشیم؟ افزودن لغت "ایست" به مجموعه لغات روزمره بسیار مفید است. این کلمه با فرمانهایی چون "از خوردن باقی بیسکوییتها دست بکش" متفاوت است، ما باید بیاموزیم که در زمانهایی چون گرسنگی، خشم، تنهایی یا خستگی که چهار دلیل اصلی خوردن احساسی هستند، به خود آمده و فرمان "ایست" را صادر کنیم.

اگر واقعا گرسنه هستید، یک میان وعده متعادل مانند یک مشت آجیل خام انتخاب کنید که بتواند شما را تا وعده بعدی غذا نگهدارد. اما اگر خشمگین، تنها یا خسته هستید، برای تسکین احساسات خود به دنبال یک راه حل جایگزین و بدون کالری باشید. خشم خود را با پیاده روی یا تنها با بالا و پایین پریدن کنترل کنید زیرا بالا رفتن ضربان قلب میتواند از میزان عصبانیت شما بکاهد. تنها هستید؟ به یک دوست تلفن کنید، به اقوام و دوستان یک ای-میل بفرستید یا برای قدم زدن به پارک یا فروشگاه بروید.حتی اگر با یک چهره آشنا برخورد نکنید هم، بودن در کنار دیگران شما را بیشتر به اجتماع مرتبط میکند. اگر هم خسته هستید، به خاطر خــــدا کمی خوابید!

4. آنها میوه بیشتری میخورند
بر اساس تحقیقی از جامعه متخصصین تغذیه آمریکا، افراد لاغر در طول روز به طور متوسط یک وعده میوه بیشتر از اشخاص چاق مصرف کرده و بیشتر از آنکه به مصرف مواد چرب تمایل داشته باشند، به مواد فیبری علاقمندند.

تقلید از باریک اندامها: میوه را به غذاهای خود وارد کنید. ببینید در رژیم روزانه شما چه امکاناتی برای افزودن میوه وجود دارد. هدف شما باید افزودن دو یا سه وعده میوه به غذای روزانه باشد. میتوانید میوه را در ماست ریخته، برشهای میوه را به ساندویچ خود افزوده یا برای دسر از سیب پخته استفاده کنید. همواره یک ظرف میوه روی میز داشته باشید تا هنگام گرسنگی اولین ماده دم دستتان میوه باشد.

5. آنها بنده عادتند
هر متخصص تغذیه به شما خواهد گفت که داشتن رژیم غذایی متنوع بسیار مفید است-اما تنوع بیش از حد میتواند نتیجه معکوس ببار آورد. تحقیقات نشان داده اند که مزه ها و بافتهای بیش از حد متنوع افراد را به پرخوری تشویق میکنند. به گفته دکتر بک " افراد باریک اندام دارای چیزی هستند که من آنرا "عادت غذایی" مینامم. اکثر غذاهای این افراد از مواد اولیه ای که با دقت انتخاب شده اند تشکیل میشوند. این غذاها از موارد تنوع بخش و غافلگیر کننده اندکی برخوردارند و در کل، رژیم غذایی آنها قابل پیش بینی است."

برای در پیش گرفتن این روش باید در مورد وعده های اصلی غذایتان تا حد امکان برنامه ریزی شده و ثابت باشد –برای مثال صبحانه شامل برشتوک و شیر، سالاد برای ناهار و الی آخر. افزودن مرغ آب پز یا کبابی به سالاد در یک روز و ماهی تن در روز دیگر اشکالی ندارد، مهم این است که دنبال کردن یک برنامه غذایی تقریبا از پیش تعیین شده، امکان افراط را از شما سلب میکند.

6. آنها دارای ژن اراده و خویشتن داری هستند
محققین در دانشگاه تافتز (Tufts) متوجه شده اند که بزرگترین عمل تعیین کننده افزایش وزن زنان در سنین 50 و 60 میزان رفتارهای بیقیدانه یا به عبارت دیگر نامحدود آنهاست. زنانی که رفتارهای بی قید کمتری دارند و در مقابل از حس خودداری متعادلی برخوردارند، از کمترین میزان اضافه وزن برخوردارند. بی قیدی بیشتر و در نتیجه خودداری کمتر، به افزایش وزن تا 15 کیلو در سنین بالاتر منجر میشود.

برای تقلید از این خصیصه، برای زمانهایی که میزان خودداریتان در کمترین میزان آن است-مانند مهمانیها و حضور در گروه بزرگی از دوستان، آماده شوید. اگر در مهمانی هستید، با خود قرار بگذارید که از هر چهار پیش غذایی که به شما تعارف میشود، یکی را بردارید. اگر برای شام بیرون رفته اید، برای غذای اصلی، یک پیش غذا سفارش دهید و دسر خود را با یکی از دوستان شریک شوید. اگر عصبی هستید- یک موقعیت دیگر از خودداری اندک- حتما مقداری خوراکی سالم مانند میوه یا سبزیجات خرد شده ای چون هویج و کرفس در اختیار داشته باشید.

7. آنها اهل حرکت هستند
لاغر اندامها، به طور متوسط هر روز دو و نیم ساعت بیش از افراد دیگر سرپا هستند- که برای سوزاندن 15 کیلو در سال کافی است.

اگر قصد دارید بر میزان تحرک خود بیافزایید، قبل از هرچیز باید صادقانه مقدار حرکت خود را ارزیابی کنید. بسیاری از افراد در برآورد مقدار تحرک خود غلو میکنند. اکثر مردم 16 تا 20 ساعت از روز خود را در حالت نشسته میگذرانند. اگر یک گام شمار pedometer در اختیار داشته دارید، در یک روز عادی آنرا به کار ببرید و ببینید تا چه حد به تعداد توصیه شده- 10 هزار قدم – نزدیک شده اید. روز شما باید شامل 30 دقیقه تمرین ورزشی با برنامه و مجموعه ای از عادات مفید مانند استفاده از پله به جای آسانسور یا تمیز کردن منزل با سرعت و انرژی بیشتر باشد. شما میتوانید با استفاده از جدول موجود در www.caloriecontrol.org میزان کالری مصرفی فعالیتهای مختلف را ببینید.

8. آنها خوب میخوابند
افراد باریک در مقایسه با افراد دارای اضافه وزن، هفته ای 2 ساعت بیشتر میخوابند. بنا به نظر محققین، کمبود استراحت با چشمان بسته، با کاهش هورمونهای کنترل کننده اشتها مانند لپتین (leptin) و افزایش هورمونهای بالا برنده اشتها مانند گرلین (ghrelin) ارتباط مشتقیم دارد.

از این روش تقلید کنیم: 2 ساعت خواب بیشتر در هفه به معنای 17 دقیقه خواب بیشتر در روز است که حتی برای افرادی که برنامه کاری بسیار فشرده ای دارند هم قابل اجراست. از این مقدار افزایش به زمان خواب شروع کنید تا بتوانید برنامه خود را طوری تنظیم نمایید که هر شب 8 ساعت بخوابید.

توصیه مهم:
صبحانه بخورید! 78% از رژیم گیرندگان موفق هر روز خود را با صبحانه آغاز میکنند



:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

رژیمی برای آدم-های لاغر

توصیه-های به آنهایی که می-خواهند وزن اضافه کنند:

چطور باید بفهمیم که لاغریم یا چاق؟

راه-های مختلفی وجود دارد. اکثر متخصصان برای اندازه-گیری و تعیین محدوده وزن طبیعی، از محاسبه bmi استفاده می-کنند. برای این محاسبه شما باید وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر قد خود بر حسب-متر تقسیم کنید و حاصل را دوباره بر قد خود تقسیم کنید. اگر سن شما بالای 20 سال باشد وعدد به دست آمده کمتر از 5/18 باشد، شما لاغر هستید و اگر 5/18 تا 5/24 باشد یعنی وزن نرمالی دارد و لاغر نیستید. بالای 5/24 هم به معنای چاق بودن شماست. البته روش-های دیگری هم وجود دارد.

چه روش-هایی؟


اگر آقایان قد خودشان را بر حسب سانتی-متر از 102 کم کنند، عدد به دست آمده وزن مطلوب آنها است. در خانم-ها این موضوع کمی متفاوت است. خانم-ها برای به دست آوردن وزن ایده-آل باید قد خود را بر حسب سانتی-متر از 150 کم کنند و عدد به دست آمده را در 9/0 ضرب و حاصل را با ضریب ثابت 45 جمع کنند. در صورتی که وزن-تان کمتر از این عدد به دست آمده است، می-توانید نتیجه بگیرید که لاغر هستید.

بعضی-ها هم هستند که زیادی لاغرند؛ آیا این می-تواند نشانه-ای از یک مشکل طبی باشد؟

بله؛ لاغری گاهی می-تواند نشانه-ای از یک بیماری (مانند پرکاری تیرویید)، مصرف داروهای خاص یا استرس و مشکلات دیگر باشد اما اگر آزمایش-های مختلف نشان دهد که فرد مشکلی ندارد و سالم است به دنبال علت-های دیگر می-رویم. بسیاری از لاغری-ها ژنتیکی هستند؛به عبارت دیگر برای بسیاری از افراد لاغر، علت اصلی لاغری، سوخت و ساز بالای بدن است که به علت تاثیر عوامل ژنتیکی ایجاد شده است. آنها ممکن است وضعیت جسمی خود را از خانواده به ارث برده باشند و گاهی این لاغری به مرور زمان و حتی بعد از ازدواج برطرف می-شود. البته خوردن زیاد در این گروه نه تنها باعث چاق شدن نمی-شود بلکه زمینه بی-اشتهایی را نیز در فرد به وجود می-آورد. در واقع تا زمانی که ژن لاغری این افراد فعال است آنها لاغر خواهند ماند و با خاموش شدن ژن، کم-کم چاق می-شوند. گروهی دیگر از افراد هم به دلیل مشکلات رژیم غذایی و فعالیت روزانه و به هم خوردن همان تعادل انرژی لاغر هستند، یعنی مقدار انرژی مصرفی آنها بیشتر از انرژی دریافتی-شان است. در عین حال، بی-خوابی هم می-تواند دلیلی برای لاغری باشد.

برای فرار از این-جور لاغری-ها چه روشی را پیشنهاد می-کنید؟


بسیاری از افراد لاغر به توصیه-های غیر علمی افراد ناآگاه عمل می-کنند و نه تنها وزن اضافه نمی-کنند بلکه دچار مشکلات زیادی از قبیل بیماری-های گوارشی می-شوند و وضعیت را از قبل بدتر می-کنند و بر مشکل-شان نیز می-افزایند؛ مثلا از استرویید-های آنابولیک یا ترکیبات کورتونی استفاده کرده و افزایش وزن کاذب پیدا می-کنند و به کلیه، اعصاب، کبد و توانمندی-های جنسی خود (به ویژه در آقایان) آسیب می-رسانند. توصیه متخصصان تغذیه برای افراد لاغر بسیار ساده است، مصرف منظم غذا و خوردن غذاهای مناسب در یک رژیم غذایی اصولی و علمی و رعایت سه اصل تناسب، تنوع و تعادل. در واقع ما به جای اینکه در رژیم غذایی افراد لاغر، حجم غذا را زیاد کنیم، دفعات خوردن و تعداد وعده-های غذایی را با حجم کم افزایش می-دهیم تا فرد دچار دلزدگی و تنفر از غذاخوردن نشود. گاهی نیز متخصصان که با این گونه افراد برخورد داشته-اند، دریافته-اند که برخلاف اصرار آنها به اینکه ما زیاد می-خوریم، وعده-های غذایی آنها چندان منظم نیست و در این وعده-ها به طور معمول غذاهایی مصرف می-شوند که معمولا ارزش غذایی خوبی ندارند.

آیا ورزش کردن و مصرف مکمل-های خاص می-تواند در افزایش وزن موثر باشد؟

بهتر است افزایش وزن حاصل از ساخت و حجیم-شدن ماهیچه-ها باشد. آنچه در ورزشکاران اتفاق می-افتد و به همین دلیل ورزش-های خاصی را به این گروه پیشنهاد می-کنند، ورزش-هایی که به ساخته-شدن ماهیچه-ها کمک بیشتری می-کنند. مصرف مکمل-ها (به خصوص مخمر آب-جو) بی-تاثیر نیست زیرا مخمر آب جو ترکیب زنده-ای است و حاوی مقدار قابل توجهی اسید آمینه و ویتامین-های گروه b است که اشتهاآور هستند اما مصرف خودسرانه آنها بدون مشورت با یک متخصص به هیچ عنوان توصیه نمی-شود. حتی این روزها عطاری-ها هم اقدام به ساخت پودرهای افزایش وزن با اسامی مختلف مانند پودر افلاطون کرده اند که هیچ توجیه علمی ندارند و گاهی نیز مشکل آفرین هستند. فراموش نکنید که افزایش وزن به کمک رژیم-های اصولی و به تدریج حاصل خواهد شد

در کنار این رژیم-های غذایی مصرف چه چیزهایی توصیه می-شود؟

مصرف انواع مغزها و آجیل-های مختلف و دسرهای پرکالری بهترین گزینه-ها هستند. البته یادداشت کردن آنچه در طول روز می--خورید و ساعات آن، در طی یک هفته به شما کمک می-کند تا به عادات غذایی خود آشنا شوید و بفهمید کجای کار ایراد دارد. با ادامه رژیم غذایی و با مصرف کالری بیشتر از نیاز روزانه می-توانید وزن به دست آمده را حفظ کنید تا به موقعیت ثابتی برسید اما از چربی-ها دوری کنید. هرچند که هدف-تان اضافه کردن وزن است، اما قرار نیست چاق و نامتناسب شوید. پس از چیپس و شیرینی، غذاهای آماده و سرخ-کردنی-ها بپرهیزید و در عوض عادت کنید که از پروتئین-های کم چربی، سبزیجات و میوه استفاده کنید. مصرف کمپوت-های خانگی (بدون مواد نگه-دارنده)، شربت و آب میوه شیرین، خامه و بستنی برای افزایش میزان کالری روزانه بلامانع است. در عین حال،خواب را فراموش نکنید.



:: بازدید از این مطلب : 601
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

اهنمای تخصصی تمرین هوازی برای بدنسازان

شاید وقتی که صحبت از افزایش حجم و سایز عضلانی باشد، شما مثل شاگرد اول یک کلاس به خوبی کار خود را بلد باشید، اما خیلی از بدنسازان در مورد تمرینات هوازی اطلاعات کاملی ندارند و در این رابطه صرفاً یک روش برای هوازی می‌شناسند.
حقیقت این است که تمرینات هوازی برای سلامت سیستم قلب و عروق و کاهش دادن چربی‌های اضافی بدن مهم است، اما خیلی‌ها به خاطر تنبلی و عدم آگاهی از فواید آن با این نوع تمرینات میانه خوبی ندارند غافل از اینکه گنجاندن تمرین هوازی در برنامه‌های تمرین می‌تواند به رشد عضلات هم کمک شایان توجهی کند.
اینجا از تمرین هوازی با تمام جزئیات مهمش می‌گوئیم تا هر بدنساز بتواند تمرین مؤثر و مورد علاقه خود را طراحی و اجرا کند.

حداقل تمرین هوازی

بهترین کاری که می‌توانید برای بدن انجام دهید، این است که از انجام تمرین هوازی غافل شوید. صرفنظر از فواید زیباشناسی، می‌توان گفت که تمرینات هوازی برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است که می‌تواند کمک کند تا سال‌های متمادی سفت تمرین کنید.
بدون توجه به اینکه آیا دنبال کات‌کردن عضلات هستید یا خیر، هر جلسه تمرین هوازی باید حداقل 15 دقیقه باشد تا بتواند اثرات مثبتی روی سیستم قلبی عروقی و تنفسی داشته باشد. در طول هفته باید 2 الی 4 جلسه این چنین تمرینی اجرا شود.
فعالیت بیرون باشگاهی
بخشی از دشواری تمرین هوازی استارت آن است. می‌توانید با دویدن در فضای آزاد خود را از محیط بسته باشگاه جدا کنید و با تنفس هوای تازه با انگیزه بیشتری تمرین هوازی کار کنید. در این حالت شانس اینکه مدت زمان تمرین هوازی بیشتر شود، زیاد است. برای انجام تمرین هوازی سعی کنید ورزشی را انتخاب کنید که نسبت به آن ناآشنا هستید تا فعالیت در آن برای‌تان جذاب باشد.
استراحت و دویدن
در طول شب بدن برای تأمین سوخت برای ارگان‌های داخلی تکیه به ذخایر گلیکوژنی دارد بنابراین وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، این منابع تهی شده‌اند و این یعنی که یک جلسه تمرین هوازی باعث چربی‌سوزی بیشتری جهت تأمین انرژی می‌شود.
آیا تمرین اول صبح ناشتا سود دیگری هم دارد؟ چنین تمرینی باعث می‌شود در طول روز متابولیسم سریعتری داشته باشید.
دفعات بیشتر
بدون توجه به نوع هوازی که اجرا می‌کنید ایده خوبی است که سعی کنید در طول هفته 3 جلسه یا بیشتر تمرین کنید. میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید و در صورت نیاز جلسات تمرین یا مدت زمان هر جلسه را افزایش دهید تا به سطح کات‌بودن مورد نظر خود برسید.

 
به قلب گوش دهید

اگر تمرین هوازی را با شدتی یکسان و مدت زیاد انجام می‌دهید، لازم است که حواس‌تان به ضربان قلب باشد. براساس یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه، سوختن چربی‌ها زمانی در این نوع از تمرین هوازی به حداکثر می‌رسد که ضربان قلب بین 60 الی 80 درصد از حداکثر ضربان قلب مجاز باشد. با کسر سن از عدد 220 می‌توانید حداکثر ضربان قلب مجاز را محاسبه کنید. پس از آن عدد را در 6/0 و 8/0 ضرب کنید. 2 عددی که حاصل می‌شود محدوده ضربان قلب شما را تعیین می‌کند.

اول هوازی

هیچ دلیل منطقی برای انجام تمرینات هوازی زیاد قبل از تمرین وزنه وجود ندارد، اما انجام 5 الی 10 دقیقه هوازی جهت گرم‌کردن اول تمرین وزنه نه تنها عضلات را آماده کار می‌کند، بلکه همچنین در یک هفته می‌تواند به افزایش کل زمان هوازی کمک کند.
تحقیق و اصلاح
بهترین روش برای ارزیابی مؤثر بودن یا نبودن تمرین هوازی این است که به آینه نگاه کنید. اگر در حال کم‌کردن سایز عضلانی هستید، یا اینکه به حد کافی چربی نمی‌سوزانید، احتمالاً زمان بازبینی و ارزیابی فرارسیده است.
ابتدا شدت هوازی را زیاد کنید و از مدت آن کم کنید. در گام دوم عضله‌سوزی شاید نتیجه‌ای باشد از عدم مصرف پروتئین کافی. اگر می‌خواهید در عین حالی که سایز عضلات را حفظ می‌کنید، چربی‌سوزی داشته باشید باید پروتئین مصرفی خود را افزایش دهید تا ایمنی را رعایت کنید.
 
خصوصی‌سازی
تمرین هوازی و تمرین با وزنه باید در حالت ایده‌آل در روزهای متفاوت اجرا شوند. این کار اجازه می‌دهد که در حین چربی‌سوزی، عضله هم بسازید. اما اگر به هر دلیلی ناچار هستید، هر دو جلسه را در یک روز اجرا کنید، تمرین هوازی را باید بعد از وزنه انجام دهید.
با تمرین وزنه ذخایر قندی بدن تهی می‌شود و در نتیجه طی هوازی چربی بیشتری می‌سوزانید.
علاوه بر این تحقیقات تصدیق می‌کند که وقتی تمرین هوازی بعد از تمرین وزنه انجام می‌شود، هورمون رشد به مراتب بالاتر از زمانی است که اول هوازی کار کنید و بعد از آن وزنه.

طناب‌زدن
اگر فیلم راکی را ببینید تمرینات سیلوستر استالون با طناب برای‌تان ایجاد انگیزه می‌کند. اما اگر این برای‌تان کافی نیست، بهتر است بدانید یک بدنساز 90 کیلویی طی 30 دقیقه طناب‌زدن سریع می‌تواند حدود 573 کالری بسوزاند. می‌توانید هر کجا که می‌روید با خودتان طناب را ببرید و هر زمان که خواستید یک جلسه تمرین هوازی اجرا کنید.
آیا با طناب‌زدن آشنا نیستید؟ سعی کنید تا 5 سری 3 دقیقه‌ای طناب بزنید و سرعت را بین متوسط و تند متناوب کنید و گاهی یک پا و جفت پا پرش کنید.

چربی‌سوزی با وزنه
تمرین با وزنه یکی از پرسوخت و سازترین فعالیت‌هایی است که می‌شود انجام داد چرا که اثر بلندمدتی روی مواد تشکیل‌دهنده بدن دارد.
بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که از فواید آن برای چربی‌سوزی استفاده کنیم. هر از گاهی گنجاندن تمرینات چرخشی به‌طوری که بین عضلات بدن تناوبی تمرین بدن استراحت انجام شود، اقدام مناسبی برای تمرین هوازی است.
به عنوان استراحت از تمرینات معمولی هوازی از تمرینات چرخشی پرتکرار استفاده کنید به‌طوری که هر حرکت را 12 الی 20 تکرار اجرا کنید و استراحت بین حرکات را خیلی محدود کنید.
استفاده از ست‌های کم‌کردنی و یا ست‌های توسعه‌یافته (عبور از مرز ناتوانی با عوض‌کردن حرکت به طوری که حرکت دوم از لحاظ بیومکانیکی ساده‌تر باشد) نیز در تمرینات وزنه می‌تواند فواید تمرینات هوازی را داشته باشد.
 
دوی سرعت

اگر به عنوان یک بدنساز در تکاپوی چربی‌سوزی هستید، پرواضح است که می‌خواهید بدون کاهش حجم عضلانی به این مهم برسید، بهترین انتخاب برای کات‌شدن و در عین حال فقط حجم عضلات این است که چندین مدل از اینتروال‌های سرعتی انجام دهید.
تمرینات سرعتی مثل دوی سرعت از فیبرهای تندانقباض استفاده می‌کند و متابولیسم را نسبت به هوازی‌های با شدت متوسط بیشتر بالا می‌برد.
از روش خودتان پیروی کنید
در حالی که تمرینات اینتروال ساختاردار روش بسیار مناسبی برای به حداکثر‌رساندن مقدار چربی‌سوزی است اما از عدم بکارگیری آن واهمه‌ای نداشته باشید.
طی تمرینات هوازی معمول بعد از هر چند دقیقه می‌توانید 15 الی 60 ثانیه فعالیت پرشدت انجام دهید. این رویه کمک می‌کند تا متابولیسم بعد از تمرین بالا برود.
 
شروع طوفانی

اکثر افراد جلسه تمرین دویدن خود را با دوی سرعت به پایان می‌برند. اما تحقیقات نشان داده که شروع تمرین هوازی با سرعت زیاد و کم‌کردن شدت آن به تدریج باعث می‌شود به میزان قابل توجهی چربی بیشتری بسوزانید.
پس از گرم‌کردن کوتاه، سرعت را به 80 الی 85 درصد از حداکثر ضربان قلب برسانید و به مدت 15 الی 20 دقیقه در آن ضربان تمرین کنید و پس از آن 10 الی 20 دقیقه با ضربان 60 الی 65 تمرین را به پایان ببرید.
 
فراتر از پا

یادتان باشد که تمرین هوازی محدود به تمرین پائین‌تنه نمی‌شود. به جای دوی سرعت و دویدن هر روزه سعی کنید بعضی روزها از تمرینات هوازی بالاتنه مثل سایه‌زدن در بوکس یا دوچرخه دستی استفاده کنید.
این کار اجازه می‌دهد که تجربه بسیار خوبی از تمرینات هوازی داشته باشید و همچنین گروه‌های مختلف عضلات را در تمرینات هوازی درگیر می‌کند.
 
هر از گاهی آهسته
 
تقریباً در دنیای تناسب اندام همه موافق هستند که تمرینات اینتروال پرشدت (HIIT) بهترین فرم برای چربی‌سوزی هستند اما تمرینات با شدت کم و طولانی هم جایگاه خودشان را دارند. تمرین با شدت‌های کمتر نیز باعث افزایش ظرفیت هوازی می‌شود، اما باید آن را برای زمان‌های طولانی‌تری اجرا کنید تا به نتایجی مشابه HIIT برسید. دویدن با سرعتی آهسته و یکنواخت به ریکاوری شدن بین هوازی‌های شدید (HIIT) یا تمرینات سنگین وزنه کمک می‌کند.


10-20-8

مثل تمرینات اینتروال با وزنه، روش tabata می‌گوید 8 بخش 20 ثانیه‌ای از تمرین با استراحت‌های 10 ثانیه‌ای بین آنها روش خوبی است. با پیروی از این روش برای تمرین وزنه می‌توانید توان عضلات را افزایش دهید و چربی بیشتری حین و بعد از تمرین بسوزانید.

نرخ کالری‌سوزی

با نگاهی به آمار زیر می‌توانید به خوبی از میزان کالری‌سوزی تمرین هوازی مورد علاقه خود مطلع شوید. مبنای کار 30 دقیقه فعالیت است که یک فرد 90 کیلویی انجام می‌دهد بنابراین اعداد برای هر کسی مقداری متفاوت است. مبنای این اطلاعات ACSM (کالج آمریکایی پزشکی ورزشی) است. 1ـ تردمیل به صورت دویدن. 559 کالری
2ـ الیپتیکال با سرعت 6 دقیقه یک مایل (6/1 کیلومتر) ـ 477 کالری
3ـ تردمیل به صورت پیاده‌روی با شیب 10 درصد ـ 457 کالری
4ـ دستگاه پله (Stepmill) با شدت متوسط ـ 430 کالری 5ـ دستگاه پارویی با شدت متوسط ـ 334 کالری
6ـ دوچرخه ثابت با شدت متوسط ـ 334 کالری
7ـ بوکس ـ ضربه‌زدن به کیسه بوکس با شدت متوسط ـ 286 کالری
 
طرح شروع HIIT

شاید نتوانید به مدت 60 ثانیه با 100 درصد از حداکثر پتانسیل بدنی خود بدوید اما می‌توانید به مدت 10 الی 20 ثانیه این کار را انجام دهید و اگر چندین بار این دوهای سرعت تکرار شود جلسه تمرین پرشدت برای چربی‌سوزی است. این ایده اصلی تمرینات اینتروال پرشدت است.
با ترکیب دوهای سرعت کوتاه و فعالیت سبک به عنوان ریکاوری بین آنها، می‌توانید چربی‌سوزی را به حداکثر برسانید و عضلات را حفظ کنید و در عین حال زمان تمرین را محدود نمائید.
تحقیقات جدید هم نشان داده‌اند که این نوع تمرینات هوازی باعث افزایش متابولیسم برای مدت طولانی‌تری بعد از تمرین می‌شود یعنی در طول روز کالری بیشتری می‌سوزانید. اگر در حال حاضر از روش HIIT استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با این طرح ساده شروع کنید و هفته‌ای 2 الی 3 جلسه آن را تکرار کنید. ـ 2 دقیقه ـ گرم‌کردن تدریجی
ـ 10 ثانیه دوی سرعت
ـ 50 ثانیه دویدن آهسته
ـ 2 دقیقه سرد کردن تدریجی
بخش میانی تمرین که تناوب بین 10 ثانیه سرعتی و 50 ثانیه آهسته است باید 12 الی 15 بار تکرار شود. هر هفته هم می‌توانید ثانیه‌های دوی سرعت را اندکی افزایش دهید و در عوض از زمان ریکاوری (50 ثانیه) کم کنید.



:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


تبلیغات دستگاه‌های لرزاننده‌ای كه برای تناسب اندام استفاده می‌شود، چقدر واقعی است؟
با شروع سفر انسان به فضا در قرن بیستم، دانشمندان متوجه شدند تراكم استخوان فضانوردان در فضا به‌طور واضحی كمتر می‌شود. درمان با لرزش روشی بود كه برای بازگرداندن تراكم استخوان آنها در راه بازگشت به زمین به‌كار گرفته شد. از این‌جا بود كه محققان به فكر افتادند از این روش برای درمان پوكی استخوان سالمندان استفاده كنند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داد كه ارتعاش می‌تواند با ایجاد یك كشش رفلكسی در عضله انقباض مداومی ایجاد كند. متخصصان شوروی سابق، از این اصل برای بالا بردن قدرت عضلات در ورزشكاران استفاده كردند تا این‌كه در 1970 دانشمندان روسی دریافتند كه این ارتعاش می‌تواند قدرت و انعطاف‌پذیری عضله را زیاد كرده و زمان بهبود درد پس از نرمش را كم كند.

سپس محققان غربی وارد گود شدند و از این وسیله برای ورزش، بازتوانی و كاهش درد استفاده كردند. این قصه ادامه یافت تا امروز كه انواع مختلفی از دستگاه‌های لرزاننده ساخته شده كه عمدتاً برای تناسب اندام و تقویت عضلات به‌كار می‌رود و تبلیغاتشان را در خیلی جاها می‌توان دید. اما آیا این وسایل واقعاً تأثیری در تناسب اندام دارند؟

امروزه استفاده از دستگاه برای لاغر شدن، رواج بیشتری در جامعه پیدا كرده. ورزشگاه‌ها هم برای جلب نظر مردم سعی می‌كنند روز به روز در تهیه وسایل جدید با هم رقابت كنند. شما طرفدار كدام‌یك از دستگاه‌های تناسب اندام هستید؟ تردمیل؟ دوچرخه؟ یا این‌كه ترجیح می‌دهید از دستگاه لرزاننده استفاده كنید كه جدیدترین مدل آن به‌تازگی شهرت زیادی در كشورهای غربی برهم زده است؟!

متأسفانه در عمل، هیچ معیار صحیحی برای استفاده از این وسایل و كاربرد آن برای افراد مختلف وجود ندارد و اگر هم دارد، در مراكز ورزشی اجرا نمی‌شود. اگرچه مربیان در سالن‌های ورزشی حضور داشته و در مورد تعداد حركات و كاربرد آن برای تناسب اندام راهنمایی لازم را ارائه می‌دهند اما معمولاً كارشناسی وجود ندارد كه با توجه به وضعیت جسمی و سوابق بیماری‌های شما، در انتخاب دستگاه مناسب و بی‌خطر برای سلامت‌تان، شما را راهنمایی كند.

در نهایت این خود شما هستید كه باید انتخاب كنید برای لاغر شدن از كدام وسیله استفاده كنید. پس بهتر است درباره جدیدترین دستگاه لرزاننده كه موجب شگفتی خیلی از كاربران شده است، چیزهایی بدانید.

دستگاه جدید چه می‌كند؟
فكر می‌كنید چه احساسی به شما دست بدهد وقتی بدنتان مانند ژله و با سرعت 20 تا 50 بار در ثانیه در سه جهت بلرزد؟ احساس خوشایندی نخواهد بود، اما اگر بدانید كه با این لرزش به زیبایی و تناسب اندامی- كه مدتهاست برای رسیدن به آن زحمت می‌كشید- دست خواهید یافت، احتمالاً نظرتان عوض می‌شود.

این دستگاه با استفاده از لرزش، عضلات را سفت كرده و حتی طرفدارانش معتقدند كه برای افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت بدن، بالا بردن عملكرد ریه و پاها، كاهش درد و فشار اضافی عضلات هم كاربرد دارد. حتی آنها ادعا می‌كنند كه این دستگاه می‌تواند عضله بسازد و پوكی استخوان را درمان كند.

با این حال عده‌ای از محققان از خطرات احتمالی این دستگاه- از كمردرد گرفته تا تخریب غضروف‌ها- خبر می‌دهند و حتی معتقدند لرزش‌های شدید می‌تواند به مغز هم آسیب برساند. این گروه از محققان می‌گویند علم هنوز آن‌قدر در این‌باره بررسی نكرده كه در مورد عواقب درازمدت استفاده از این دستگاه نظر بدهد.

البته سازمان فضایی آمریكا، ناسا، استفاده از دستگاه لرزاننده را به عنوان ابزاری برای كاستن از اتروفی ماهیچه و از بین رفتن سلول‌های استخوانی در سفرهای طولانی فضانوردان در حالت بی‌وزنی، مورد بررسی قرار داده و متوجه شده كه استفاده از صفحه لرزان می‌تواند فعالیت ماهیچه‌ها را زیاد كند اما این‌كه آیا می‌تواند باعث افزایش سرعت دویدن یا پرش بلندتری در كاربران شود، هنوز مشخص نیست.
هیچ شهرتی بی‌دلیل نیست!
نكته‌ای كه این وسیله را برای كاربران خود جذاب كرده این است كه با تعداد جلسات تمرین كمتر و طی دوره كوتاه‌تری می‌توانند به هدف خود یعنی تناسب اندام برسند. این مسئله باعث شده استفاده از این دستگاه، به‌خصوص برای افراد پرمشغله و مادران بچه‌های كوچك و هركس دیگری كه وقت كمی برای ورزش دارد، بسیار وسوسه‌انگیز باشد. یكی از جدیدترین مدل‌های این دستگاه كه 20تا 50 بار در ثانیه و در سه جهت لرزش ایجاد می‌كند، نیروی جاذبه‌ای كه بر بدن وارد می‌شود را زیاد می‌كند.

این دستگاه مانند ورزش‌های هوازی (ائروبیك) عمل نمی‌كند بلكه سیستم آن بیشتر مانند یك وزنه‌برداری بدون وزنه است. در حال تمرین به نظر نمی‌آید كه چه‌قدر این ورزش سخت است، اما وقتی كه شرشر عرق سرازیر شده، یا وقتی لرزش متوقف می‌شود تازه متوجه می‌شوی كه پاها و تنه چه فشاری را متحمل شده‌اند!

طراحی مشتری‌پسند!
سازندگان این دستگاه، علاوه بر مدل‌هایی كه در سالن‌های ورزشی به‌كار می‌رود، مدل‌هایی را هم برای استفاده در منزل طراحی كرده‌اند. البته با قیمت بالای آن (از 3 هزار تا 10500 دلار) هركسی از پس تهیه‌اش برنمی‌آید، مگر این‌كه گنج پیدا كرده باشد!

نكته دیگر این است كه كسانی كه از سرو صدا خوششان نمی‌آید بهتر است برای خریدن این دستگاه عجله نكنند چون موتور این دستگاه صدای همهمه خفیفی ایجاد می‌كند كه ممكن است به تناسب اندامش هم نیارزد، ضمن این‌كه كلی پول باید در گوشه خانه بخوابد.

جالب این‌جاست كه مربیان تناسب اندام هم طرفدار این دستگاه‌ها هستند. احتمالاً چون زودتر می‌توانند از شر شاگردان تنبل خود خلاص شوند (و پول بیشتری هم گیرشان می‌آید!) اما بعضی از این شاگردان تنبل خیلی هم از این دستگاه راضی نیستند چون نمی‌توانند به‌طور همزمان با ورزش، برنامه‌های تلویزیون را هم ببینند! در ضمن تردید بعضی افراد هم ریشه در خاطره كمربند‌های لرزاننده 50 سال پیش دارد.

فروشندگان ادعا می‌كنند!
بعضی از فروشندگان این دستگاه ادعا می‌كنند كه این وسیله می‌تواند علاوه بر افزایش قدرت بدنی و بهبود خواب، باعث از بین رفتن دردهای افراد شده و مشكل بی‌اختیاری ادرار آنها را هم حل كند. البته محققان معتقدند نباید تمام ادعاهای فروشندگان را به‌راحتی باور كرد. چون بیشتر این تبلیغات، تنها بازارگرمی بوده و الزاماً حقیقت ندارد.

این محققان بر این باورند كه لرزش‌های شدید و پر نوسان در درازمدت می‌تواند با فرستادن امواج لرزش به تمام بدن به آن آسیب برساند. حتی سازندگان این دستگاه هم توصیه می‌كنند كه روزانه حداكثر ۳۰ دقیقه از این دستگاه استفاده شود چون استفاده بیش از حد، برخلاف استاندارد صنعتی تعیین شده در مورد ایمنی لرزه‌ها در محل كار است.

به اعتقاد كلینتون روبین، استاد مهندسی زیست پزشكی (بیومدیكال) در دانشگاه ایالتی نیویورك دستگاه‌های لرزاننده دیگری كه در بازار هستند و تأیید اداره غذا و دارو (FDA) آمریكا را گرفته‌اند لرزش‌های بسیار خفیف‌تری ایجاد می‌كنند.

اما میزان لرزش دستگاه‌های جدید (20 تا 50 بار در ثانیه)، در حدی است كه می‌تواند باعث كمردرد، آسیب به غضروف‌ها، تاری دید، كاهش قدرت شنوایی و حتی آسیب مغزی شود. او به عنوان یك دانشمند نگران آن است كه مردم برپایه معرفی نادرست و غیرعلمی یك دستگاه از آن استفاده كنند بی‌آن‌كه از خطرات احتمالی این كار آگاه باشند.

به هر حال، اگر با همه این توضیحات هنوز تكلیف را نفهمیده‌اید، باید گفت فقط خود شما می‌توانید مراقب سلامت‌تان باشید! فراموش نكنید حتی در دسترس‌ترین دارو- مانند آسپرین- هم برای همه مناسب نیست



:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بستنی شکم می آورد؟
آیا می‌دانستید نیوزلندی‌ها بستنی‌خورترین مردم دنیا هستند؟

 

 

سرانه مصرف بستنی در این کشور سالانه 22 تا 23 لیتر به ازای هر نفر است. ایالات متحده، استرالیا و فنلاند هم به ترتیب با سرانه مصرف 3/18، 18 و 14 لیتر بستنی در سال، از پرمصرف‌ترین‌های این خوراکی خوشمزه در جهان محسوب می‌شوند...

 جالب است بدانید ایتالیا که خیلی‌ها آن را مهد بستنی می‌دانند، رتبه هفتم از فهرست بستنی‌خورترین کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. نکته جالب دیگر درباره بستنی این است که با توجه به میزان فروش این محصول، تولیدکنندگان آن به این نتیجه رسیده‌اند که بستنی‌های شکلاتی و کاکائویی طرفداران بیشتری در سراسر دنیا دارند. آنها شیرینی بیشتر بستنی‌های شکلاتی را عامل محبوبیت آن در بین مردم می‌دانند. گفت‌وگوی ما را هم با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره خوبی‌ها و بدی‌های بستنی بخوانید.


سلامت: آیا اینکه می‌گویند مصرف بستنی می‌تواند باعث چاقی شکمی شود، درست است؟

الگوی اضافه‌وزن، چاقی و تجمع چربی در بدن با توجه به وجود هورمون‌های جنسی مختلف در بین خانم‌ها و آقایان تفاوت دارد. معمولا چاقی خانم‌ها بیشتر در ناحیه باسن و ران و چاقی آقایان بیشتر در ناحیه شکم اتفاق می‌افتد. البته پس از رسیدن خانم‌ها به سن یائسگی و از بین رفتن اثر هورمون‌های جنسی، چاقی آنها هم مانند آقایان به چاقی شکمی تبدیل می‌شود.

چاقی شکمی بسیار خطرناک‌تر از انواع دیگر چاقی است چون چربی‌هایی که در ناحیه شکم تجمع پیدا می‌کنند، در معرض تبادل با چربی‌های خون قرار می‌گیرند و می‌توانند مشکلات متابولیک فراوانی برای فرد به وجود بیاورند. به همین دلیل و با توجه به اینکه مصرف زیاد بستنی می‌تواند تراکم کالری و ایجاد چربی شکمی را در آقایان بالا ببرد، می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک هم باشد.

سلامت: چرا برخی افراد به صورت افراطی عادت به خوردن بستنی دارند؟

شرایط تطابق حس چشایی هم مانند شرایط تطابق با محیط، از ویژگی‌هایی است که معمولا برای انسان‌ها به وجود می‌آید. یعنی اگر برای مدتی در مکان شلوغی قرار بگیریم، ممکن است ابتدا از شنیدن صداهای زیاد کمی آزار ببینیم اما پس از مدتی به آن سر و صداها عادت می‌کنیم و عکس‌العملی در برابر آنها نشان نمی‌دهیم. 

در مورد حس چشایی هم همین مساله صادق است. اگر فردی برای مدتی به خوردن غذاهای شور، چرب یا شیرین روی بیاورد، حس چشایی او پس از مدتی به این خوراکی‌ها عادت می‌کند و ممکن است به مصرف بی‌رویه آنها اعتیاد پیدا کند. این اعتیاد غذایی و تحریک ذائقه می‌تواند با توجه به بالا بودن مقدار شکر، چربی یا کاکائو در مورد بستنی هم اتفاق بیفتد. از طرف دیگر، امکان به وجود آمدن این عادت‌ها در مصرف فست‌فودها یا نوشیدنی‌های کولادار هم وجود دارد.

سلامت: عادت به مصرف زیاد بستنی چه مشکلاتی برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورد؟

مصرف نامتعادل تمام خوراکی‌های شور، شیرین و چرب عوارض بسیاری به دنبال دارد. معمولا بستنی از خوراکی‌هایی است که نسبت به شیر تراکم کالری بالاتری دارد. یعنی اگر یک لیوان شیر حدود 220 کیلوکالری انرژی دارد، انرژی همین مقدار بستنی در وزن مشابه می‌تواند حدود 400 تا 500 کیلوکالری باشد. بستنی‌های چرب‌تر، پرخامه‌تر یا سرشار از کاکائو هم انرژی بیشتری به بدن می‌رسانند.

به عبارت ساده‌تر، اگر یک عدد بستنی بخورید، همان حجم کم بستنی، کالری بسیار بالایی به بدنتان می‌رساند. بد نیست بدانید با مصرف یک عدد بستنی، حدود یک‌چهارم از کالری مورد نیاز بدن تامین می‌شود بنابراین با مصرف سایر وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی می‌توان به راحتی حدس زد فردی که بستنی زیادی در برنامه غذایی خود می‌گنجاند، حتما در آینده‌ای نه چندان دور دچار اضافه‌وزن، چاقی و عوارض ناشی از آن خواهدشد. دریافت بالای شکر هم می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود. از طرف دیگر مصرف بیش از اندازه بستنی که خوراکی سردی است، برای فرد مصرف‌کننده مشكلات گوارشی ایجاد می‌کند.

سلامت: لطفا کمی هم در مورد فواید بستنی (البته اگر به اندازه مصرف شود)، برایمان بگویید.

از آنجا که تغذیه دانش تعادل است، همان‌طور که اشاره کردید، اگر بستنی متعادل و مناسب مصرف ‌شود، نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند فوایدی هم برای بدن داشته باشد. از دیدگاه تنوع غذایی، بستنی سالم و تازه می‌تواند یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مفید در رژیم غذایی تمام افراد برای تغییر ذائقه و حتی حس ایجاد فرح‌بخشی باشد. از دیدگاه تغذیه، بستنی سالم به انواعی از بستنی گفته می‌شود که ماده اولیه آن تازه و سالم باشد، خیلی پرچرب و شیرین نباشد، خامه زیادی در آن نباشد یا حجم کاکائوی موجود در آن از حد طبیعی بیشتر نشود.

سلامت: آیا درست است که می‌گویند مصرف بستنی هم مانند مصرف سایر فرآورده‌های لبنی از ابتلا به پوکی‌استخوان پیشگیری می‌کند؟

بستنی یکی از جانشین‌های گروه لبنیات است، اما تمام خوراکی‌هایی که در گروه لبنیات قرار می‌گیرند، از نظر ارزش غذایی و مقدار کلسیم، با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. به عبارت ساده‌تر، چون بستنی از شیرهای پرچرب تهیه می‌شود و چربی لبنیات یک مانع بسیار مهم در جذب کلسیم و سایر عناصر دوظرفیتی است، مقدار کلسیم قابل?جذب از بستنی به‌هیچ‌وجه با یک لیوان شیر تازه و کم‌چرب قابل مقایسه نیست، بنابراین نمی‌توان مصرف بستنی را چندان برای پیشگیری از ابتلا به پوکی‌استخوان مناسب دانست.



:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

www.parsnaz.ir -  طرز درست کردن تست فرانسوی

مواد لازم برای ۴ نفر :

نان تست : ۲ برش

تخم مرغ : ۲عدد

سفیده تخم مرغ : ۲عدد

شیر کم چرب : نصف پیمانه

شکر : ۲ قاشق غذاخوری

وانیل : کمی

پودر دارچین : یک چهارم قاشق مرباخوری

پودر قند : به میزان کافی

طرز تهیه :

فر را روی ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

قالب ۲۰۲۰ سانتی متر را کمی چرب کنید.

نان تست را کمی برشته و به طول و عرض حدود ۲-۱ سانتی متر برش بزنید و در قالب قرار دهید.
تخم مرغ و سفیده را با چنگال بزنید. شیر، شکر، وانیل و دارچین را به مواد اضافه و باهم مخلوط کنید و روی نان بریزید.

نان را با استفاده از چنگال به پایین فشار دهید تا کاملا به مواد آغشته شود. به مدت ۱۵دقیقه در فر قرار دهید تا پف کند. قبل از سروکردن، کمی روی آن پودر قند بپاشید.

ارزش غذایی هر وعده :

کالری : ۱۳۴٫۵

چربی : ۲٫۸ گرم

سدیم : ۱۶۲٫۷ میلی گرم

کربوهیدرات : ۱۷٫۷ گرم

قند : ۱۲ گرم

فیبر : یک گرم

پروتئین : ۹ گرم
  •  



:: بازدید از این مطلب : 548
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تغذیه یکی از مهمترین عوامل ابتلا به انواع بیماری ها از جمله حمله قلبی است. این 7 غذا در لیست سیاه حملات قلبی قرار دارند.

ghaza 1

پیش غذاهای رستورانی

اگر پیش غذا فقط سوپ یا سالاد باشد حمله قلبی در کار نخواهد بود، اما اگر پنیر چرب، سیب زمینی سرخ شده یا چیپس را به عنوان پیش غذا مصرف می کنید باید بدانید که یک ظرف کوچک چیپس و پنیر حدود 1200 کالری انرژی، 81 گرم چربی و1500 میلی گرم نمک دارد.

ghaza 2

استیک کبابی

1300 کالری انرژی، 220 میلی گرم نمک و 80 گرم چربی که دو سوم انرژی آن را تشکیل می دهد، ارمغان این غذای لذیذ برای قلب شماست.

ghaza 3

غذاهای چینی

البته غذاهای چینی در واقع بد نیستند اما خوردن غذاهای سرخ کردنی و چربی که به عنوان غذای چینی به فروش می رسد، آسان ترین راه برای حمله قلبی است.

ghaza 4

مرغ سوخاری

هر ران سوخاری 320 کالری انرژی و 25 گرم چربی دارد.اگر این واقعیت را که شما میل دارید 4 یا 5 عدد از این ران ها میل کنید را با موضوع سرخ شدن آن ها در روغن مانده در نظر بگیریم، میبینیم که چند قدم به حمله قلبی نزدیک تر می شویم.

ghaza 5

غذاهای آماده یخ زده

درست کردن این غذاها در خانه با خوردن آنها در رستوران فرقی نداشته و به همان میزان ناسالم است.

ghaza 6

برگرها

یک ساندویچ برگرشامل 1400 کالری انرژی، 100 گرم چربی، 3000 میلی گرم نمک و 210 میلی گرم کلسترول است.خودتان قضاوت کنید!

ghaza 7

جعبه غذای کودکان

اگرچه مقدار کم از این غذاها میزان خطر را کاهش می دهد اما در واقع شامل همان غذاهای ناسالم مثل برگرها هستند.



:: بازدید از این مطلب : 1066
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

126220j6cms-resize-2-jpg.jpg (340×479)
 
معمولاً تمام خانم ها دوست دارند که جوان بمانند ، پوست و متابولیسم بدن شان فرسوده نشود . تمام این شرایط تنها در صورتی فراهم می شود که تغذیه صحیحی داشته باشید .
با خوردن میوه‌ها، ناخواسته آنتی‌اکسیدان‌هایی را وارد بدنمان می‌کنیم که بهتر از هر دارویی می‌توانند ما را در برابر ابتلا به بیماری‌های مزمن محافظت کنند. در مورد سبزی‌ها هم همین‌طور است. سبزی‌هایی مثل کلم، بلال، کلم بروکلی و فلفل و خیلی از سبزی‌های دیگر خواصی دارند که ما از آنها غافل هستیم . خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم با گذاشتن ظرفی پر از سالاد چه قدر مواد مفید وارد بدنمان کردیم.
http://www.faupload.com/upload/90/Mordad/6-10/oa40wrjmpukhkr9y5al4.gif
1. یونجه :
اگر چه گنجاندن یونجه در رژیم غذایی برای عده‌ای بی‌معنی و سخت است اما خوب است بدانیم که یونجه سرشار از ویتامین‌های A,C,E,K و همچنین دارای آمیلاز كه آنزیم مخصوص هضم مواد نشاسته‌ای است می‌باشد. آنزیم‌های بسیاری در یونجه یافت می‌شود بعنوان مثال می‌توان از امولسین ، ‌اینورتاز ، و پكتیاز نام برد. یونجه دارای حدود 20%‌پروتئین می‌باشد پروتئین‌های موجود در یونجه عبارتند از :‌ لیزین ، ‌آرژنین ، هیستیدین ، آدنین ، فنیل آلانین ، ‌آسپاراژین و سیستین . یونجه دارای اسید فسفریك نیز هست . یونجه همچنین دارای منیزیم ، آهن و مقدر جزئی آرسنیك و سیلیس است.
 
2. کلم پیچ :
کلم‌ها مخصوصاً کلم پیچ سرشار از ویتامین C ، ویتامین A و اسید فولیک است و دارای عناصری مثل گوگرد ، فسفر و کلسیم است. فولات موجود در کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است. از این رو افرادی که یک بار دچار سکته شده‌اند خیلی خوب است مرتب کلم مصرف کنند .
از مهم ترین خواص این خانواده می‌توان به تأثیر آنها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. كلم پیچ به كاهش فشار خون كمك كند. محققان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند كه این دو نوع سبزی حاوی مقادیر زیادی از نوعی ماده شیمیایی موسوم به اسید گلوتامیك هستند . به گفته محققان ، اسید گلوتامیك یكی از شناخته شده ترین انواع اسید آمینه است و تقریباً یك چهارم از پروتئین‌های گیاهی و نزدیك به یك پنجم از پروتئین‌های حیوانی را تشكیل می‌دهد.
 
3. چغندر :
چغندر به دلیل دار بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای درد مفاصل و نقرس مفید است. فسفر ، کلسیم ، گوگرد ، ید ، آهن و مس است و همچنین عناصر بسیار کمیابی مثل روبیدیوم و کاسیوم در آن وجود دارد. کربوهیدرات، کمی پروتئین و ویتامین‌هایی چون B1 و B2، نیاسین، B6، B12 و C در آن موجود است. شیره ی چغندر سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. چغندر به جذب غذا کمک کرده و آنتی‌اکسیدهای موجود در آن به حفظ سلامت عمومی بدن و سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند.
 
4. فلفل دلمه‌ای  :
تحقیقات نشان داده که ویتامین C و بتاكاروتن فراوان موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌‌ها جلوگیری كند، زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی اكسیدان‌های قوی هستند. جالب است بدانید که هر قدر این فلفل‌ها رنگی‌‌تر (زرد و قرمز) باشند، بتاكاروتن بیشتری دارند.
تحقیقات نشان داده است که کپساسین به عنوان فعال ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود. این ماده همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی که سلول‌های شما را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و ضدباکتریایی نیز دارد . اسید فولیک (فولات) که یکی از ویتامین‌های گروه B است، باعث كاهش ماده‌ای به نام هموسیستئین در خون می‌‌شود. هموسیستئین در صورت افزایش بیش از حد می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و افزایش احتمال سكته قلبی ‌شود. فیبر موجود در این سبزی می‌‌تواند كلسترول خون را كه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته است، كاهش دهد.
 
5. ذرت‌ :
ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است. كلسترول خون را پائین می‌آورد و برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است. تحقیقات علمی در مورد خواص درمانی ذرت نشان می‌دهد این دانه گیاهی دارای مواد شیمیایی معروف به مهاركننده‌های پرونتاز است و رژیم غذایی ذرت شیرین نظیر سایر دانه‌ها مانند برنج و حبوبات در كاهش نرخ مرگ و میر در اثر سرطان كولون، سرطان پستان و سرطان پروستات بسیار مؤثر است.



:: بازدید از این مطلب : 519
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آیا هیچ وقت آدم های شاد و موفقی را كه به رویاهایشان رسیده اند، دیده اید؟ تا حالا دلتان خواسته از آنها بپرسید نظرشان درباره خودشان چیست و اصلا دنیا را چطوری می بینند؟
سال هاست كه درخصوص افراد استثنایی كه در تجارت، ورزش و دیگر رشته ها موفقند، تحقیق می شود. در این سال ها بعضی باورهای مهم و اساسی درباره این انسان های موفق سالم و شاد به اثبات رسیده است. اگر شما هم دوست دارید شادتر باشید و زندگی در كنترل خودتان باشد، بهتر است با ما همراه شوید و چند هفته ای را با این 5 باور مهم طی كنید. باورهای ما پنجره ای هستند كه ما از آن به دنیا نگاه می كنیم. آنها تمام زمینه های زندگی مان را شكل می دهند. اگر تصمیم بگیرید با نظر مثبت به زندگی نگاه كنید، دیدگاه شما خوش بینانه و قدرتمند می شود و خیلی زود از این طرز برخورد با دنیای اطرافتان بهره می برید.

http://www.faupload.com/upload/90/Mordad/6-10/oa40wrjmpukhkr9y5al4.gif


 خودتان بهتر از هر كسی خودتان را می شناسید :
http://www.faupload.com/upload/90/Mehr/26-30/351356965401e8b340afb-jpg.jpg
مردی یك شب كلید خانه اش را گم كرده بود و نمی توانست وارد خانه شود. او بیرون منزل در نور چراغ كوچه دنبال كلیدش می گشت. كمی بعد همسایه اش او را دید و به كمك او آمد تا با هم كلید را پیدا كنند. اما بی فایده بود. پس از كلی جستجو همسایه از او پرسید: اگر تو كلید را در منزل گم كرده ای، چرا در خیابان دنبال آن می گردی؟ مرد پاسخ داد: چون در خیابان نور بیشتر است! حالا تصور كنید شما جهت و معنای زندگی را گم كرده اید. اگر از مردم بپرسید اهداف شما در زندگی چه باید باشد، درست مثل این است كه در خیابان دنبال كلیدی بگردید كه در خانه جا گذاشته اید. هیچ كس به شما نمی تواند بگوید چطور به زندگی تان معنا ببخشید. روش دیگران به درد شما نمی خورد. شما باید درون خودتان را جستجو كنید. حتی اگر یك عمر برای یافتن پاسخ های خود جای دیگری را جستجو كرده اید، به محض این كه به درون خودتان رجوع كنید، می بینید كه پاسخ سوال های زندگی برای شما روشن می شود.
 
 اگر گام به گام پیش بروید، به هر چه بخواهید می رسید :
حقیقت این است كه هر نوع مهارتی را می توان یاد گرفت، هر مشكلی را می شود حل كرد و هر كاری را می توان به نتیجه رساند، فقط اگر مرحله به مرحله پیش بروید و كارهای بزرگ را به قسمت های كوچك تر تقسیم كنید. وقتی یك كار بزرگ را به چند مرحله كوچك تر تقسیم كنید، انجام آن آسان تر می شود و دیگر به نظرتان سنگین نیست. ما ناخودآگاه در بسیاری موارد این كار را انجام می دهیم. مثلا وقتی قرار است یك شماره تلفن را به خاطر بسپاریم، اعداد آن را 3 تا 3 تا یا 2 تا 2 تا حفظ می كنیم. نكته مهم آن است كه اگر می خواهید دیوار بین خود و رویاهای زندگی تان را بردارید، بهترین كار آن است كه آجر به آجر پیش بروید تا به هدفتان برسید.
 
 اگر روش شما جوابگو نیست، آن را عوض كنید :
دكتر اسپنسر جانسون، نویسنده كتاب چه كسی پنیر من را برداشت، فرق بین آدم ها و موش ها را این طور توصیف می كند. وقتی یك موش حس می كند تلاش هایش به نتیجه نمی رسد، روش خود را عوض می كند، اما وقتی آدم ها حس می كنند كاری كه انجام می دهند به نتیجه نمی رسد، عصبانی و خسته می شوند و دوست ندارند روش خود را عوض كنند. حتی گاهی اگر كسی راهكار تازه ای را به آنها نشان دهد، حالت دفاعی به خود می گیرند و می گویند: "من همیشه این كار را همین طور انجام داده ام. "یا" من آدمی این مدلی هستم." در اصل این آدم ها از پذیرفتن راهكار تازه و انجام آن می ترسند و حس می كنند ترسشان به این معناست كه دیگر روش ها اشتباه است. همیشه آنچه به نظر ما طبیعی و صحیح به نظر می رسد، در اصل محصول باورهایتان است و به ندرت نشان دهنده همه احتمالات و امكانات پیش رویمان یا تخمین صحیحی از توانایی هایمان است. اگر واقعا می خواهید در زندگی خود نتایج متفاوتی به دست بیاورید باید از حصاری كه به منظور راحتی دور خود كشیده اید، پا را فراتر بگذارید و راهكارهای متفاوتی را امتحان كنید.
 
 شكست هرگز وجود ندارد :
تنها شكستی كه در زندگی وجود دارد، این است كه دست از یادگیری بردارید. جز این مورد هر نتیجه ای كه پیش رویتان می آید، بازتابی است كه به شما می گوید آیا راهكار انتخابی شما را به هدف نزدیك تر كرده یا دورتر. آدم هایی كه به اهدافشان می رسند، یك خصوصیت مشترك دارند، آنها از شكست و اشتباه نمی ترسند، چون می دانند هر اشتباه یا شكست فرصتی است برای یادگیری كه باید از آن استفاده كرد شكست، لازمه یاد گرفتن است.
 
 شما همین حالا در حال شكل دادن آینده تان هستید :
تفاوت بارزی كه میان افراد موفق و ناموفق وجود دارد، این است كه افراد موفق در حال زندگی می كنند اما افراد ناموفق در گذشته سیر می كنند. اگر دائم به گذشته بچسبید، تمام زیبایی ها و فرصت هایی را كه زندگی در حال حاضر به شما ارزانی كرده از دست می دهید. اگر هم در حال زندگی كنید بسرعت می توانید فرصت های رسیدن به اهدافتان را صید كنید. مهم نیست در گذشته چقدر تلاش كرده اید. هر لحظه از هر روز زندگی فرصت تازه ای است تا به خوشبختی و موفقیت نزدیك تر شوید. اگر بار دیگر ترس های قدیمی و باورهای محدودكننده مانع شادی و موفقیت شما شدند، آنها را در ذهن تان متوقف و در درون تان افكار مثبت و خوش بینانه را جایگزین افكار منفی كنید. قدرت باورهای مثبت آنقدر زیاد است كه می توانید به كمك آنها از تمام لحظات زندگی پلی برای موفقیت بسازید.



:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

چه کسانی نمی‌توانند خون اهدا کنند؟

7.jpg&Height=200&Width=200&Quality=High

اگر فردی اهدای خون را از سن ۱۷ سالگی شروع کند و تا سن ۷۶ سالگی، هر ۵۶ روز یک بار خون دهد، در کل ۴۸ گالون خون اهدا کرده و با این کار جان بیش از هزار نفر را نجات می دهد!

به گزارش سه نسل، خون یک قسمت حیاتی از بدن هر انسان است و متشکل از دو قسمت سلول‌های خونی و پلاسما می باشد.

چهار نوع فراورده از خون های اهدایی تولید می شود: گلبول های قرمز، پلاکت، پلاسما و کرایو(Cryoprecipitate).

کرایو یکی از فرآورده‌های خونی است که استفاده محدودتری نسبت به پلاسمای تازه منجمد (FFP) دارد.

در طی فرایند انتقال خون ، خون از فرد دهنده به طور مستقیم وارد جریان خون فرد گیرنده می شود.

 

چند نکته در مورد فراورده های خونی

* انواع فراورده های حاصل از خون، جان بسیاری از افراد نیازمند به آنها را نجات می دهد.

* گلبول های قرمز اهدایی باید ظرف ۴۲ روز مورد استفاده قرار گیرند.

* پلاکت های اهدایی باید ظرف ۵ روز مصرف شوند.

* پلاسما و کرایو به صورت فریز شده نگهداری شده و تا یک سال بعد قابلیت مصرف دارند.

* باید توجه داشت که مغز استخوان سالم می تواند مواد اهدا شده را دوباره بسازد و وارد چرخه بدن کند. گاهی این کار ظرف چند ساعت و گاهی ظرف چند هفته صورت می گیرد.

* اگر فردی اهدای خون را از سن ۱۷ سالگی شروع کند و تا سن ۷۶ سالگی، هر ۵۶ روز یک بار خون دهد، در کل ۴۸ گالون خون اهدا کرده و با این کار جان بیش از هزار نفر را نجات می دهد!

* با هر اهدای خون، جان ۳ نفر را می توان نجات داد.

قبل از اهدای خون چه باید کرد؟

 

در کشورهای در حال توسعه که منابع خونی محدود است، به دست آوردن خون سالم برای انتقال به بیماران نیازمند بسیار دشوار است.

 

وقتی که شما می خواهید خون خود را اهدا کنید، باید به یک سری از سوالات پاسخ دهید و یکسری تست ها را انجام دهید که شامل موارد زیر است:

 

- سابقه پزشکی :

افرادی که در مرکز انتقال خون کار می کنند، از شما یک سری اطلاعات شخصی درباره سلامت شما، نحوه زندگی و بیماری هایی که تا کنون در معرض آنها بوده اید و به آنها مبتلا شده اید را می پرسند و عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های مختلف را در شما بررسی می کنند.

 

- معاینه جسمی :

مرکز انتقال خون، شما را مورد معاینه بدنی قرار داده و یک سری علائم حیاتی مانند فشار خون، دمای بدن و سطح هموگلوبین خون شما را بررسی می کند.

 

- آزمون غربالگری:

تمام افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند، باید آزمون غربالگری را دهند که متشکل از ۱۴ آزمون برای بررسی بیماری های احتمالی مانند هپاتیت B و هپاتیت C و ویروس ایدز(HIV) و سیفلیس می باشد. اگر هر نوع از بیماری های نام برده شده در شما تشخیص داده شود، سازمان انتقال خون، از خون شما استفاده نمی کند.

 

چه کسانی به خون های اهدایی نیاز دارند

- افرادی که خون از دست داده اند، مانند افرادی که تصادف کرده اند و یا در اثر حادثه ای خونریزی داخلی دارند

- افرادی که تحت اعمال جراحی قرارمی گیرند

- برخی سرطان ها، بیماری سلول های داسی شکل و خیلی از انواع بیماری ها

 

بعد از اهدای خون چه باید کرد؟

هموگلوبین با تعداد کم مهم ترین دلیل کم خونی در افراد سالم و به خصوص در بانوان می باشد.

 

آهن عنصر مهم در ساخت هموگلوبین می باشد. افرادی که خون می دهند، میزان قابل توجهی از آهن خون خود را اهدا کرده و ممکن است دچار کم خونی شوند. اگر کم خونی فرد به دلیل کمبود آهن باشد می تواند فقر آهن خود را بوسیله منابع غذایی آن جبران کند.

 

در مراکز اهدای خون، میزان هموگلوبین افراد اهدا کننده چک می شود و باید بالاتر از دوازده و نیم گرم در دسی لیتر باشد.

 

میزان طبیعی هموگلوبین در افراد سالم به ترتیب زیر است :

زنان: ۱/۱۲ تا ۱/۱۵ گرم در دسی لیتر

مردان: ۸/۱۳ تا ۲/۱۷ گرم در دسی لیتر

اگر هموگلوبین شما در محدوده طبیعی قرار دارد، می توانید خون اهدا کنید.

 

چه مواردی به طور موقت اهدای خون به تعویق می افتد؟

در این موارد این افراد زمانی می توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند که مشکل کاملا برطرف شود یا زمانی از وقوع آن مشکل گذشته باشد.

 

افرادی که شرایط زیر را دارند، باید اهدای خون را به طور موقت عقب بیندازند :

- میزان کم سلول های خونی

- هموگلوبین با تعداد کم

- ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا

‌- افراد باردار در طول دوران بارداری و تا ۶ هفته بعد از به دنیا آمدن فرزند

- همه افرادی که در طی یک سال گذشته تاتو کرده اند، یا قسمتی از بدن خود را سوراخ کرده اند

- مسافرت اخیر به قسمت های خاصی از قاره آفریقا، قسمت های مرکزی و جنوبی قاره آمریکا، مکزیک یا جنوب شرق آسیا

‌- اگر شما بنابر شرایطی نباید به طور موقت خون اهدا کنید، می توانید پس از گذشت زمان خاصی، با مراجعه به مراکز انتقال خون از زمان دقیق امکان اهدای خون مجدد سوال کنید.

 

- افراد دیابتی : اگر فرد دیابتی بتواند با رعایت رژیم مناسب، بیماری اش را کنترل کند، ممکن است قادر به اهدای خون باشد. اگر بیماری فرد دیابتی تنها با انسولین قابل کنترل است، نمی تواند خون اهدا کند. اما این نکته را باید در نظر داشت که مرکز انتقال خون با توجه به شرایط بیمار تشخیص می دهد که می تواند اهداکننده باشد یا نه.

- بارداری و شیردهی: افرادی که بچه شیر می دهند، در طی شش ماه اول شیردهی، واجد شرایط لازم برای اهدای خون نمی باشند. افرادی هم که سقط جنین داشته اند، تا شش هفته بعد از سقط نمی توانند خون اهدا کنند.

- افرادی که به تازگی واکسن تزریق کرده اند:  برای مثال کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق می کنند تا دو روز نمی توانند خون اهدا کنند.

- تاتو یا سوراخ کردن بدن با سوزن: افرادی که تاتو کرده اند و یا کارهای سوراخ کردن بدن مثل طب سوزنی داشته اند، تا شش ماه بعد نمی توانند خون اهدا کنند، زیرا احتمال عفونت مخصوصا ابتلا به بیماری هپاتیت سی در آنها بالاست.

- افرادی که به دندانپزشکی مراجعه کرده اند: افرادی که برای کارهایی نظیر پر کردن و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کرده اند، باید تا روز بعد از درمان صبر کنند و خون ندهند. پس از انجام اعمال جراحی روی دندان مانند دندان کشیدن، عصب‌کشی و جراحی دندان نیز باید تا ۷۲ ساعت صبر کرد و خون نداد تا کاملا بهبود یافت.



:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

چطور از دندان درد خلاص شویم؟
دندان درد با وجود آنکه داروهای پیشرفته زیادی برای آسان کردن این درد تولید شده است به راحتی قابل تحمل نیست.

 

 

 

اما زمانی که برای اولین لحظات با درد دندان مواجه می شوید، معمولا درد شما را خیس عرق می کند.
دندان دردها انواع گوناگون دارند. شما مایع سرد یا گرمی می خورید و ناگهان از درد منقلب می‌شوید یا حتی شیرینی ها شما را برای لحظاتی دچار دندان درد می کنند. برخی از مردم هم به خاطر مشکلات سینوسشان دندان درد می گیرند و آن زمانی است که تنها دندان های بالای آنان درد می گیرد.

ساییده شدن دندان هم گاهی اوقات شما را به دندان درد می اندازد که در این صورت معمولا حساس شدن دندان برایتان مشکل ساز شده و باعث درد می شود.

برخی از انواع این دردها احتیاج به رسیدگی فوری دارند. دردهایی که شما را نیمه های شب از خواب بیدار می کنند و یا حتی کارایی روزانه شما را در طول روز به حد صفر می رسانند آن دسته از مشکلاتی هستند که باعث می‌شوند شما سریعا با دکترتان تماس بگیرید و تقاضای کمک کنید که معمولا ممکن است حتی به خاطر رسیدن چرک به عصب دندان رخ داده باشد.

اما قبل از آنکه شما بتوانید خود را به مطب دکترتان برسانید تا کمکی به شما بکند چه خواهید کرد؟
از شدت درد فریاد می زنید یا اینکه گریه می کنید و احساس می کنید روز بعدی برای زندگیتان وجود ندارد. آرام باشید، چند راه برای آرام کردن دردتان تا رسیدن به دکتر به شما پیشنهاد می کنیم:
- دو قرص ایپوبروفن با هم بخورید. در میان مسکن های قوی این دارو برای دندان مناسب تر است.
- از اسپری های بی حسی استفاده کنید. آنها می توانند برای مدتی روی اعصاب دندانتان تاثیر بگذارند تا بتوانید خود را به دکتر برسانید. آنها در داروخانه ها در دسترس شما هستند.
- کمپرس یخ بگذارید. روی گونه خود مقداری یخ که داخل یک کیسه است بگذارید، کمک‌تان می کند.
- نگه داشتن آب یخ در دهانتان ممکن است کمکتان کند اما اگر می بینید باعث درد بیشتر و حساس شدن دردتان می شود از آن صرفنظر کنید.
- سرتان را بالا نگه دارید. با اینکار از فشار وارده به دندانتان کاسته می شود.
- دهانتان را بشویید. گاهی اوقات گیر کردن عذا بین دندانهایتان می تواند به اندازه خرابی دندان دردناک واقع شود.
- به هیچ عنوان سرد، گرم و یا شیرینی ها را وارد دهانتان نکنید.
- با تکه ای از آدامس دندانتان را بپوشانید.
به شدت دوری کنید هیچ کمکی به شما نمی کنند:
- آسپرین را روی دندانتان نگذارید. اگر می خواهید حالتان بهتر شود آن را با آب بخورید. گذاشتن آن روی لثه می تواند آن را زخم کند که خوب شدن آن ۳ یا ۴ روز طول می کشد.
- اگر درد از بین رفت شما خوب نشده اید. تصور نکنید با قطع شدن درد مشکل از میان رفته است. آن را جدی بگیرید و سریعا به دکتر مراجعه کنید



:: بازدید از این مطلب : 723
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

مشخصات میوه گریپ فروت خوب چیست ؟ www.taknaz.ir

از ضخامت و کلفتی پوست گریپ فروت به آبدار بودن یا نبودن آن می توانید پی ببرید. برای تشخیص اینکه گریپ فروت ضخیم است یا نازک به انتهای آن یعنی قسمتی که به ساقه مربوط می شود توجه کنید. در این قسمت از گریپ فروت برآمدگی ایجاد شده است و اصولاً ناصاف و پر چین به نظر می رسد که پوست آن ضخیم است و هر چه پوست گریپ فروت ضخیم تر باشد پر آب تر است



:: بازدید از این مطلب : 703
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

مشکل در یادگیری

 

 

بهروز همه وقتش را به درس خواندن می گذراند. دوستانش بعد از مدرسه برای بازی فوتبال میرفتند اما او صاف به خانه برمی گشت و درس هایش را دوباره و دوباره می خواند. بااینکه اینقدر سخت تلاش می کرد اما نمی توانست چیزی را به خاطر بسپرد و نمره هایش همیشه در حد متوسط بودند. این درحالی بود که دوستش احسان، که به نظر می رسید هیچوقت درس نمی خواند، همیشه بهترین نمره ها را می گرفت. این به نظر عادلانه نبود.

 

چون دیگر از این وضعیت خسته شده بود، پدرش و معلمانش از روانشناس مدرسه برایش وقت گرفتند. روانشناس تشخیص داد که بهروز ناتوانی یادگیری دارد. بهروز بااینکه چون فهمیده بود موضوع از چه قرار است کمی خیالش راحت شده بود اما هنوز هم نگران بود. اصلاً از آن اصطلاح "ناتوانی" که بهش چسبانده بودند خوشش نمی آمد. نمی دانست که این مشکل چه بلایی سر آینده اش می آورد. آیا می توانست به دانشگاه برود و رشته مورد علاقه اش مهندسی را دنبال کند؟

 

● ناتوانی های یادگیری به چه مشکلاتی گفته می شود؟

 

آنهایی که تشخیص داده شده دچار مشکل ناتوانی یادگیری هستند، ممکن است درابتدا دچار ترس و واهمه شوند. اما ناتوانی یادگیری هیچ ارتباطی با هوش فرد ندارد-از این گذشته، افراد بسیار موفقی مثل والت دیزنی، الکساندر گراهام بل، وینستون چرچیل، همه دچار ناتوانی یادگیری بوده اند.

 

ناتوانی یادگیری مشکلاتی هستند که بر توانایی مغز در دریافت، پردازش، آنالیز و ذخیره اطلاعات تاثیر می گذارد. این مشکلات باعث می شود یک دانش آموز بسیار کندتر از فردی که این مشکل را ندارد، مطالب را یاد بگیرد. ناتوانی یادگیری انواع و اقسام مختلف دارد. اکثر دانش آموزانی که دچار این مشکل هستند، به بیش از یک نوع از آن مبتلا هستند. برخی از انواع خاص آن می تواند در توانایی فرد در تمرکز کردن نیز اخلال ایجاد کند و درنتیجه باعث پریشانی و سردرگمی فکر فرد شود. سایر انواع ناتوانی های یادگیری می تواند خواندن، نوشتن، تلفظ کردن، یا حل مسئله های ریاضی را برای فرد مشکل کند.

 

طریقی که مغز ما اطلاعات را پردازش می کند بسیار پیچیده است-پس جای تعحب نیست که چرا بعضی اوقات همه چیز درهم برهم می شود. عمل ساده نگاه کردن به یک تصویر را در نظر بگیرید: مغز ما نه تنها باید خطوط را به شکل تصویر درآورد، بلکه باید تشخیص دهد که این تصویر چیست و آنرا به سایر اطلاعاتی که در ذهن ما وجود دارد مرتبط کند و بعد این اطلاعات جدید را ذخیره کند. درمورد حرف زدن هم وضع به همین صورت است-ما باید کلمات را تشخیص دهیم، معنای آن را دریابیم و اهمیت آن جمله را برای خودمان پیدا کنیم. خیلی از این فعالیت ها در بخش های مختلفی از مغز صورت می گیرند و این بستگی به مغز دارد که آنها را به هم وصل کند یا نه.

 

اگر برای شما هم مثل بهروز پزشکان تشخیص داده اند که دچار ناتوانی یادگیری هستید، باید بدانید که تنها نیستید. تقریباً چهار میلیون بچه مدرسه ای و نوجوان دچار ناتوانی یادگیری هستند و حداقل ۲۰% آنها دچار آن نوع مشکلی هستند که تمرکز را برایشان سخت می کند.

 

● علائم ناتوانی یادگیری

 

نمی توانید با نگاه کردن به یک فرد تشخیص دهید که وی دچار ناتوانی یادگیری است یا نه و این مسئله باعث می شود تشخیص این مسئله کمی دشوار باشد. ناتوانی یادگیری اولین بار زمانی نمود پیدا می کند که فرد در صحبت کردن، خواندن، نوشتن، حل مسائل ریاضی، برقراری ارتباط با پدر یا مادر و یا توجه کردن در کلاس درس مشکل داشته باشد. ناتوانی یادگیری خیلی از بچه ها در دوران دبستان وقتی معلم یا والدین کودک متوجه می شوند که او نمی تواند جهت یک بازی را دنبال کند یا تکالیفی که باید انجام دهد را تکمیل کند، تشخیص داده می شود. اما بقیه بچه ها راه های پیچیده ای برای پوشاندن مشکلات یادگیری خود پیدا می کنند و به خاطر همین این ناتوانی یادگیری تا زمانی که وی به سن نوجوانی برسد و مشکلات درسی و زندگی اش بیشتر شود، نمود پیدا نمی کند.

 

اکثر ناتوانی های یادگیری دو یکی از این دو دسته قرار می گیرد: کلامی و غیر کلامی.

 

افرادیکه دچار ناتوانی یادگیری کلامی هستند با کلمات چه نوشتنی و چه گفتنی مشکل دارند. متداولترین و شناخته شده ترین نوع این ناتوانی، خوانش پریشی نام دارد که در آن فرد با تشخیص و پردازش حروف و صداهای مربوط به آن مشکل دارد. به این دلیل، افراد مبتلا به خوانش پریشی، با خواندن و نوشتن تکالیف خود مشکل دارند.

 

برخی افراد که دچار ناتوانی یادگیری کلامی هستند ممکن است قادر به خواندن یا نوشتن درحد معمول باشند اما با بقیه جنبه های زبان مشکل دارند. مثلاً ممکن است بتوانند یک جمله یا پاراگراف را به خوبی بلند بخوانند اما قادر نیستند مفهوم آنچه میخوانند را دریابند (درمورد چیزی که میخوانند تصویرسازی کنند). برخی دیگر از افراد با عمل نوشتن مشکل دارند به این صورت که مغزشان قادر به کنترل آنچه وارد آن می شود نیست-از تکان دادن دست برای شکل دادن به حروف تا به خاطر آوردن قوانین گرامری صحیح مربوط به نوشتن یک جمله.

 

افرادیکه دچار ناتوانی یادگیری غیرکلامی هستند، با پردازش آنچه می بینند مشکل دارند. آنها قادر به دریافت جزئیات تصویری مثل اعداد نوشته شده روی تخته سیاه و امثال این نیستند. مثلاً برخی از افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی ممکن است علاوت بعلاوه را با منها اشتباه بگیرند.

 

یک وضعیت رفتاری که اختلال فزونکاری فقدان توجه (ADHD) نامیده می شود، معمولاً با ناتوانی های یادگیری همراه است چون افراد مبتلا به این اختلال قادر به تمرکز کافی برای یادگیری و مطالعه نیستند. دانش آموزان مبتلا به اختلال فزونکاری فقدان توجه خیلی راحت حواسشان پرت می شود و در تمرکز کردن مشکل دارند. همچنین ممکن است بیش از اندازه فعال باشند و قادر به کنترل حرکات و تکانه های خود نباشند.

 

● عوامل ایجاد ناتوانی یادگیری

 

هیچکس نمی داند که دلیل اصلی ناتوانی یادگیری چیست. اما محققان تئوری هایی درمورد علت بروز این مشکل ارائه داده اند. این تئوری ها از این قرار است:

 

▪ تاثیرات ژنتیکی: متخصصین دریافته اند که ناتوانی های یادگیری به صورت ارثی در خانواده ها منتقل می شود و از اینرو تصور می کنند که ژنتیک و وراثت می تواند در این زمینه موثر باشد. اما، محققان هنوز بر سر این مسئله بحث دارند که آیا ناتوانی های یادگیری ژنتیکی و ارثی هست یا بچه ها به این خاطر دچار این مشکل می شوند که از کودکی کارها و اعمال پدرو مادرهایشان را می بینند و الگو می گیرند.

 

▪ رشد مغز: برخی متخصصین تصور می کنند که ناتوانی های یادگیری را می توان به رشد مغز، قبل و بعد از تولد، مربوط دانست. به این دلیل، مشکاتی مثل وزن کم هنگام تولد، کمبود اکسیژن، و تولد زودرس می تواند با ناتوانی های یادگیری مربوط باشد. خردسالانی که دچار آسیبهایی در ناحیه سر شده باشند نیز ممکن است در معرض ناتوانی یادگیری قرار داشته باشند.

 

▪ تاثیرات محیطی: نوزادان و خردسالان در معرض سموم محیطی قرار دارند. برای مثال، ممکن است شنیده باشید که سرب ممکن است با ناتوانی یادگیری در ارتباط باشد. تغذیه ضعیف در سالهای اولیه زندگی می تواند بعدها منجر به ناتوانی یادگیری شود.

 

● از کجا باید بفهمید که دچار ناتوانی یادگیری هستید؟

 

فقط به این دلیل که برای درس خواندن برای یک امتحان مشکل دارید به این معنی نیست که دچار ناتوانی یادگیری هستید. افراد مختلف روش های متفاوتی برای درس خواندن دارند. مثلاً بعضی افراد با انجام دادن و تمرین کردن یاد می گیرند، بعضی با گوش دادن (مثلاً در کلاس) و خیلی ها هم با خواندن مطالب. بعصی افراد ذاتاً کندتر می خوانند یا یاد می گیرند اما با این وجود بازهم درحد سن و توان خودشان خوب کار می کنند. گاهی اوقات، چیزی که به نظر یک ناتوانی یادگیری می آید فقط یک تاخیر رشد است و فرد سرانجام می تواند مطلب را دریابد.

 

اما خیلی افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری قبل از اینکه کسی تشخیص دهد دلیلی برای مشل آنها در یادگیری وجود دارد، مدت زیادی وچار مشکل هستند. برای اکثر افراد در دوران نوجوانی، اولین نشانه بارز اکثر ناتوانی های یادگیری زمانی اتفاق می افتد که متوجه می شوند مدت زمانی که برای درس خواندن وقت می گذارند با عملکرد آنها مطابقت ندارد. یا فرد ممکن است احساس کند که اشکالی در او وجود دارد و یک جای کار لنگ می زند. اگر شما هم نگران هستید، حتماً فکرتان را با یکی از معلمان یا والدینتان درمیان بگذارید.

 

اولین قدم برای تشخیص ناتوانی یادگیری بررسی مشکلات شنوایی یا بینایی است. بعد از آن فرد به یک روانشناس یا متخصص یادگیری معرفی می شود تا وی با استفاده از آزمایشات مخصوص به تشخیص این بیماری کمک کند. معمواً این متخصصین می توانند نقاط ضعف و قدرت یادگیری فرد را بعلاوه ناتوانی های خاص فرد در یادگیری تشخیص دهند.

 

● کنار آمدن با ناتوانی یادگیری

 

گرچه تشخیص ناتوانی یادگیری ممکن است باعث ناراحتی فرد شود اما درواقع اولین قدم در حل این مشکل است. وقتی متخصصی ناتوانی و مشکل خاص فرد را تشخیص داد، آنوقت او می تواند برای کنار آمدن با این مشکل، از استراتژی ها و داروهای خاصی استفاده کند. پیمودن این مراحل برای کنترل این ناتوانی می تواند به برگشت اعتماد به نفس دانش آموز کمک کند.

 

بعضی از دانش آموزان که دچار ناتوانی یادگیری هستند چند ساعت در هفته برای یادگیری تکنیک های ویژه برای درس خواندن، یادداشت برداری یا تکنیک هاس سازمان دهید که می تواند به آنها برای جبران ناتوانیشان در یادگیری کمک کند، با یک معلم مخصوص کار می کنند. اگر پزشکان تشخیص داده اند که شما نیز مبتلا به ناتوانی یادگیری هستید، احتمالاً فقط در درسهایی به کمک نیاز دارید که بیشترین مشکل را در آن دارید. مدرسه تان ممکن است کلاسهای خاصی با معلمین متخصص داشته باشد که میتواند به شما برای غلبه بر مشکل یادگیریتان کمک کند.

 

بعضی از مدارس برنامه های خاصی برای چنین شاگردانی دارند که نقاط قوت و ضعف توانایی یادگیری فرد را می سنجد و برای انجام فعالیت های یادگیری برای دانش آموز برنامه ریزی می کند. در این برنامه ها دانش آموز اوقاتی را در یک کلاس خصوصی با معلم می گذراند و روی یک درس خاص کار می کند.

 

داروهایی نیز معمولاً برای این دانش آموزان تجویز می شود که توانایی و قدرت تمرکز و توجه آنها را بالا می برد و به آنها برای کنترل رفتارهای هیپراکتیو کمک می کند.

 

واقعیت این است که ناتوانی یادگیری هیچ درمان قطعی ندارد. اما هیچوقت برای کمک به مشکل دیر نیست. اکثر افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری یاد می گیرند که چطور با تفاوتهای یادگیری خود کنار بیایند و استراتژی هایی می آموزند که به آنها برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان کمک میکند.



:: بازدید از این مطلب : 603
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تفاوت ظاهری مو, شکل دادن مو, رنگ مو, سفیدشدن مو

 

مو مانند بقیه اعضای بدن با افزایش سن ظاهر متفاوتی پیدا می کند. در دوران کودکی بیشتر از هر زمان دیگر به علت زیادبودن تارهای مو ظاهر پرپشت، براق و زنده ای دارد. به نوشته سایت «prevention»، در این دوره از زندگی غدد چربی باعث براقی مو می شود و رنگ دانه های آن شروع به تیره شدن می کند، موها ظاهری درخشان و زنده دارد و در این سن نیازی به استفاده از رنگ های شیمیایی یا وسایل حرارتی برای شکل دادن مو که باعث زبری خشکی و کدری آن می شود، نیست.

 

 

در نوجوانی و دهه ۲۰ زندگی؛ کم کم حالت مو تغییر پیدا می کند و رشد آن کمی کندتر می شود به مرور زمان رنگ مو تیره تر می شود و عملکرد غدد چربی آن بیشتر می شود در این سنین، برخی افراد شروع به استفاده از رنگ و وسایل مخصوص مو می کنند. این کار می تواند باعث آسیب دیدن موها شود.

 

دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰؛با رسیدن به دهه ۳۰، موها وضعیت ثابتی پیدا می کند. موها به تیره ترین رنگ رسیده است و در بعضی افراد شروع به سفیدشدن می کند.البته عوامل ژنتیکی نقش مهمی در سفیدشدن مو ایفا می کند. اگر والدین شما در دهه ۲۰ موهایشان سفید شده است.احتمال دارد در اوایل ۳۵سالگی با موهای سفید روبه رو شوید. هرچند که اغلب در دهه ۳۰ و ۴۰ است که موها شروع به سفیدشدن می کند. سفیدشدن مو به این معنی نیست که مو سالم نیست بلکه کورتکس مو فاقد رنگ دانه است.

 

یائسگی؛ در این دوران که بین اواخر دهه ۴۰ و اواسط دهه ۵۰ است تخمدان تولید استروژن را متوقف می کند. استروژن از ریزش مو جلوگیری می کند و بدون آن موها ظاهر کم پشت پیدا می کند.

 

دهه ۶۰ به بعد: تولید چربی به طور چشمگیری کند می شود و موها خشک تر و کم پشت تر می شود. اگر به خالی شدن موهای سرمستعد هستید، در این دوران خودش را نشان می دهد.با بالارفتن سن، مو زمان کمتری در حالت رشد و اغلب در مرحله انتقال و استراحت است.با گذر از این دهه منتظر کاهش تدریجی تولید چربی و افزایش تدریجی سفیدی و کم پشتی مو باشید.



:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

توصیه های مهم عملکرد بهتر در امتحانات

 

امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و تواناییهای شماست و شما می‌‌توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید.

 

 

برای عملکرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بکار بندید:

 

۱- با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

 

۲- با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: " من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. " نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

 

۳- آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

 

۴- در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

 

۵- برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که:

- مشکل تر هستند.

- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.

- نمره کمتری دارند.

 

۶- در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید.

- ابتدا پاسخهایی را که می‌‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید.

- اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.

- اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.

- شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می‌‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

 

۷- در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید.

- ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.

- این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.

- سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

 

۸- در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.

- در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید.

- مقدمه ای برای آن بنویسید.

- سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید.

- به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.

 

۹- ۱۰% از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید.

- برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید.

- در انتها تمام سؤالات را مرور کنید.

- مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید.

- پاسخ‌ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و ... را تصحیح کنید.

 

۱۰- وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید.

- به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید.

- برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

- بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید.

- روشهایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید.

- سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.



:: بازدید از این مطلب : 657
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تغذیه مناسب در فصل امتحانات

 

دانش‌آموزان می‌توانند با تغذیه مناسب و استراحت كافی بازده فكری خود را افزایش دهند.دكتر مسعود كیمیاگر  متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دانش‌آموزان و والدین باید توجه داشته باشند كه بدن در طول سال‌ها باید تغذیه متعادل و مناسبی داشته باشد و از چهار گروه غذایی گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات و نان غلات استفاده كنند.

 

وی با اشاره به این كه میوه و سبزی در سلامت فكر نقش مهمی دارد، افزود: موادی كه دارای سیتین هستند مانند زرده تخم مرغ، بادام زمینی، گردو و جوانه‌ها در تكامل مغز و سلول‌های مغزی بسیار مؤثر هستند و مصرف آنها در فصل امتحانات به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

 

دكتر كیمیاگر نقش مواد مغذی در كاهش استرس دانش‌آموزان در دوران امتحانات را بسیار مهم دانست و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كه حافظه كوتاه مدت با خوردن مواد قندی ارتباط دارد و بهتر است دانش‌آموزان از صبح امتحان مواد قندی كه سریع آزاد می‌شوند مانند آب میوه، عسل، مربا، و چای شیرین مصرف كنند.

 

این متخصص تغذیه با اشاره به این كه در فصل امتحانات؛ دانش‌آموزان دچار استرس می‌شوند، افزود: تغذیه مناسب دانش‌آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از استرس در آنان دارد و موجب آرامش آنها می‌شود.

 

وی افزود: غذاهایی مانند سوپ جو و همچنین كاهو، شیر، دوغ و ماست حاوی لاكتوسین هستند كه این ماده خاصیت آرامش بخشی دارد و توصیه می‌شود شب قبل از امتحان از این گروه مواد غذایی مصرف شود زیرا باعث كاهش استرس در دانش‌آموزان می‌شود.

 

دكتر كیمیاگر به دانش‌آموزان توصیه كرد: از مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ، خودداری كنند و مصرف روزانه یك لیوان شیر را برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان فراموش نكنند



:: بازدید از این مطلب : 563
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1391 | نظرات ()